Autovisie
Autovisie Koopwijzer 20 mrt 2022

Koopwijzer: occasion Audi A8 D4 (2009-2017)

De Audi A8 is een subtiele limousine met toonaangevende techniek. Waar moet je op letten in het geval van een occasion?

Onder de onderkoelde vormgeving is de Audi A8 (D4) van 2009 een technologisch vooruitstrevende limousine. Met zijn moderne techniek, superlatieve afwerking en onverwacht dynamische rijeigenschappen is het een sedan die links voorin net zo verwent als rechts achterin.

Carrosserie

De vormgeving van de derde modelgeneratie is een mix van de oude A8 en de nieuwe A4, met sobere lijnen en een grote single frame grille als blikvanger. Opnieuw zorgt een aluminium spaceframe voor maximale torsiestijfheid en een laag gewicht. Met dubbel glas, optionele servosluiting voor de portieren en adaptieve full-led koplampen sluit het model naadloos aan bij de klantverwachtingen in dit segment. Naast de A8 (5,14 meter) staat de A8 Lang (5,26 meter) in de prijslijst.

Het sportieve topmodel S8, met gewijzigde bumpers en vier zichtbare uitlaatpijpen, maakt zijn opwachting in 2012. In 2014 volgt een facelift met nieuwe bumpers en grille, dynamische richtingaanwijzers, en nieuwe koplampen met optionele led-matrix techniek. Het Audi Space Frame en de aluminium carrosseriedelen vereisen specialistisch schadeherstel; onoordeelkundige reparaties kunnen legio problemen veroorzaken. Controleer bij een A8 met servosluiting of dit systeem op alle portieren werkt.

Interieur

Superlatieve bouwkwaliteit, een laag geluidsniveau en rustgevende vormgeving zijn de sleutelwoorden voor het interieur. De vormgeving is herkenbaar Audi, met nieuwe details zoals een uitschuifbaar MMI-display en een vraagtekenvormige transmissiehendel. Met zaken als uitgebreid elektrisch verstelbare comfort- of sportstoelen met koel- en massagefunctie, MMI navigatie plus met Google Earth-weergave, MMI touch, breedbandinternet met WiFi-hotspot, een nachtzichtassistent, Audi pre sense met adaptive cruise control en Bang & Olufsen audio maakt de A8 zijn toplimousinebelofte op alle fronten waar.

De facelift van 2014 brengt een aantal nieuwe opties en een aantal verbeteringen en verfijningen voor de bestaande comfort- en veiligheidssystemen. Check bij een occasion of alle opties en functies naar behoren werken. Het (laten) uitlezen van de complexe boordelektronica brengt eventuele storingen aan het licht voordat je de auto koopt.

Motor

De Audi A8 debuteert met direct ingespoten V6- en V8-motoren. Het benzinegamma bestaat uit de geblazen 3.0 TFSI (290-310 pk) en de atmosferische 4.2 FSI (372 pk). Dieselmotoren zijn de 3.0 TDI (204-258 pk) en de 4.2 TDI (350-385 pk). Tijdens de productiecyclus wordt het motoraanbod regelmatig aangepast en uitgebreid. Later verschijnt de 6.3 W12 (500 pk), gevolgd door de Hybrid met 2.0 TFSI benzinemotor, elektromotor en een lithium-ion accupakket (245 pk).

De fijnste benzinemotor is de nieuwe 4.0 TFSI met twee turboladers en actieve cilinderuitschakeling (420-435 pk). In de S8 en S8 plus levert dit blok 520-605 pk. Elke motorisering heeft zo zijn aandachtspunten. Bij de 3.0 V6 TDI komen defecte hogedrukpompen en distributiekettingslijtage voor. De 4.0 TFSI is gevoelig voor turboslijtage door problemen met de olietoevoer. Controleer of de toevoerleidingen zijn gemodificeerd, want nieuwe of gereviseerde turbo’s zijn allesbehalve goedkoop.

Transmissie

De enige transmissie-optie is een shift-by-wire achttraps automaat met koppelomvormer en sequentiële Tiptronic-bediening. Afhankelijk van de uitvoering en de motorisering heeft de A8 voorwielaandrijving of permanente quattro vierwielaandrijving. In combinatie met het optionele sportdifferentieel, dat de aandrijfkracht door middel van torque vectoring tussen de achterwielen verdeelt, geeft het quattro-systeem een aardige imitatie van een limousine met achterwielaandrijving, met minder onderstuurneiging en wat meer scherpte.

Wielophanging

De D4-reeks heeft rondom onafhankelijke wielophanging en adaptieve luchtvering met automatische niveauregeling. De onderstelkarakteristiek is aanpasbaar met Audi drive select dat ook de stuur- en gaspedaalrespons aanpast. Er is keuze uit de programma’s comfort, dynamic, auto en individual. Een messcherpe sportsedan is de A8 nooit, ook niet als S8, maar met de optionele Adaptive air suspension sport en Dynamic steering is hij op zijn sportiefst. De luchtvering heeft verschillende slijtagegevoelige onderdelen, waaronder de veerpoten en de compressor. Pas bij een gebruikte A8 met Audi Ceramic remsysteem op voor ongelijkmatige slijtage en beschadigingen aan de peperdure koolstofvezelkeramische remschijven.

Welke moet ik hebben? 

Zelfs met de lichtste motoren voelt de aluminium A8 niet ondergemotoriseerd aan. Met de 3.0 TFSI of 4.0 TFSI laten de prestaties weinig te wensen over; de diesels hebben een vergelijkbaar verfijnde loopcultuur en leveren nog meer trekkracht. Het basismodel van de A8 heeft 18-inch lichtmetaal, xenon- of led-koplampen, luchtvering, parkeerhulp achter, elektrische stoelverstelling en twee zone climate control. Pro Line voegt parkeerhulp voor, leren bekleding, stoelverwarming en climate control met drie zones toe. De Pro Line Plus heeft onder meer full-led of led-matrix koplampen, dubbel glas en comfortstoelen. De A8 Lang heeft een glasdak en elektrisch bedienbare zonwering; de S8 heeft onder meer 20-inch wielen, een sportremsysteem, een open dak en Bose Surround Sound.

Moet dit hem worden?

In de Autovisie limousine-multitest van 2010 eindigde de Audi A8 op de derde plaats achter de Mercedes-Benz S-Klasse en de BMW 7 Serie, maar boven de Lexus LS, de Jaguar XJ en de Porsche Panamera. Van het winnende drietal maakt de Audi twaalf jaar later de minst verouderde indruk. Met zijn tijdloze vormgeving, uitmuntende bouwkwaliteit en torsiestijve carrosserie het een auto die de tweede, derde of vierde eigenaar net zoveel rijplezier kan bieden als de eerste eigenaar. Ook de vooruitstrevende technologie is een pluspunt: mits voorzien van de juiste fabrieksopties is het een auto die een onverminderd moderne indruk maakt.

TIJDLIJN

najaar 2009 – introductie Audi A8 (8H)
2010 – Audi A8 L, W12, 3.0 TFSI
2011 – S8, Hybrid, A8 L Security
2012 – 4.0 TFSI
najaar 2013 – facelift
2015 – S8 plus
2016 – A8 L Extended
zomer 2017 – introductie nieuwe Audi A8 (D5)

Dit kosten ze

Op Gaspedaal.nl beginnen de prijzen bij 15.950 euro voor een 3.0 V6 TDI quattro Pro Line+ (2012/293.000 km) en 19.911 euro voor een gelijkwaardig uitgeruste 4.2 TDI (2010/239.000 km). Een 4.2 FSI Pro Line+ (2010/197.000 km) kost 22.250 euro, een 2.0 TFSI Hybrid (2012/115.000 km) 24.450 euro en een 3.0 TFSI Pro Line+ (2010/195.000 km) 24.950 euro. De S8 (2012/209.000 km) komt binnen bereik vanaf 28.950 euro; voor een 4.0 TFSI Lang (2014/133.000 km) is 37.900 euro de ondergrens.

ONDERDEELPRIJZEN
Remblokken voor, per set 141,08
Remschijven voor, per set 255,45
Bobine, per stuk 66,37

Hydraulische elektronische motorsteun, 107,37
Turbolader gereviseerd, links of rechts, per stuk 2.197,34
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3, 265/40 R20 XL AO, per stuk 324,00

Prijzen gelden voor een Audi A8 4.0 TFSI quattro van 2014 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

ONDERHOUDSKOSTEN

Kleine onderhoudsbeurt vanaf 500,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf 700,–

Het onderhoudsinterval (4.0 TFSI) is 15.000 km/1 jaar of 30.000 km/2 jaar (Longlife).

KOPEN
+ Tijdloze vormgeving
+ Vooruitstrevende technologie
+ Hoogstaande bouwkwaliteit
+ Lichter dan concurrentie

NIET KOPEN
– Complexe elektronica en aandrijftechniek
– Sjoemelsoftware V6/V8 TDI

Denk ook eens aan een…

BMW 7-Serie (2008-2015)
De BMW 7-Serie (F01) verenigt limousinecomfort en rijplezier. Ook het interieur, het meubilair en de aandrijflijnen zijn van topklasse. 11.000-55.000 EURO

Mercedes-Benz S-Klasse (2005-2013)
De W221-reeks is de meest comfortabele sedan van het F-segment. De AMG’s verbinden limousineluxe met sportautoprestaties. 8000-60.000 EURO

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.