Suzuki laat volledig elektrische SUV zien: de eVX
![Suzuki eVX, elektrische SUV](https://img.autovisie.nl/images/SE8NlNgssWdVjndEgDK9rylXsm0=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F01%2FGlobal-premiere-of-Concept-Electric-SUV-eVX-at-Maruti-Suzuki-Pavilion-Auto-Expo-23-1.jpg)
Suzuki laat een nieuw conceptmodel zien genaamd de eVX. De elektrische cross-over SUV wordt gepresenteerd op de India Auto Expo in Delhi.
De eVX is de eerste volledig elektrische concept-SUV van het Japanse merk. Het studiemodel is een voorbode voor de toekomst van het merk, zo laat Geordy Bloem, managing director Suzuki Nederland weten.
Eerste volledig elektrische SUV van Suzuki
Suzuki houdt met de eVX naar eigen zeggen vast aan het 4×4-DNA van het merk. Wat dit exact inhoud, is nog even de vraag. Suzuki laat nog niet veel los over de elektrische auto.
![Suzuki eVX, elektrische SUV](https://img.autovisie.nl/images/kcTI5X1fjE6HyewzbAxnWKy6aCU=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F01%2FeVX_02.jpg)
Wel weten we de buitenmaten van de SUV. Met een lengte van 4,3 meter, breedte van 1,8 meter en een hoogte van 1,6 meter, is de eVX net iets kleiner dan de Volkswagen ID.4 en Across of RAV4.
![Suzuki eVX, elektrische SUV](https://img.autovisie.nl/images/cYxqnbUjqojJjDECp37sFn3x8t4=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F01%2Fxr7ybkibpate_800.jpg)
Het design typisch Suzuki, maar heeft toch wat andere designelementen dan we van het merk gewend zijn. Zo is de neus volledig vlak en vind je aan de achterkant een grote doorlopende lichtbalk.
400 kilometer op een accu?
De fabrikant laat weten dat er een 60 kWh accupakket in de eVX ligt waarmee je volgens de WLTC-cyclus zo’n 400 kilometer kan rijden. Hoeveel dit volgens het in Europa gebruikelijke WLTP is, weten we nog niet. Naar verluidt kan je de eVX in ieder geval met twee elektromotoren kopen, een op de voor- en een op de achteras – mits de auto ook echt in productie gaat.
![Suzuki eVX, elektrische SUV](https://img.autovisie.nl/images/BCH8o9Ek7N_ASnQCTZWr2ojEJmc=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F01%2FeVX_03.jpg)
Suzuki benoemt het 4×4-DNA en doelt hiermee natuurlijk op de geweldige offroaders die ze gebouwd hebben en nu nog bouwen. Enige tijd geleden had Autovisie de Jimny zes maanden lang als duurtester in de garage.
Suzuki Jimny
In onderstaande video nemen we afscheid van onze duurtest Jimny. We stelden onszelf de vraag of het aftellen naar het einde zou worden of dat de tijd voorbij zou vliegen? Het is een mix van beide geworden. In deze video zet Peter Hilhorst de voor- en nadelen van de compacte terreinauto op een rij.
Lees ook:
Ook interessant
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Sinds 2016 zijn nieuwe auto’s 400 kilo (!) zwaarder geworden
-
Compacte occasion: Volkswagen biedt veel ruimte in kleine SUV
-
Deze occasion is stijlvol, betrouwbaar en inmiddels vrij betaalbaar
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom