Joops zeldzame Volkswagen kennen zelfs de kenners niet

Joop de Vreede zit al ruim twintig jaar in de klassieke Volkswagens. Zijn laatste aankoop is een wel heel bijzondere: de Karmann Ghia Touring Coupé.


  • Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2017. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
  • Tekst en fotografie: Arno Lingerak
  • Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF

Ongezien verkocht

De Karmann Ghia Touring Coupé is zelfs in Volkswagen-kringen onbekend. Ik moet je zeggen dat ik zelf ook niet meer precies weet wanneer ik er voor het eerst van hoorde. Een aantal jaar geleden heb ik al eens informatie ingewonnen over de TC, een vriend van me had kennissen in Brazilië en ik heb toen eens gepolst of ze daar nog rondreden.

Ik kreeg toen wat foto’s toegestuurd, maar verder nooit meer iets met dat contact gedaan. Maar mijn interesse was wel extra aangewakkerd. En toen kwam ik begin 2015 deze auto tegen op Facebook. Het bedrijf dat hem importeerde, had een bericht geplaatst dat er eentje naar ons land kwam.

Dat was dus mijn kans om een Volkswagen te bezitten die vrijwel niemand heeft. Ik heb meteen contact opgenomen en een bedrag aanbetaald, terwijl ik alleen nog maar wat foto’s van de auto had gezien. Maar ik was meteen verkocht. Daarna duurde het nog vier lange maanden voordat de auto hier was.

Volkswagen Karmann Ghia Touring Coupé Volkswagen Karmann Ghia Touring Coupé

Karmann Ghia Touring Coupé

Op VW-gebied heb ik inmiddels van alles en nog wat gehad. Brilkevers, Fastbacks, andere Karmann Ghia’s, Busjes, in het begin vaak slechte exemplaren, maar later ook veel in een heel mooie staat. Maar altijd als hobby-auto.

Thuis hadden we vroeger ook een Kever, maar daar mocht ik nooit in rijden. En ik dacht toen altijd: wacht maar af, ooit heb ik er zelf eentje. Gelukkig heeft mijn vader mijn eerste twee Kevers nog meegemaakt, dat is nu zo’n zo’n twintig jaar geleden.

Deze TC is alleen in Brazilië geleverd, maar als je begin jaren zeventig daar werkte en terug naar Europa ging, mocht je de auto meenemen. Op die manier zijn er in die jaren dan ook een paar hier terechtgekomen. Maar ik schat dat er nog geen tien exemplaren in Europa rondrijden. Er is geen technische verwantschap met de veel bekendere Karmann Ghia Type 14 die je hier veel vaker ziet.

Echt een Braziliaanse auto

De motor is van een VW Type 3 Fastback en daar zijn onderhuids nog wel wat delen van gebruikt. Je merkt snel dat het een Braziliaanse auto is. De manier waarop de auto in elkaar is gezet, is anders dan bij de Duitse auto’s die ik gehad heb.

Het is goed hoor, maar je merkt aan de afwerking dat het anders is, het sluit allemaal wat minder goed en zo. Verder is het opmerkelijk dat er geen verwarming in zit, dat was in Brazilië natuurlijk niet nodig. Giorgetto Giugiaro heeft hem getekend. Vooral die vormgeving, met die fraaie roosters achterop, spreekt me erg aan.

Het is natuurlijk spannend om een auto te kopen die je alleen maar op foto’s hebt gezien, maar de auto was best goed. De staat van de carrosserie viel me zelfs heel erg mee. Motorisch moest er wel het een en ander gebeuren. Er is bij VW-specialist Volksrepairs een elektronische ontsteking in gezet en is er nog wat fine tuning nodig geweest om hem echt lekker te laten lopen.

Lekker toeren

De auto is van 1974, nog grotendeels origineel en nooit gerestaureerd. Je kan dat in Brazilië zien aan de kentekenplaat. Auto’s met een zwarte plaat met grijze letters zijn klassiekers, die grotendeels origineel zijn. Zelfs de originele Braziliaanse stickers zitten er nog op en het instructieboekje is er ook nog bij. Ik ben meer een poetser dan een sleutelaar.

Kleine dingen doe ik nu zelf, maar het grote onderhoud laat ik graag over aan vakmensen. Uiterlijk heb ik alleen de wieldoppen aan hoeven pakken, die hadden een nieuw chroomlaagje nodig. Ik denk nog na over whitewall-banden, maar ik moet even kijken hoe dat staat.

Zo’n Karmann Ghia TC ziet er best sportief uit, maar rijdt niet als een sportwagen. Het is echt een auto om lekker mee te toeren. Hij zal gerust een aardig stukje over de honderd lopen, maar dat heb ik er nog nooit mee gereden. Rond 100 km/h is hard genoeg.

Zelfs kenners zijn verbaasd

Ik ga graag naar VW-bijeenkomsten in Nederland en België en ga dan gewoon wat vroeger van huis. Op die meetings kijken zelfs de echte kenners verbaasd op als je aan komt rijden. Vaak hebben ze nog nooit van de auto gehoord en het komt maar zelden voor dat ze er eentje in het zien.

Iedere liefhebber in Nederland kent de types 14 en 34, maar niemand kent deze TC. Maar dat gaat veranderen hoor, want ik ga de komende tijd naar een paar Nederlandse bijeenkomsten met deze auto!

Weetjes

De VW Karmann Ghia 14 en 34 waren ondanks de sportieve belijning niet echt toonbeelden van sportiviteit, hetgeen voornamelijk werd veroorzaakt door de standaard Kever-techniek. In Brazilië dacht men het imago op te kunnen krikken met een 2+2 en een wat grotere motor.

Dit lukte maar ten dele: met een top van 140 km/h was de Touring Coupé (Type 145) aanzienlijk sneller, maar klanten liepen de VW-showroom nog steeds voorbij. Van de slechts 18.119 gebouwde exemplaren zijn er door de bouwkwaliteit en vooral ook door roest niet veel meer over. Daardoor en door het feit dat de TC nooit in Europa is geleverd maakt de auto op deze pagina’s uniek.

Lees ook:

Reageer op artikel:
Joops zeldzame Volkswagen kennen zelfs de kenners niet
Sluiten