Autovisie
Autovisie Koopwijzer 13 dec 2020

Koopwijzer: occasion Toyota GT86 of Subaru BRZ (2012-2020)

De Subaru BRZ/Toyota GT86 is een pure en eerlijke sportcoupé met toegankelijke prestaties. Waar moet je op letten bij de aankoop van de Japanners?

Tijdens de ontwikkeling van de Subaru BRZ/Toyota GT86 stond het een zuiver en bereikbaar rijplezier centraal. Een belofte die moeiteloos is ingelost, want beide modellen trakteren op ouderwetse stuurpret tegen een aantrekkelijke prijs. Ook als occasion is de achterwielaangedreven ‘SubaYota’ een verleidelijke keuze voor liefhebbers van het betere stuur- en driftwerk, want de techniek is betrouwbaar en de prijzen zijn aantrekkelijk voor wat je terugkrijgt.

Carrosserie

De vormgeving van de BRZ/GT86 heeft meer invloeden van Toyota (2000GT) dan van Subaru. Beide modellen hebben heldere achterlichten en een achterspoiler en de uiterlijke verschillen zitten voornamelijk in de voorbumper en de verlichting. Tijdens het ontwikkelingsproces was er veel aandacht voor een lage luchtweerstand, gewichtsbesparing en een laag zwaartepunt. De laatste twee doelen zijn bereikt door de toepassing van een aluminium motorkap, een lichtgewicht dakplaat en een achterruit en achterste zijruiten van extra dun glas. Sinds de introductie is de vormgeving vrijwel onveranderd gebleven; in 2016 wordt een facelift verwacht. Gebruikt is het vooral oppassen voor oude structurele schade. Sommige eigenaren melden dat het lakwerk gevoelig is voor steenslag en vogelpoep; een andere kwaal is condensvorming in de achterlichten.

Interieur

Het no-nonsense interieur heeft alles wat je van een doelmatige sportcoupé verwacht. Het driespaaks sportstuur is perfect gevormd en de sportstoelen zijn dusdanig uitgebreid verstelbaar dat ook lange personen lekker laag in de auto kunnen zitten. De achterbank is beperkt inzetbaar en slechts geschikt voor tassen en kleine mensen. Ook het instrumentarium weerspiegelt het functionele karakter, met een grote centrale toerenteller inclusief een shift light die waarschuwt zodra het motortoerental te ver oploopt. De snelheid wordt in tweevoud weergegeven: op een matig afleesbare analoge snelheidsmeter en digitaal in de toerenteller. De toegepaste kunststoffen hebben niet de aaibaarheidsfactor van een Audi of een Lexus, maar zijn degelijk en duurzaam.

Motor

Het motorblok is een combinatie van Subaru- en Toyota-techniek. Het eerste merk tekent voor de atmosferische 2.0-liter viercilinder boxermotor, het tweede merk voegt daar een combinatie van directe en indirecte brandstofinspuiting aan toe. Het resultaat is een uitgesproken toerenmotor met een hoge compressieverhouding (12,5:1) die zijn maximum vermogen van 200 pk pas bij 7000 krukasomwentelingen per minuut vrijgeeft. Het draaimoment van 205 Nm piekt bij 6400 toeren en wie het maximale uit het blok wil halen, heeft een stevige rechtervoet nodig. De boxer beloont dat met een karaktervol motorgeluid en vlotte prestaties: de standaardacceleratie duurt 7,7 seconden en de topsnelheid is 226 km/h. Hoewel het blok tegen een stootje kan, is het verstandig om regelmatig het oliepeil te controleren en bij aankoop scherp te letten op mogelijke bijgeluiden die wijzen op slijtage of mechanische problemen; verder komen regelmatig zwetende klepdekselpakkingen voor.

Transmissie

De BRZ/GT86 heeft achterwielaandrijving in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zestraps automaat met koppelomvormer. De close ratio zesbak schakelt met korte slagen, houdt de boxermotor altijd binnen zijn optimale werkgebied en rijdt veruit het leukst. Goed om te weten: in Nederland hebben alle uitvoeringen standaard een sperdifferentieel. De levensduur van de koppeling is sterk gebruiksafhankelijk, dus luister tijdens een proefrit goed naar eventuele bijgeluiden, want het drukgroeplager gaat weleens stuk en dat kan eindigen in gevolgschade aan de koppeling en het vliegwiel. Er zijn verzwaarde sportkoppelingen leverbaar die langer meegaan dan het origineel.

Wielophanging

Het onderstel blinkt uit in stuurgevoel, stuurprecisie en balans. De elektrisch bekrachtigde quick ratio stuurinstallatie werkt direct en zuiver en de remmen zijn goed doseerbaar. De wielophanging bestaat uit McPherson-veerpoten voor en een multilinkconstructie met dubbele draagarmen achter. De verschillen tussen de twee modellen zijn subtiel. Het Toyota-onderstel is wat comfortabeler en vergevingsgezinder, de Subaru is steviger en sportiever en heeft een ‘lossere’ achterkant. Beide versies hebben een speels karakter en met (deels) uitgeschakeld vsc is driften kinderspel. Gelukkig wordt gripverlies van de achteras altijd ruimschoots van tevoren aangekondigd en is het eenvoudig te corrigeren. Voor de hand liggende controlepunten bij een occasion zijn de conditie van de remmen en onregelmatige/overmatige bandenslijtage.

Welke moet ik hebben?

De Subaru BRZ is verkocht als Sport en Sport Premium, die met ingang van 2015 zijn vervangen door de Sport Executive. Toyota biedt de GT86 aan als D-4S Base en D-4S. De standaarduitrusting bestaat uit 16-inch wielen, led-dagrijverlichting, een achterspoiler en airconditioning. Het luxere uitrustingsniveau voegt daar onder meer 17-inch wielen, xenon koplampen, leer/alcantara bekleding, stoelverwarming en keyless entry aan toe. De keuze tussen de Subaru en Toyota draait om merkvoorkeur en smaak: de BRZ is wat scherper, de GT86 is wat goedmoediger en ook wat de prijs betreft ontlopen de twee elkaar weinig.

Moet dit hem worden?

De Subaru BRZ en Toyota GT86 zijn rijdersauto’s zoals die nauwelijks nog worden gemaakt. Je mag ze dan ook niet vergelijken met voorwielaangedreven flaneercoupés met turbomotor, die vooral zijn gemaakt om zo gemakkelijk mogelijk hard mee te gaan. Het duo trakteert op uitgebalanceerde rijeigenschappen, directe besturing en een atmosferische motor die zijn bestuurder hard laat werken, maar die inspanningen ook met veel voldoening beloont. Daarbij is het prestatiepotentieel zeer toegankelijk en wie inziet dat op de grens rijden met een 200 pk sterke sportcoupé leuker kan zijn dan op halve kracht rijden met een 400 pk sterke sportauto, die begrijpt waarom de Subaru BRZ en de Toyota GT86 twee van de allerleukste stuurmansauto’s van dit moment zijn.

Tijdlijn
2009 – Toyota FT-86 Concept
2011 – Toyota GT86/Subaru BRZ/Scion FR-S
2014 – Toyot GT86 Special Edition
2016 – facelift

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set € 89,70
Sportremblokken voor (TRD), per set € 180,–
Remschijven voor, per set € 157,35
Koni Sport Kit (schokdempers & veren), vanaf € 880,17
Michelin Pilot Sport 3 215/45 R17, per stuk vanaf € 116,–å

Prijzen zijn inclusief btw en exclusief montage en gelden voor een Toyota GT86 van 2012.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 250,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 350,–

Het onderhoudsinterval is maximaal 15.000 km/1 jaar.

KOPEN
+ Briljante rijeigenschappen
+ Karaktervolle boxermotor
+ Goede instelbare zitpositie
+ Betaalbaar

NIET KOPEN
– Eenvoudige materialen interieur

Denk ook eens aan een…

Mazda RX-8 (2003-2010)
De Mazda RX-8 is een onvergelijkbare vierdeurs sportauto met een hoogtoerige rotatiemotor en achterwielaandrijving. Pluspunten zijn de onvergelijkbare rijbeleving en de goede prestaties, minpunten het hoge brandstofverbruik en de reële kans op motorisch onheil. 5000-12.000 euro.

Alfa Romeo GT (2003-2010)
De Alfa Romeo GT is een beeldschone coupé met temperamentvolle techniek. De afwerking en de betrouwbaarheid schieten weleens tekort, maar de aantrekkelijke vormgeving, de fijne rijeigenschappen en de gunstige prijzen maken dat ruimschoots goed. 2500-18.000 euro