Autovisie
Autovisie Nieuws 19 feb 2021

Sportief zonder schreeuwen: Porsche 911 GT3 Touring keert terug

Met de 991-generatie introduceerde Porsche van de 911 GT3 een nieuwe variant, de Touring. En ook van de editie 992 komt er een 911 GT3 Touring. Dit keer zal de sportcoupé ook met een PDK-transmissie komen.

Dat laat Porsche aan Autovisie weten. Gevraagd naar het succes van de eerste 911 GT3 Touring zegt de Duitse sportwagenbouwer: “De lancering van de GT3 in de Touring-uitvoering zorgde ervoor dat we nieuwe klanten voor de GT3 trokken.” Volgens het merk kannibaliseerde de Touring nauwelijks met de GT3-zonder-toevoeging, en zeker niet met de GT3 Clubsport. De Touring sprak een klantengroep aan die meer sportiviteit wenste, maar het schreeuwerige exterieurontwerp er niet bij hoefde. Volgens Porsche vormde echter de beschikbaarheid van enkel een handbak ervoor dat het merk niet het maximale verkoopsucces uit de sportcoupé heeft gehaald. Vandaar dat de volgende editie van de 911 GT3 Touring zowel met handbak als met PDK-automaat wordt aangeboden. De enige belemmering vormt nu mogelijk dat ook de GT3 Touring een tweezitter is, net als de GT3.

Nieuwe Porsche 911 GT3 is wéér grensverleggend

porsche-911-gt3-touring-package-005
Het verschil tussen de GT3 en GT3 Touring (onder).

Racy uitmonstering

De nieuwe generatie GT3 – de vijfde in dik twintig jaar tijd – trapt af in zijn racy-uitmonstering. Dat betekent een grote achterspoiler achterop. Volgens de autobouwer vallen de afmetingen van de spoiler binnen de regelgeving, alhoewel het niet de randjes heeft opgezocht: een groter exemplaar is zelfs mogelijk. Echter, de achterspoiler staat in directe relatie met de frontspoiler. Een nog grotere vleugel achterop betekent een verder aangepaste voorzijde. De autobouwer moet uiteraard ook ruimte overhouden om weer een GT3 RS uit te kunnen brengen.

Zwanenhalsbevestiging

De knoeperd van een achtervleugel zorgt voor extra veel downforce, mede door de nu voor het eerst toegepaste zwanenhalsbevestigingspunten. Door de grotere luchtstroom onder de bovenste vleugel kent de 911 GT3 ongeveer 50% meer downforce in vergelijking met zijn voorganger. In de Performance-positie ligt de downforce bij 200 km/h 150% hoger dan voorheen. De GT3 Touring ontbeert echter de grote achtervleugel. Hoe het ontwerp van de achterzijde en dientengevolge de voorzijde er uit komt te zien, toont Porsche het model pas in een later stadium. Hij krijgt zijn eigen momentje, ondanks dat de Duitse sportwagenbouwer nu al bevestigt dat hij er komt. De reguliere GT3 trapt af in mei van dit jaar.