Van onverwoestbare reputatie: de Volvo 760
In elk nummer duiken we in onze eigen covergeschiedenis. Veertig jaar geleden prijkte de Volvo 760 op nummer 6!
Aan het uithoudingsvermogen van oude Volvo’s hoeven we niet veel woorden vuil te maken. Astronomische kilometerstanden zijn in Volvo-kringen statusverhogend en Amazons, 100- en 200-series zijn geen zeldzaamheid in het dagelijks verkeer.
Tankimago
Ook de 700-serie heeft flink bijgedragen aan de kwaliteitsreputatie waarop het Zweedse merk nog altijd teert. Deze archetypische Volvo sedan bouwt voort op het ‘tankimago’ van de 200-serie en loodst Volvo de jaren ’80 in, waarbij topmodel 760 de voortrekkersrol vervult.
De opvolger van de zescilinder 264 wordt hoger in de markt gezet dan voorheen. Waar de 264 nog oogt als een opgewaardeerde 244 (wat het ook is), opereert de nieuweling meer op Mercedes-niveau. Direct herkenbaar als Volvo, maar nóg hoekiger vormgegeven dan zijn voorgangers, met veel uiterlijke trekken die de Volvo Concept Car twee jaar eerder al heeft verklapt. De 760 volgt met zijn rechtopstaande achterruit de dan heersende Amerikaanse trend en dat belooft veel hoofdruimte achterin. De lengte is met 4,8 meter gelijk, maar de breedte is 4 centimeter en de wielbasis maar liefst 13 centimeter toegenomen.
PRV-V6
Motorisch is er keuze uit de overbekende PRV-V6 en een zescilinder turbodiesel. Een snelle vierpitter met turbo volgt later. Opmerkelijk genoeg kiest Volvo voor een ouderwetse starre achteras, weliswaar goed gelokaliseerd met een subframe en voorzien van niveauregeling. Voor het comfort maakt het niet veel uit, maar de 760 is met deze zware constructie geen bochtenridder.
Het 700-programma wordt gestaag uitgebouwd. In 1984 volgt de eenvoudigere 740, die slim meelift op de luxe uitstraling van de 760. Een jaar later zien we de introductie van de iconische 740 en 760 Estate. In 1986 verschijnt de peperdure, door Bertone getekende en gebouwde 780 Coupé, voorzien van een gloednieuwe multilink-achterwielophanging. Dit blijkt een voorbode voor meer, want bij de uitgebreide update voor model-jaar 1988 komt deze ook beschikbaar in de 760 sedan. De Estate behoudt echter zijn starre as.
Vanaf 1990 wordt de 700-serie langzaam uitgefaseerd en vervangen door de 900-serie, die duidelijk voortborduurt op hetzelfde concept. En voorganger 240? Die overleeft de 700-serie met gemak en blaast zijn laatste adem pas uit in 1993, wanneer de 850 verschijnt.
Aanbod en prijzen
Een 740 is goed te vinden en de 900-serie is helemaal geen zeldzaamheid, maar het kopen van een goede 760 vergt inmiddels enig geduld. Aantrekkelijk zijn de vroege versies met rechte neus, maar dat is een kwestie van smaak. Hoe later het bouwjaar, hoe beter ze rijden. Auto’s met werk en een hoge kilometerstand vind je voor een paar mille, mooie exemplaren kunnen over de 20.000 euro gaan. Estates zijn als vanouds meer waard dan sedans, in Volvo-minnend Nederland zijn de vraagprijzen vaak hoger dan in de landen om ons heen. Gelukkig hebben we specialisten genoeg.
Ook interessant
-
De Volvo Amazon van Jaap is… elektrisch?! | Uw Garage
-
Je raadt nooit wat er achter in deze unieke hot hatch ligt
-
Iemand gaat meer dan 50 miljoen (!) betalen voor deze Mercedes
-
Waarom Jos zijn Matra Jet 6 na 44 jaar nog steeds heeft
-
Met deze stationwagon ben je zo cool als het absolute nulpunt
-
Deze gerestaureerde Aston Martin zie je niet snel over het hoofd
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij
-
Unieke toekomstige klassieker als occasion te koop in Nederland
-
Waarom dit stukje Mercedes-wansmaak je 400.000 euro gaat kosten
-
Wintersporters opgelet: deze vintage pistenbully staat nu te koop
-
Te koop: de meest charmante camper aller tijden is een Alfa Romeo
-
Waarom deze spectaculaire Mercedes SLR van binnen huilt