Nieuwe Porsche 911 GT3 is wéér grensverleggend
Er was geen aparte sessie met een (pre)productieversie nodig om de snelste tijd met de allernieuwste Porsche 911 GT3 op de beruchte Nordschleife neer te zetten. Twee coureurs zetten onafhankelijk van elkaar én met een definitieve ontwikkelingsauto een tijd van minder dan 7 minuten neer. Een record.
De Porsche 911 GT3 duikt voor de eerste maal onder de grens van 7 minuten en daarmee is de nieuweling maar liefst 17 tellen rapper dan zijn voorganger op dezelfde baan. Ze-ven-tien tellen. De heren techneuten van Porsche Motorsport hebben de 911 GT3 weer verfijnd, al is dit keer sprake van een grote evolutie ten opzichte van zijn voorganger.
De 911 GT3 staat op het ingrijpend aangepaste platform van 992-generatie en dat is – juist voor de Carrera-modellen – reeds voorbereid op elektrificatie. Bovendien, er werd tijdens de ontwikkeling van de reguliere types als de Carrera en nog te verschijnen GTS gekeken naar de GT-modellen van de vorige generatie. Verschillende ontwikkelingen van Porsche Motorsport zijn in de basisstructuur van de 992 opgenomen. Het maakt de standaard-911 aan de voorzijde fors breder dan voorheen, terwijl de breedte aan de achterzijde slechts beperkt toenam. Het resultaat is dat de voor- en achterwielen meer in één lijn staan.
911 RSR-wielophanging
Voor de GT3 moest Porsche Motorsport absoluut de volgende stap zetten en dat begint bij de vooras. De Duitsers adopteren van de 911 RSR-racewagen de vooras met double wishbone lay-out. Het is de eerste maal dat die wielophanging op een productiemodel verschijnt en vooralsnog is die exclusief voor de Motorsport-straatversies. Achter monteert Porsche nu een vijfarmige achteras, uitgerust met vierwielbesturing.
De achterbanden sturen afhankelijk van de snelheid twee graden mee of juist tegen. Achter de lichtmetalen wielen met centerlock-vergrendeling plaatst Porsche een krachtiger remsysteem, dat tevens 17% lichter dan voorheen is. De schijven voor meten nu 408 mm, tegenover 380 mm voorheen. Overigens is voor op de vooras een liftsysteem voorhanden, waarin net als op de 911 Turbo veelvuldig passerende drempels in opgeslagen kunnen worden.
Net zo sterk als de vorige GT3 RS
Volgens de traditie van de 911 GT3 krijgen de achterwielen alle aandrijfkrachten te verwerken. De trekkracht komt ditmaal van een 4,0 liter zescilinder boxer. Het atmosferische blok reikt tot 510 pk, 10 pk meer dan in de vorige editie. Daarmee is het blok net zo krachtig als de allerlaatste GT3 RS, alsmede Speedster. Het koppel bedraagt 470 Nm (was 460 Nm). Aan de vierliter zescilinder boxermotor koppelt Porsche desgewenst een handgeschakelde zesbak (met tussengasfunctie) of een door Porsche Motorsport gekalibreerde PDK-automaat. Met de automaat aan boord haalt de 911 GT3 weliswaar een lagere topsnelheid (318 om 320 km/h), hij verplettert de acceleratietijden van de handgeschakelde versie. De sprint van stilstand naar 100 km/h neemt 3,4 tellen in beslag, een halve tel minder dan de handgeschakelde versie nodig heeft. Tot 160 km/h is het verschil bijna een hele seconden, tot 200 km/h al dik een tel.
Clubsport-pakket
Porsche voorziet de motor in Europa van roetfilters. Om dat gewicht te compenseren, is het uitlaatsysteem van roestvrijstaal en dus lichter dan op het vorige type. Elders in de auto is overigens ook gewicht gereduceerd, al is het alleen om de kg/pk-verhouding te verbeteren. De accu weegt 10 kg minder, het glaswerk is dunner dan gebruikelijk en de voorklep is net als de achterspoilerconstructie (!) uit koolstofvezel vervaardigd. Voor wie zelf nog een duit in het zakje wil doen, en geen zin heeft om af te vallen, kan op de optielijst het carbon fibre dak aanvinken. Het dak kan deels de ballast van het optionele – zonder meerprijs – Clubsport-pakket compenseren, want de brandblusser, stroomschakelaar, rolkooi en zespunstgordels voegen uiteraard gewicht aan het geheel toe. Dat de 911 GT3 geen achterbank heeft, staat los van het Clubsport-pakket.
Tot 150% meer downforce
Wie het Clubsport Pakket bestelt, is of liefhebber van een racy-GT3 of gaat zijn 911 gebruiken waarvoor hij is bedoeld: rijden op het circuit. De 911 GT3 heeft voor het eerst een achterspoiler met zwanenhalsbevestigingspunten. Anders gezegd, de bevestigingspunten bevinden zich aan de bovenzijde. Daardoor is een groter oppervlak van de onderzijde van de achtervleugel beschikbaar om de nodige downforce te genereren. Porsche claimt dat de 911 GT3 50% meer downforce kent en dat met de achterspoiler in de Performance-stand de druk op de auto bij 200 km/h 150% meer is dan bij zijn voorganger. De carbon fibre diffuser verhoogt de downforce vier keer meer dan op het vorige type.
Porsche 911 GT3 leverbaar
Porsche levert de nieuwe 911 GT3 vanaf mei af. De prijslijst start bij 236.200 euro voor de PDK-versie. De uitvoering met handbak kost enkele duizenden euro’s meer, want op de lagere nettoprijs komt als gevolg van een hogere CO2-waarde een forser bpm-bedrag.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce