Droomoccasion: Mazda RX-8
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F06%2FIMG_5886-e1433599937474.jpg)
Door de jaren heen verscheen een hele reeks Mazda’s met die geweldige rotatiemotor in het vooronder. Helaas verdween het laatste model met de bijzondere krachtbron in 2008 uit het programma. Als occasion is die Mazda RX-8 echter nog volop te vinden. En voor verrassende prijzen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F06%2FIMG_5881-e1433599234753.jpg)
Het begin van de Wankelmotor kende nogal wat problemen maar het was uiteindelijk Mazda die zich vastbeet in het concept en er een betrouwbare krachtbron van maakte. In de loop der jaren heb ik verschillende van die Mazda’s met een dergelijke motor gereden en steeds was er die bewondering voor die naaimachine voorin. Zo achteloos als dat toeren maakte en met dat bijzondere turbine-achtige geluid, geweldig!
De keuze om een RX-8 te rijden als droomoccasion lag dan ook voor de hand. Dat model was de laatste Mazda met rotatiemotor en werd gebouwd van 2003 t/m 2008. Mazda leverde twee versies, de Renesis HP met 231 pk en deze iets tammere Renesis met 192 pk. Tien jaar na dato kun je zo’n vierzits sportwagen kopen voor minder dan de prijs van een Citroën C1. Zo blijkt onder meer uit het zwarte exemplaar dat te koop staat bij Auto Bleeker in Enschede voor 8450 euro. De origineel Nederlandse auto is overduidelijk van een liefhebber geweest want zowel het uiterlijk als het rood/zwart leren interieur zijn smetteloos. Op de teller staat slechts 87.439 km.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F06%2FIMG_5877-e1433599795312.jpg)
De korte testrit doet alle sympathie weer tot leven komen. Dat strakke sturen, die goede wegligging, dat trefzekere schakelen met die korte pook en die fijne zitpositie zijn al genoeg om enthousiast van te worden. Maar hoogtepunt is toch die tweeschijfs rotatiemotor met dat aparte geluid dat alleen maar mooier wordt als je hem in toeren laat klimmen. En toeren maken doet hij graag, de rode lijn begint pas bij 7500. Dat hebben we bij de proefrit maar even niet gedaan, maar dat je voor zo weinig zo’n gave, echte sportwagen kunt kopen… wie grijpt zijn kans?
Lees ook:
Ook interessant
-
Zoveel geld verwacht BMW te verliezen door alle importheffingen
-
Toch ineens een goedkopere Tesla, dit weten we over de mini-Y
-
Elektrisch, benzine of diesel: dit soort auto’s gaan volgens onderzoek het langst mee
-
Extreme Pagani Huayra R voor het allereerst in Nederland te zien
-
Brazilië bouwt snelweg voor klimaattop, kapt daarvoor regenwoud
-
Bovag: ‘Aanschafbelasting bpm moet worden afgeschaft’
-
Seat heeft alleen toekomst met elektrische auto, maar krijgt die niet
-
Nieuwe Mercedes-EV heeft bijna 800 kilometer range
-
Zo ontzettend veel kost het hebben van een auto ieder jaar!
-
Skoda komt met zevenzits Hyundai Ioniq 9- en Kia EV9-concurrent
-
Waarom vakbonden vrezen voor faillissement Europese Ford-tak
-
Toyota wil Amsterdam-Zuid uit de Biro halen met deze FT-Me