Zoek artikelen en videos op merk
Suzuki test, nieuws, prijs en meer
Suzuki werd in 1909 opgericht door Michio Suzuki als een fabrikant van weefgetouwen. Het bedrijf was buitengewoon succesvol, maar toch vond Michio het verstandig om te diversifiëren. Hij dacht dat het publiek wel behoefte zou hebben aan compacte auto’s. De eerste prototypes waren in 1939 klaar, maar toen gooide de Tweede Wereldoorlog roet in het eten. Pas in 1955 onthulde Suzuki zijn eerste echte auto, de piepkleine Suzulight. Meer dan een halve eeuw later zijn compacte autootjes nog steeds de specialiteit van het Japanse merk, al heeft het met de Vitara en S-Cross ook grotere modellen in zijn gamma. Heel bekend is de Swift, iets waarvoor in de jaren tachtig de slogan ‘It’s a giant Suzuki’ werd bedacht.
Voor de Tweede Wereldoorlog was Suzuki klaar om met de productie van auto’s te beginnen, maar de Japanse regering had op dat moment meer behoefte aan militair materieel. Na 1945 keerde Suzuki daarom terug naar het maken van weefgetouwen. Dat ging uitstekend totdat in 1951 de markt voor katoen in elkaar zakte. Suzuki besloot motorfietsen te gaan maken. In het Japan van na de oorlog was immers behoefte aan een goedkoop en betrouwbaar vervoermiddel.
Tijd ver vooruit
In 1954 rolden er zo’n zesduizend motorfietsen per maand uit de fabrieken van Suzuki. Daar kwamen een jaar later compacte auto’s van het type Suzulight bij. Deze waren met hun voorwielaandrijving, volledig onafhankelijke wielophanging en tandheugelbesturing hun tijd ver vooruit. De Suzulight werd in 1962 opgevolgd door de Fronte (eveneens een ‘kei car’) en veel later (in 1988) door de bij ons ook bekende Alto.
Minuscuul coupeetje
Begin jaren zeventig komt de eerste Jimny – een terreinwagentje in de ‘kei car’-klasse – op de markt en in 1976 de Cervo. Dat laatste model kennen we in Europa beter als de SC 100 en was minuscuul coupeetje met de motor achterin en achterwielaandrijving. De huidige Ignis (vanaf 2016) heeft er wat designelementen van. De in 1983 geïntroduceerde Swift was een groot succes voor Suzuki en is dat nog steeds.
Schattigste
Zoals gezegd is Suzuki sterk in kleine auto’s. De schattigste daarvan vind je in Japan. Zo was/is er de Renault 4-achtige Lapin (vanaf 2002), de miniroadster Cappuccino (1991 – 1997), de boos kijkende Alto Turbo RS (vanaf 2014) en de Hustler (vanaf 2013) met zijn bolle ogen. Een sportieve Suzuki is er in de vorm van de Swift Sport (vanaf 2005). Daarbij was er in het verleden ook een Ignis Sport (2003 – 2006).
Laatste nieuws over Suzuki
-
Fiat Panda 100HP vs. Suzuki Swift Sport: hot hatch voor 5.000 euro
-
Waarom de Suzuki Swift misschien de beste goedkope auto ter wereld is
-
De nieuwe Suzuki Swift lijkt op zijn voorganger, maar schijn bedriegt
-
Dit kost de nieuwe Suzuki Swift in Nederland
-
Waarom de nieuwe Suzuki Swift eigenlijk geen nieuw model is
-
Deze kleine Suzuki Carry camper is ‘Kei’ gaaf
-
Deze Japanse occasion is een slimme betrouwbare keuze voor 5000 euro
-
Koopwijzer: Suzuki Baleno – problemen, uitvoeringen en prijzen
-
De Suzuki Swift Concept is het minst spannende studiemodel ooit
-
De nieuwe Suzuki Swift: dit is wat we weten
-
Occasions: 3 goedkope autootjes voor de beginnende bestuurder
-
Occasions: 3 compacte auto’s voor 5000 euro met een hoge zit