Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 27 jan 2023
Leestijd: 2 minuten

Dit is hoe groot het accupakket van Tesla’s elektrische vrachtwagen (Semi) is

De Tesla Semi ken je inmiddels wel. Over de elektrische vrachtwagen van het merk is veel geschreven en gezegd, maar tot op heden was nog niet alles bekend. Nu weten we eindelijk hoe groot het accupakket is.

Hoewel nog niet alle specificaties van het voertuig bekend zijn gemaakt door Tesla, is de truck in middels al wel uitgeleverd. Bijvoorbeeld PepsiCo rijdt in Amerika al met de EV rond.

Dit is hoe groot het accupakket van de Tesla Semi is

Dat we nu weten hoe groot het accupakket is, hebben we dan ook te danken aan de chauffeurs van PepsiCo die in de Tesla Semi rijden. De bestuurders vertelde aan Motortrend dat er een accupakket van 1.000 kWh (of 1 MWh) in de elektrische vrachtwagen ligt.

Interior Tesla Semi, elektrische vrachtwagen
Interieur Tesla Semi. (Afbeelding: Tesla)

De capaciteit van het accupakket komt niet helemaal als een verrassing. Tesla zei namelijk dat de Semi 2 kWh per afgelegde mijl verbruikte en dat de actieradius op 500 mijl (zo’n 804 kilometer) ligt.

Opladen met 750 kW

Chipsfabrikant Frito-Lay heeft vier speciale Superchargers voor de Tesla Semi geïnstalleerd. De laders kunnen het accupakket met maximaal 750 kW opladen. Hierdoor kunnen de elektrische vrachtwagens in een half uur van bijna leeg tot 70 procent worden opgeladen. Volledig volladen duurt zo’n 90 minuten.

Nog veel onduidelijk over de elektrische vrachtwagen

Hoewel de cijfers over de accu van de Semi nog niet zijn bevestigd door Tesla, wijst alles erop dat het accupakket een capaciteit heeft van 1.000 kWh. De accu zorgt ervoor dat drie elektromotoren, die je al kent van de Model S en X Plaid, van energie worden voorzien.

Twee van de drie elektromotoren zijn verantwoordelijk voor het koppel en worden gebruikt bij het optrekken. De andere elektromotor wordt ingezet om zo efficiënt mogelijk lange afstanden te rijden. Volledig volgeladen (met vracht) weegt de elektrische vrachtwagen 81.000 pound (36.741 kilogram).

Dochteronderneming Nederlandse Lightyear falliet

Hoeveel de EV zelf weegt, en hoe ver je met minder of geen belading kan rijden, is nog onduidelijk. Ook de prijs van de Tesla Semi is nog niet bekend. Naar verluidt kost het gevaarte zo’n 2 ton.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.