Covermodel Citroën Activa 2: te mooi om waar te zijn

Soms begrijp je niet waarom een bepaalde concept-car niet meteen in serieproductie gaat. Zoals de Citroën Activa 2. De tweede versie van Citroëns technologische show-case is de grote ster van de Mondial de  l’Automobile in 1990. Twee jaar eerder laat Citroën al een interessante proefballon op met de wilde Activa 1, die met vierwielbesturing, tegenovergesteld openende portieren en futuristisch dashboard zo uit een science-fiction film lijkt weggereden. In de uitgerijpte opvolger is daarvan alleen het actieve onderstel overgebleven.

‘Non!’

Het design van de Activa 2 is stevig teruggetuned naar de dan heersende schoonheidsidealen. Gefortuneerde (Citroën-) klanten staan met hun chequeboek in de rij voor de fraaie coupé die helemaal af is en volledig rijdbaar, maar het antwoord van de hoge PSA-bazen blijft een onvermurwbaar ‘Non!’ Er is geen sluitend verdienmodel en men vreest de stevige (en voornamelijk Duitse) concurrentie. Jammer, maar begrijpelijk. De populariteit van Franse topmodellen loopt dan al flink terug. Daar kunnen veelbelovende techniek en een fraai uiterlijk niet veel tegenin brengen.

Activa 2 side
Vloeiend ingetogen design

Centre Style

De aalgladde coupé is in tegenstelling tot de kraakverse XM met weinig lijnen getekend en bijna ingetogen voor een Citroën. De lange lage neus heeft priemende kleine koplampjes en en profil zien we een duidelijke wigvorm met korte kont, een rondom doorlopende ruit-partij en een ‘zwevend’ dak. Bepaalde elementen zien we later terug op de Xantia, maar ook Ford heeft voor de tweede Probe goed naar de Activa gekeken. De stalen carrosserie is voor de gelegenheid geklopt bij Bertone, maar het design komt uit het eigen Centre Style. De Activa 1 is veel futuristischer van vorm dan de Activa 2, maar de twee vertonen wel degelijk familiegelijkenissen. Ook het interieur is bijzonder want de middenconsole omvat een ‘infotainmentscherm’ voor navigatie, audio en telefoon. Let wel, het is 1990!

Activa 2 dashboard
Dertig jaar geleden al een infotainmentscherm en telefoon.

XM-techniek

De technische hardware van de Activa 2, waaronder de 200 pk sterke vierentwintigklepper, is grotendeels afkomstig uit de XM. De actieve hydropneumatische vering is echter verbeterd. Voornaamste kenmerken van dit systeem zijn een rijhoogte die zich aan de snelheid aanpast en een systeem dat de koets vlak houdt in bochten. Ook komt de auto als geheel omhoog bij het ontgrendelen, voor een betere instap. Is de Activa 2 een gemiste kans? Waarschijnlijk niet, de kans op commercieel succes was gering, maar autoliefhebbers zijn wat ons betreft een prachtige potentiële opvolger van de SM misgelopen.

Activa 2 back

Aanbod en prijzen

We hebben het hier over een one-off, dus prijzen en aanbod zijn niet van toepassing op deze Activa 2. Er zijn echter wel stukjes Activa te koop, in de vorm van de XM en de Xantia Activa, beide ook met de heerlijke V6 verkrijgbaar. Tot en met de tweede generatie C5 is het veersysteem leverbaar, en ook de C6, Citroëns laatste grande routière, heeft het aan boord. Voor elke smaak en in elke prijscategorie is er wel enig aanbod te vinden, maar hou er rekening mee dat het systeem storingsgevoelig kan zijn. En uiteraard verslavend comfortabel.

Activa 2 als covermodel

Specificaties Citroën Activa 2

bouwjaar 1990

nieuwprijs n.v.t.

gemaakt van/tot 1990-1990

topsnelheid n.b.

acceler. 0-100 n.b.

gem. verbruik n.b.

motor V6, 2975 cm3

max. vermogen 200 pk/6000 min-1

max. koppel 260 Nm/3600 min-1

transmissie4-traps automaat, voorwielaandrijving

massa leeg n.b.

Fabrieksgegevens