Autovisie
Autovisie Koopwijzer 25 okt 2020

Koopwijzer: occasion Aston Martin DB9 (2003-2016)

De Aston Martin DB9 is een tijdloze en sportieve GT met een juweel van een V12. Wat zijn aandachtspunten als je er een tweedehands wilt kopen?

Net als een uitzonderlijke single malt whisky is de handgebouwde Aston Martin DB9 een van die zeldzame auto’s die met het vorderen van de jaren steeds beter gaat smaken. De kruising tussen een sportauto en een comfortabele GT verschijnt in 2003 als opvolger van de DB7 en zorgt er in 2007 eigenhandig voor dat Aston Martin na de loskoppeling van Ford als zelfstandig merk kan blijven voortbestaan.

Carrosserie

De vaardige hand van Ian Callum tekent een rijdende sculptuur met vertrouwde Aston Martin-elementen. Het gebruik van verlijmd aluminium, magnesium en composietmateriaal zorgt voor grote torsiestijfheid, maar het gewicht is met 1700-1800 kg aan de hoge kant. De Coupé is de lekkerste rijdersauto; de minder stijve Volante komt meer tot zijn recht als vlotte toermachine. Na een aantal kleine herzieningen in 2008 en 2010 krijgt de DB9 in 2013 een ingrijpende facelift met Virage-invloeden. Herkenningspunten zijn koplampen met led-dagrijverlichting, nieuwe bumpers en een grotere geïntegreerde achterspoiler. Aandachtspunten bij aankoop zijn oude schades en corrosie door onbehandelde steenslag. De koplampen en achterlichten zijn gevoelig voor condensvorming.

Aston Martin DB9

Onderstel

De DB9 heeft rondom onafhankelijke wielophanging met dubbele draagarmen, hydraulische stuurbekrachtiging en 19-inch wielen. De onderstelafstemming houdt het midden tussen een sportauto en een GT en wordt door de jaren heen steeds verder verbeterd. Het optionele Sports Pack met 6 mm verlaagd sportonderstel, introductie 2006, is een populaire optie; vanaf 2008 zijn Bilstein-schokdempers standaard. De beste balans hebben de modellen met Adaptive Damping System en 20-inch wielen (vanaf 2010). Vanaf 2012 heeft elke DB9 een lichtgewicht carbon composite (CCM) remsysteem. Wees bij aankoop alert op onregelmatige bandenslijtage, want de oorzaken variëren van verkeerde uitlijning tot versleten wielophangingsdelen en oude structurele schade. Pas ook op voor lekkende schokdempers.

Motor

De DB9 heeft een 5,9 liter metende V12 met 450 pk/570 Nm. In 2008 groeien vermogen en draaimoment naar 470 pk/600 Nm; variabele kleptiming en een gewijzigd inlaatsysteem zorgen in 2013 voor een sprong naar 517 pk/620 Nm. De DB9 GT (2015) heeft 547 pk/620 Nm. Met deze specificaties ligt de topsnelheid tussen 295 en 305 km/h en neemt de standaardacceleratie 4,5 tot 4,9 seconden in beslag. De atmosferische twaalfcilinder heeft grote krachtreserves, klinkt glorieus en heeft een imposant brandstofverbruik. Onder voorbehoud van deskundig onderhoud is de techniek degelijk; wel kan de V12 wat olie verbruiken, bijvoorbeeld tijdens starten na een langere periode van stilstand. Onvoldoende olie leidt snel tot motorschade en regelmatig het niveau peilen is een must.

Transmissie

Achterwielaandrijving is standaard en voor een optimale gewichtsverdeling is de transmissie tegen de achteras gemonteerd. De meest verkochte transmissie is de Touchtronic 2-zestraps automaat van ZF met drukknoppen op het dashboard en aluminium flippers aan de stuurkolom. Vanaf 2008 schakelt de automaat sneller en soepeler dankzij een aantal mechanische en elektronische aanpassingen. De handgeschakelde Graziano-zesbak is zeldzaam; de bediening van de koppeling is zwaar en de kans op slijtage en reparaties is groter dan bij de degelijke ZF-automaat.

Interieur

Het 2+2 interieur is beeldschoon met blikvangers zoals een aluminium instrumentarium en een glazen startknop. Stoelen, dashboard en deurpanelen zijn bekleed met leer, aangevuld met aluminium, hout of koolstofvezel. In 2008 krijgt het interieur de middenconsole van de DBS en een Emotion Control Unit (glazen contactsleutel). In 2009 verschijnt het B&O-audiosysteem in de optielijst en in 2013 wordt het verouderde Volvo RTI-navigatiesysteem vervangen door een alternatief van Garmin. Gebruikt heeft het DB9-interieur dezelfde allure als nieuw, maar de afwerking van de eerste bouwjaren is niet perfect en dat vergroot de kans op rammelgeluiden. Controleer of alle elektronica werkt, of de stoelverwarming uitschakelt en of de airconditioning ijskoude lucht uitblaast, want de condensor is steenslaggevoelig.

Welke moet ik hebben?

Van de eerste bouwjaren zijn de modellen vanaf 2006 met het optionele Sports Pack het populairst. Het interieur is het mooist vanaf 2008 en voor de meest uitgebalanceerde rijeigenschappen zijn auto’s met het Adaptive Damping System, vanaf 2010, de beste keuze. Toch heeft elk bouwjaar zijn eigen charme en hoewel een vroege DB9 wat minder uitgebalanceerd is dan een late, staan daar duidelijk gunstigere vraagprijzen tegenover. Ongeacht de uitvoering of het bouwjaar is de historie van grote invloed op de waarde, want achterstallig onderhoud betekent monumentale garagerekeningen en een auto zonder duidelijke stamboom is lastig te verkopen.

Aston Martin DB9

Moet dit hem worden?

De Aston Martin DB9 past in een lange merktraditie van auto’s die lang in productie blijven en in deze periode steeds verder worden fijngeslepen en verbeterd. Na ruim elf jaar is de DB9 aantrekkelijker en beter dan ooit en dat is een prestatie van formaat. In zijn segment is het een bijna unieke propositie, want gelijkwaardige handgebouwde concurrenten met V12 zijn dun gezaaid. De enige auto die qua statuur en beleving in de buurt komt, is de Ferrari 612 Scaglietti, maar diens vormgeving kan niet iedereen bekoren. Nog een belangrijk aankoopmotief voor de Engelse gentleman-expresse is het merkimago: een Aston Martin blijft een van de meest beschaafde automobiele uitingen van welvaart en succes en met de aankoop van een DB9 behoor je automatisch tot een select genootschap van succesvolle entrepreneurs, playboys, geheim agenten en (voormalig) topstrafpleiters.

TIJDLIJN
2003 – introductie Aston Martin DB9
2006 – Sports Pack
2008 – kleine facelift, 470 pk
2010 – grote facelift, Adaptive Damping System
2013 – kleine facelift, 517 pk, Carbon Pack
2015 – DB9 GT 547 pk

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set € 274,26
Remschijven voor, per set € 360,36
Koppeling incl. vliegwiel, € 2566,84
Radiateur koelsysteem, € 648,60
Bumperhoes (achterkant) ongelakt, € 1659,64

Prijzen gelden voor een handgeschakelde Aston Martin DB9 6.0 V12 van 2009.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 550,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 900,–

Het onderhoudsinterval is 16.000 km/1 jaar.

Denk ook eens aan een…

Ferrari 612 Scaglietti (2004-2011)
De 612 Scaglietti is een aluminium 2+2 met een 5,7 liter grote V12 en een handgeschakelde of semi-automatische zesversnellingsbak. Een natuurlijke schoonheid is het niet, maar de rijbeleving van een Ferrari met een V12 onder de motorkap is onvergelijkbaar. 70.000-175.000 euro

Bentley Continental GT/GTC (2003-2011)
Alles aan de Continental GT/GTC is indrukwekkend, van de afmetingen tot de prestaties van de biturbo-W12. Hoewel het forse gewicht kunstig wordt gemaskeerd, is de Bentley minder een sportauto en meer een Grand Tourer dan de DB9. 40.000-250.000 euro.