Nu officieel: Suzuki stelt Vitara Hybrid voor
Eindelijk is het zover, Suzuki kondigt officieel zijn hybride-aandrijflijn voor de Vitara en S-Cross aan. Er wordt al geruime tijd over de geëlektrificeerde motor gesproken, maar de Japanners hielden de kaken over de Hybrid tot op heden stijf op elkaar.
De aankondiging volgt kort nadat Autovisie melding maakte van de aandrijflijn, bestaande uit een 1,5-liter viercilinder met elektro-ondersteuning. Zoals eerder geschreven en in de video over de vernieuwde S-Cross aangekondigd, debuteert de aandrijflijn in de Vitara en komt die later in zijn SUV-broer te hangen.
Twee- en vierwielaandrijving
Het gaat om een viercilinder benzinemotor met een slagvolume van 1,5 liter. De verbrandingsmotor levert een vermogen van 102 pk. Aan het blok koppelt Suzuki een elektromotor met een vermogen van 24 kW. Het systeemvermogen komt op 115 pk uit. De kracht wordt via een automatische transmissie naar de voorwielen gedirigeerd, al heeft de geïnteresseerde ook de mogelijkheid om een vierwielaandrijver te bestellen. Deze AllGrip gedoopte 4×4-versie beschikt eveneens over een automatische transmissie.
BoosterJet blijft
Suzuki geeft aan dat het de Full Hybrid-aandrijflijn in eigen huis heeft ontwikkeld en dat er geen beroep is gedaan op een andere partij, zoals aandeelhouder Toyota. De Japanners ontwikkelden al eerder de zogeheten Smart Hybrid-motor volledig zelfstandig. Die krachtbron wordt momenteel in de Vitara en de S-Cross aangeboden. Deze 1.4 BoosterJet-motor zal naast de 1.5 Hybrid leverbaar blijven.
Prijzen Vitara Hybrid
De Vitara krijgt van de twee SUV’s als eerste de Full Hybrid-aandrijflijn. De levering start al komende maand. Op de S-Cross Full Hybrid is het tot de tweede helft van 2022 wachten, voordat de motorruimte met de 1,5-liter viercilinder wordt gevuld. Ondanks dat de Vitara Hybrid binnen afzienbare tijd op de markt komt, is de prijsstelling van de motorisering nog niet bekend. De importeur heeft uiteraard nog geen prijzen van de S-Cross Hybrid. Het bedrijf is sowieso in afwachting van de definitieve BPM-bedragen voor 2022.
Lees ook:
Ook interessant
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China