Autovisie
Autovisie Koopwijzer 8 nov 2020

Koopwijzer: occasion Maserati GranTurismo (2007-2019)

De Maserati GranTurismo koppelt tijdloos Pininfarina-design aan een juweel van een V8 en genoeg ruimte voor vier personen. Waar moet je op letten bij een tweedehands exemplaar?

De wederopstanding van het merk met de drietand krijgt in 2007 een extra impuls met de nieuwe GranTurismo. De nieuwkomer deelt veel techniek met de Quattroporte en is een volledig andere auto dan de GranSport die hij (officieus, niet officieel) vervangt. De naamgeving is treffend gekozen, want het een gran turismo in de klassieke zin van het woord met elegante lijnen, een krachtige motor en een uitgewogen balans tussen ontspannen reizen en geïnspireerd rijden.

Carrosserie

De Maserati GranTurismo is 4,88 meter lang, 1,91 meter breed en weegt bijna 1,9 ton. Ondanks de afmetingen is het Pininfarina-ontwerp sierlijk en goed geproportioneerd, met spitse koplampen, een diepliggende spijlgrille met tridente, een wulpse taillelijn en driehoekige achterlichten. Hoogvaste staalsoorten en een spaceframe aan de achterzijde vergroten de torsiestijfheid, waarvan ook de GranCabrio (2010) meeprofiteert. Later verschijnt de GranTurismo MC Stradale, een sportievere en 110 kg lichtere variant op basis van de Trofeo-circuitauto.

Uiterlijk is het topmodel herkenbaar aan donkere wielen, een achterbumper met diffusor en grote uitlaatpijpen. In 2012 wordt de GranTurismo S vervangen door de Sport. Deze heeft onder meer een voorbumper met grotere koelopeningen, donkere koplampen en nieuwe achterlichten. Oude structurele aanrijdingsschade is het belangrijkste aandachtspunt bij aankoop; let extra goed op bij oudere bouwjaren die zijn omgebouwd naar MC Stradale- of Sport-specificatie.

Interieur

Het uitnodigende 2+2-interieur heeft comfortabele voorstoelen en een tweezits achterbank. De vormgeving en afwerking met Poltrona Frau-leer, alcantara, hout, koolstofvezel en aluminium dragen bij aan een unieke atmosfeer en de beschikbare kleurcombinaties varïeren van klassiek en onderkoeld tot wild en uitbundig. Het af-fabriek Multi Media System blinkt niet uit door snelheid en gebruiksgemak; zaken als parkeersensoren, bluetooth, Bose Surround-audio en iPod-connectiviteit zijn tegen meerprijs leverbaar.

Aan ruimte ontbreekt het bepaald niet: er is voldoende plaats voor vier modale volwassenen en in de bagageruimte passen twee golftassen of, als accessoire, een op maat gemaakte tassenset van Salvatore Ferragamo. De MC Stradale stelt rauwe sensaties boven gebruiksgemak en heeft een rolkooi, racestoelen met zespuntsgordels en geen achterbank. Trage elektrische raambediening kan een voorbode zijn van een defecte raammotor. Een druppellader houdt de accu in goede conditie en voorkomt elektronicastoringen tijdens langere periodes van stilstand.

Motor

De GranTurismo heeft een achter de vooras geplaatste atmosferische 4.2 V8 die maximaal 405 pk/460 Nm levert (top 285 km/h, 0-100 km/h in 5,2 s). De roep om meer vermogen wordt in 2008 beantwoord met de GranTurismo S met 4.7 V8 en 440 pk/490 Nm (295 km/h, 4,9 s). In de MC Stradale en de Sport levert dit blok 450 tot 460 pk en 520 Nm (+295 km/h). Ondanks aanpassingen die het GT-karakter benadrukken, verloochent de V8 zijn Ferrari-afkomst niet.

Het piekvermogen komt vrij boven 7000 min-1 en het motorgeluid is fenomenaal, helemaal met het actieve uitlaatsysteem van de S, de Sport en de MC Stradale. De achtcilinder is voorzien van een onderhoudsvriendelijke distributieketting en heeft een goede reputatie. Overzichtelijke aandachtspunten zijn olielekkage langs de klepdeksels en krukaskeerringen, terwijl inhouden tijdens accelereren meestal aan de luchtmassameter ligt.

Transmissie

Er zijn twee transmissies. De eerste is een comfortgerichte ZF-zestrapsautomaat met koppelomvormer die aan het motorblok is gemonteerd. De tweede is de sportievere MC Shift gerobotiseerde zesversnellingsbak die tegen de achteras is bevestigd. Beide varianten zijn bedienbaar met schakelflippers aan de stuurkolom. Stroef schakelen ligt bij de gerobotiseerde versnellingsbak aan de afstelling, verouderde olie of een versleten koppeling. De levensduur van de koppeling is sterk afhankelijk van de rijstijl en het soort gebruik. De ZF-automaat is duurzaam bij regelmatige oliewissels.

Onderstel

Alle modellen hebben rondom onafhankelijke wielophanging met dubbele aluminium draagarmen. Het standaard onderstel heeft conventionele schokdempers en een sportieve afstemming, het Skyhook-onderstel met elektronisch geregelde schokdempers heeft verschillende rijmodi en biedt extra comfort in de Normal-stand. De besturing is zoals dat hoort bij een GT: nauwkeurig bij lage snelheden en zonder nervositeit bij hoge snelheden. De MC Stradale heeft een stijver sportonderstel en carbonkeramische remmen. Door het forse gewicht en het grote vermogen worden remmen, draagarmrubbers en schokdempers zwaar belast. Vervangende onderdelen zijn prijzig, dus wees bij aankoop bedacht op eventuele slijtage.

Welke moet ik hebben?

De 4.2 V8 met ZF-automaat is een ontspannen keuze, de 4.7 V8 S met MC Shift-transmissie is sneller, sportiever en klinkt beter dankzij het actieve uitlaatsysteem. Door de jaren heen heeft Maserati het GranTurismo-concept steeds verder geperfectioneerd. De faceliftmodellen hebben de beste balans tussen comfort en sportiviteit en profiteren van verbeteringen aan de afstemming van onderstel, besturing en remmen. De lekkerste GT-versie is de 4.7 V8 S (of Sport) Automatica vanaf de facelift; wie de behoefte voelt om op Ferrari’s te jagen, kiest voor de zeldzame en kostbare MC Stradale.

Moet dit hem worden?

De Maserati GranTurismo en GranCabrio verbinden de snelheid en de sensaties van een Italiaanse V8 met ingetogen vormgeving, vier bruikbare zitplaatsen en een aantrekkelijke balans tussen comfort en sportiviteit. De vormgeving heeft niets aan zeggingskracht ingeboet en alle uitvoeringen trakteren op een rijbeleving die je niet snel buiten de landsgrenzen van Italië tegenkomt. In tegenstelling tot hardnekkige bakerpraatjes is de bouwkwaliteit goed. Buiten wat kleinigheden die bij een handgebouwde auto horen, staan de afwerking en de betrouwbaarheid op hoog niveau, mits het onderhoud vakkundig en tijdig is uitgevoerd. Voor occasionkopers is dat goed nieuws en wie zich verlekkert aan de vormgeving, de melodieuze V8 en de belofte van memorabele transeuropese reizen, kan de Maserati-showroom met vertrouwen binnenstappen.

Maserati Grancabrio

Tijdlijn

2007 – introductie Maserati GranTurismo 4.2 V8
2008 – GranTurismo S 4.7 V8
2009 – GranTurismo S Automatic, GranTurismo MC
2010 – GranCabrio, GranTurismo MC Stradale
2011 – GranCabrio Sport
2012 – Facelift, GranTurismo Sport vervangt S
2013 – GranCabrio MC
2014 – GranTurismo MC Centennial Edition

Maserati GranCabrio

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set € 755,22
Remschijven voor, per set € 1643,91
Radiateur koelsysteem, € 397,49
Voorbumper ongelakt, € 2219,14
Pirelli P Zero 285/35 ZR20, per stuk vanaf € 241,40

Prijzen gelden voor een Maserati GranTurismo 4.2 V8 van 2010 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Jaarbeurt                                                       vanaf € 650,–
Onderhoudsbeurt (20.000 km)                  vanaf € 1650,–

Het onderhoudsinterval is maximaal 20.000 km/1 jaar.

KOPEN
+ Begeerlijke schoonheid
+ Fenomenale V8
+ Exclusief
+ Betrouwbare techniek

NIET KOPEN
– Stevig gewicht
– Bescheiden aanbod

Denk ook eens aan een…

Aston Martin DB9 (2003-2016)
Ondanks de vorderende leeftijd blijft de Aston Martin DB9 een van de aantrekkelijkste Engelse Grand Tourers op de markt. De DB9 is beeldschoon vanbinnen en vanbuiten, heeft een soepele V12 en het gentleman-imago is altijd inclusief. 50.000-180.000 EURO

Ferrari 612 Scaglietti
De Scaglietti is een door Pininfarina getekende vierzitter met een aluminium carrosserie en een voorin geplaatste 5,7-liter V12. Het GT-karakter staat grootse prestaties niet in de weg: de standaardacceleratie duurt 4,2 seconden en de topsnelheid is 320 km/h. 65.000-105.000 EURO