Car of the Year-kandidaat (7/7): Volkswagen ID. Buzz
De ontknoping voor de verkiezing van de Auto van het Jaar 2023 nadert. Net als voorgaande jaren zijn er weer zeven finalisten geselecteerd. De aankomende zeven dagen lichten we iedere dag een kanshebber voor de titel Car of the Year uit.
De uitreiking van Car of the Year vindt dit jaar plaats op 13 januari. Tegen die tijd is de live-stream te zien via Autovisie.nl.
Volkswagen ID. Buzz Car of the Year
De Volkswagen ID. Buzz is misschien wel een van de opvallendste auto’s van het jaar. Met het elektrische busje wil VW teruggrijpen naar de klassieke T1, het welbekende hippiebusje.
Hoewel de potentiële Car of the Year niet echt lijkt op de oldtimer, doet de optionele twotone-lak – met een prijskaartje van 1800 euro – het design goed. De Volkswagen ID. Buzz is er zowel als bedrijfsbus met enkel een voorbank als met 7 stoelen. Welke versie je ook kiest, de bus is 4,7 meter lang en bijna 2 meter breed. Een flinke EV dus!
De ID. Buzz staat op het MEB-platform van Volkswagen. De motor ligt net als bij de oude T1 op de achteras, maar is in dit geval volledig elektrisch. Het vermogen bedraagt 150 kW (204 pk) en 310 Nm aan koppel. De elektromotor wordt van elektriciteit voorzien door een 77 kWh accupakket waarmee je volgens WLTP 410 kilometer kan rijden.
Prijzen Car of the Year-kandidaat
De Volkswagen ID. Buzz Cargo is te bestellen vanaf 46.200 euro, dat is exclusief BPM en BTW. Inclusief belastingen moet je meer dan 57 mille neerleggen voor de Cargo. De MPV-versie van de Volkswagen ID. Buzz is enkel nog als 1st edition te bestellen. Het prijskaartje is dan minimaal 71.490 inclusief belastingen.
Test Volkswagen ID. Buzz
Autovisie reed al meermaals met de Volkswagen ID. Buzz. In onderstaande video neemt Car of the Year-jurylid Jaco Bijlsma je mee in de MPV.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze populaire ruimteauto heb je als occasion voor 10.000 euro
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Na plotselinge stop subsidies wil Duitse overheid opeens weer EV-steun
-
‘Volkswagen ontslaat in Duitsland 10 procent van z’n personeel’
-
Dit kost de Volkswagen ID.3 GTX in Nederland