Autovisie
Autovisie Nieuws 25 nov 2020

Porsche 911 GT3: de eerste officiële details

De volgende Porsche 911 GT3 is aanstaande. De Motorsport-versie van de 992-familie wordt al geruime tijd getest op en rond de Nordschleife, maar wat we willen weten is nog altijd een geheim. Met dank aan het Youtube-kanaal Carfection onthult Porsches grote Motorsportman Andreas Preuninger enkele belangrijke details van het voorlopige topmodel.

Porsche legt momenteel de laatste hand aan de 911 GT3, maar de auto is klaar voor de onthulling. Het is een kwestie van tijd dat we van de GT3-uitmonstering meer zien dan het tot op heden gespotte gecamoufleerde model. Het moet wel weer een beestachtige auto worden, die zijn voorganger doet verbleken. Op technisch vlak sowieso. Porsche 911 GT3

Groter en zwaarder platform

Een groot verschil met de 991 GT3 – van de vorige editie – is uiteraard het platform. De architectuur van ook de Carrera-modellen is anders dan die van de vorige 911-generatie. Vooral de voetprint is afwijkend, door zijn grotere spoorbreedte achter en vooral vóór. Voor de GT3 is staan de wielen per as verder uit elkaar. Het schoeisel meet nu op de vooras 20 inch met 25,5 cm brede banden en op de achteras monteert Porsche 21 inch wielen met 31,5 cm breed rubber. Er achter schuilen grote remschijven, die in diameter de 40 cm (vóór) passeren. Ondanks het grotere formaat wegen ze nauwelijks meer dan het stopsysteem van de 991 GT3.
Porsche 992 GT3 Porsche 911 GT3 2021

Veel GT3 RS-technologie

De auto an sich is op een gelijkwaardig gewichtsniveau gebleven, maar daarvoor is wel veel werk verricht. Het grotere platform zorgde direct voor een achterstand als het om gewicht gaat. Maar door minder geluidsisolatie toe te passen, lichtere materialen te gebruiken en efficiënter te werk te gaan kon een en ander worden gecompenseerd. De voorklep is nu van carbon fibre vervaardigd en de achterruit is nu van dunner glas, zoals de vorige GT3 RS dat al had. Veel technologie is van de GT3 RS overgenomen, zodat de lat voor de vólgende GT3 RS weer hoger ligt.

Lichtgewicht uitlaat

De motor geeft de nieuwkomer een slagvolume van 4,0 liter. Uiteraard geput uit een zescilinder boxermotor. Hier nog geen turbo’s, hij ademt zelfstandig. Over het prestatieniveau van het blok praat Preuninger nog niet. Hij laat weten dat het geluid van de krachtbron weer sensationeel is, ondanks dat de krachtbron nu over partikelfilters beschikt. De lichtgewicht uitlaat mondt uit in een grote diffuser. De luchtstroomgeleider werkt samen met een nieuw ontworpen achterspoiler. De bevestigingspunten van de vleugel zijn naar de bovenzijde verplaatst, zodat de onderzijde van de ‘wing’ nu vrij is. Het draagt bij aan de zuigende kracht voor meer downforce, zonder dat het spoilerdesign een negatief effect op de luchtstroom op hoge snelheid heeft. Overigens laat Porsche niet het definitieve ontwerp zien. Die bewaart het merk voor de officiële onthulling later dit jaar. Porsche 992 GT3 Porsche 911 GT3 2021

Uitstroomopeningen in voorklep

Aan de voorzijde valt de voorklep direct in het oog. Waar de GT3 en GT3 RS normaliter een kleine luchtuitstroomsleuf kent, heeft de nieuwste GT3 twee grote openingen. Het was noodzakelijk voor de juiste luchtdoorstroming. Er was meer ruimte voor de kanalen nodig. De klep is van carbon fibre vervaardigd om de uitsparingen eenvoudig erin te verwerken.

Ook met handbak

Aan de 4.0-zescilinder boxermotor koppelt Porsche een handbak of een automatische transmissie met dubbele koppeling, afhankelijk van wat de klant wil. Om de bestuurder te helpen tijdig op te schakelen, krijgt de GT3 een schakelindicator. Hoog in het toerengebied kleurt een lichtstrip in het instrumentarium eerst geel op, waarna de kleur overgaat in blauw. Wie bijna te laat is, krijgt een flikkerend licht te zien. Volgens de Motorsport-baas hoef je als bestuurder niet naar het dashboard te kijken om de indicator te zien. Je kunt je ogen op de weg houden, want het licht valt op -zonder je te verblinden. Porsche 992 GT3 Porsche 911 GT3 2021

Volgende stap

Met de 992 GT3 geeft Porsche een vervolg aan een stamboom waarvan het eerste zaadje met de 996 werd gepland. Van alle generaties erna verscheen ook een GT3-uitvoering, zowel in de MkI als in de MkII versie. Na de GT3 komt Porsche met de GT3 RS. Over een GT2 RS is nog niet gesproken. Maar van de vorige editie stond dat model ook niet gepland, al kwam die uiteindelijk wel.