Droomoccasion: Mazda RX-8
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F06%2FIMG_5886-e1433599937474.jpg)
Door de jaren heen verscheen een hele reeks Mazda’s met die geweldige rotatiemotor in het vooronder. Helaas verdween het laatste model met de bijzondere krachtbron in 2008 uit het programma. Als occasion is die Mazda RX-8 echter nog volop te vinden. En voor verrassende prijzen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F06%2FIMG_5881-e1433599234753.jpg)
Het begin van de Wankelmotor kende nogal wat problemen maar het was uiteindelijk Mazda die zich vastbeet in het concept en er een betrouwbare krachtbron van maakte. In de loop der jaren heb ik verschillende van die Mazda’s met een dergelijke motor gereden en steeds was er die bewondering voor die naaimachine voorin. Zo achteloos als dat toeren maakte en met dat bijzondere turbine-achtige geluid, geweldig!
“Tien jaar na dato kun je zo’n vierzits sportwagen kopen voor minder dan de prijs van een Citroën C1”
De keuze om een RX-8 te rijden als droomoccasion lag dan ook voor de hand. Dat model was de laatste Mazda met rotatiemotor en werd gebouwd van 2003 t/m 2008. Mazda leverde twee versies, de Renesis HP met 231 pk en deze iets tammere Renesis met 192 pk. Tien jaar na dato kun je zo’n vierzits sportwagen kopen voor minder dan de prijs van een Citroën C1. Zo blijkt onder meer uit het zwarte exemplaar dat te koop staat bij Auto Bleeker in Enschede voor 8450 euro. De origineel Nederlandse auto is overduidelijk van een liefhebber geweest want zowel het uiterlijk als het rood/zwart leren interieur zijn smetteloos. Op de teller staat slechts 87.439 km.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F06%2FIMG_5877-e1433599795312.jpg)
De korte testrit doet alle sympathie weer tot leven komen. Dat strakke sturen, die goede wegligging, dat trefzekere schakelen met die korte pook en die fijne zitpositie zijn al genoeg om enthousiast van te worden. Maar hoogtepunt is toch die tweeschijfs rotatiemotor met dat aparte geluid dat alleen maar mooier wordt als je hem in toeren laat klimmen. En toeren maken doet hij graag, de rode lijn begint pas bij 7500. Dat hebben we bij de proefrit maar even niet gedaan, maar dat je voor zo weinig zo’n gave, echte sportwagen kunt kopen… wie grijpt zijn kans?
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Ferrari SF90 met minder pk toch sterker is dan de Lamborghini Revuelto
-
Legendarische Subaru Impreza rally-auto kan van jou zijn
-
Autovisie Kennisquiz: het dak eraf!
-
Zo kijk je de Formule 1 in Australië op tijd en gratis in Nederland
-
Stel nu je eigen Lamborghini Revuelto samen in de configurator
-
Waarom Tesla ineens ‘stuurloos’ is
-
Wordt deze Hyundai Ioniq 5 N een van de leukste elektrische auto’s?
-
Wordt dit de elektrische auto van het volk?
-
Woningtekort? Deze Skoda Enyaq iV camper is de oplossing!
-
Hoe sommige Nederlanders hun elektrische auto spotgoedkoop opladen
-
Nieuwe EU-regels maken het leven bezitters van elektrische auto’s makkelijker
-
Dit is Lamborghini’s eerste plug-in hybride V12: de Revuelto!