Dochteronderneming Nederlandse Lightyear falliet
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FLightyear-One-parked-in-the-sun-%E2%80%94-large.jpg)
Deze week lieten we weten dat het niet goed gaat met Lightyear, nu is er nóg slechter nieuws. Een dochteronderneming is failliet verklaard.
Lightyear liet begin deze week weten te stoppen met de productie van de 0, ondanks de bestellingen van klanten en bedrijven. Het bedrijf gaf toen nog aan dat het zich ging focussen om de Lightyear 2, de goedkopere zonne-auto. Of dit gaat gebeuren, is nog maar de vraag. Duidelijk is dat de fabrikant in zwaar weer verkeert.
Dochteronderneming Lightyear falliet
De dochteronderneming van Lightyear die failliet is verklaard draagt de naam Atlas Technologies. Het bedrijf is verantwoordelijk voor de bouw van het prototype van de Lightyear 0. Er werkte zo’n 650 mensen. De rechter in Oost-Brabant heeft een curator aangesteld. Die gaat kijken of een doorstart mogelijk is.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2F20210916-%E2%80%94-Lightyear-funding-update-2021-%E2%80%94-Press-photo-large.jpg)
Het faillissement van Atlas Technologies betekent niet dan Lightyear al failliet is. Het merk van de zonne-auto is het intellectuele eigendom van de Atlas Technologies Holding B.V. Echter, de Nederlandse fabrikant van zonneauto’s staat er niet goed voor.
“Lightyear betreurt het besluit voor alle medewerkers, klanten, investeerders en leveranciers. We zullen nauw samenwerken met de curator en alle betrokkenen”, zo schrijft het bedrijf in een verklaring.
Kan het Nederlandse merk nog gered worden?
Nu het lot van Lightyear in handen van de curator ligt, en de operationele tak failliet is, zullen er naar verluidt nooit meer Lightyear 0’s gemaakt worden. Mocht de Helmondse fabrikant door kunnen gaan, dan is de goedkopere 2 het aangewezen model om het merk van de ondergang te redden.
Lightyear 0 nu heel uniek
Hoewel dit alles slecht nieuws is voor het merk, is het nieuws positief voor de mensen die een 0 hebben gekocht. De auto was erg duur. Nu het model zo uniek is geworden, zal de waarde naar verwachting stijgen.
Autovisie reed vorig jaar met de 0. De auto die getest werd, is een de weinige exemplaren. Er rolde per week slechts één auto van de band af. Hoeveel auto’s er exact gemaakt zijn, is nog onduidelijk. Meer dan 8 exemplaren zullen het niet zijn. In onderstaande video neemt Dries van den Elzen je mee in de Lightyear 0.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit moet je volgens Audi-designer weten over nieuwe A6 Limousine
-
Leapmotor B01: wordt dit de Tesla Model 3-killer van Stellantis?
-
Abrupte koerswijziging bij Mini: toch investeren in brandstofmotoren
-
Deze auto stoot Golf van troon en is populairste occasion
-
Extreem duur optiepakket bezorgt je sterkste brandstofmotor ooit
-
Suzuki’s eerste elektrische auto weet (nog) niet te overtuigen
-
Deze volledig elektrische Panda is er al vanaf zo’n 5.000 euro
-
Smerige truc van Tesla? ‘Neppe tellerstand om garantie te omzeilen’
-
Duik in de prijslijst: de Mazda 6e – Zo zouden wij hem samenstellen
-
Mazda-topman: ‘Nieuwe MX-5 blijft klein, maar krijgt grotere motor’
-
Lucid Gravity: enorme range en mega ruim, maar niet perfect
-
Dit kost nieuwe Lynk & Co 08 plug-in hybride in Nederland