Elektrische Maserati GT Folgore: meer dan 1200 pk
In 2023 is het zover, dan geeft Maserati een vervolg aan de Granturismo. Dat de vierzits coupé ook met een elektrische aandrijflijn komt, is bekend. De fabrikant geeft nu aan dat die motorversie liefst 1200 pk sterk wordt. “Minimaal 1200 pk”, zo geeft de fabrikant aan.
Om dat hoge vermogen te bereiken krijgt de Granturismo drie elektromotoren, die over de voor- en achteras zijn verdeeld. Het accupakket komt tussen de assen te liggen, zoals de fabrikant eerder al liet zien middels een opengewerkt platform. Met de elektrische aandrijflijn is de sportcoupé in staat om de sprint 0-100 km/h in minder dan drie tellen af te leggen. De topsnelheid zal zelfs 300 km/h bedragen.
Met V6-motor
Maserati laat aan Autovisie weten dat de Granturismo ook met benzinemotoren leverbaar wordt. Niet alle verkoopmarkten richten zich momenteel volledig op elektromodellen, waardoor de fabrikant de Granturismo ook met verbrandingsmotoren blijft aanbieden. Het merk stelt dat als de consument benzinemotoren blijft kopen, Maserati ze ook blijft maken. Ook na 2030, het jaar waarin de fabrikant een volledig elektrisch modellengamma wil aanbieden. Reken er in ieder geval op dat de GT de Nettuno-motor krijgt, de zescilinder zoals die zijn debuut maakte in de MC20. Of de krachtbron net als in die sportwagen tot 630 pk komt, is nog de vraag. De autobouwer lepelt de V6 ook in de Grecale-SUV, maar daarin wordt de krachtcentrale in vermogen teruggeschroefd tot meer dan 500 pk.
De technische basis van de Granturismo wordt gelegd door het platform van de Grecale, dat op zijn beurt weer is afgeleid van de bodemsectie van de Alfa Romeo Stelvio. Maar net als het platform voor de Grecale is gemodificeerd zal ook de afstelling en calibratie voor de vierpits coupé worden afgestemd op het model. De elektrische aandrijflijn delen de SUV en coupé met elkaar.
Ook als cabriolet
Naast de Granturismo brengt Maserati ook een Grancabrio. De open vierzitter komt net als de coupé in 2023. Het is dan vijf jaar geleden dat de Italianen afscheid namen van de laatste generatie Granturismo en Grancabrio. Die productlijn begon in 2008. De coupé trapte af en kreeg later gezelschap van de open variant.
Lees ook:
Ook interessant
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
Deze sportieve occasion koop je voor minder dan 5.000 euro
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt