Autovisie
Autovisie Nieuws 15 jul 2020

Porsche 911 Turbo, nu ook zonder S

Je moest er even op wachten, maar de nieuwe Porsche 911 Turbo is vanaf heden te bestellen. Dat is goed nieuws voor wie niet per se 650 pk onder de rechtervoet hoeft te hebben en genoegen neemt met een langzamere 0-100 km/h-tijd dan 2,7 tellen.

De 911 Turbo is er! Natuurlijk, er was al een Turbo-versie van de Porsche 992 geïntroduceerd, maar dat was het absolute topmodel, de Turbo S. Die uitvoering komt met 650 pk uit de dubbelgeblazen 3,7-liter zescilinder boxermotor. De Turbo – dus zonder S in de naamgeving – is minder potent. Die ene letter verschil in de aanduiding betekent 70 pk minder vermogen! Dat betekent ook een 0,1 tel minder rappe acceleratietijd voor de sprint van stilstand naar 100 km/h. En dat betekent een 10 km/h lagere topsnelheid.

Verschil

Tsja, het financiële verschil tussen de 911 Turbo en de 911 Turbo S is op een prijs rond de 2,5 ton feitelijk verwaarloosbaar, maar kijk eens naar het minimale prestatieverschil in de praktijk. Voor de 33 mille die je je met een Turbo bespaart ten opzichte van de Turbo S kun je ook een bezoek brengen aan Porsche Exclusive, of gewoon een paar keer de tank volgooien. Natuurlijk is de aankleding van een 911 Turbo S rijker dan die van de ‘standaard’ Turbo.

3,7 liter zescilinder boxermotor

De Turbo, die onmiddellijk als Coupé en als Cabriolet verkrijgbaar wordt, krijgt een drastisch aangepaste zescilinder biturbomotor achterin. Het blok kent de 3,0-liter motor uit de Carrera als uitgangspunt, maar is met meer componenten en systemen opgebouwd. Het slagvolume komt op 3,7 liter, al noemt Porsche de krachtbron een 3.8. Uit de zescilinder haalt de fabrikant 580 pk. Dat is 70 pk minder dan de Turbo S, maar liefst 40 pk meer dan zijn voorganger bereikte. Het koppel bedraagt 750 Nm, een toename van 40 Nm ten opzichte van de 991 Turbo.

Acceleratie Porsche 911 Turbo

Met deze nieuwe motorprestaties is de basis-Turbo in staat om de acceleratie 0-100 km/h in 2,8 seconden af te ronden, een verschil van 0,2 seconde met de vorige editie. Die vlottere acceleratie komt niet alleen door de verbeterde motorprestaties, ook door de gekozen overbrengingsverhoudingen van de automatische transmissie. Porsche geeft de Turbo een transmissie met dubbele koppeling en acht verzetten mee.

Toegenomen spoorbreedte

De topsnelheid ligt op 320 km/h. In de nieuwste editie is het weer eenvoudiger om die snelheid te rijden. De fabrikant heeft namelijk het onderstel van de 911 aangepakt, zo ook die van de Turbo. De koets groeide in de breedte, vooral aan de voorzijde (4,5 centimeter, achter 2 centimeter). De spoorbreedte nam met 4,2 centimeter toe, aan de achterzijde kwam er slechts één hele centimeter bij. De Duitse sportwagenbouwer zet de nieuweling op grotere wielen. De vooras kent 20-inch lichtmetalen met 255/35-banden. De achteras, die tevens over actieve vierwielaandrijving beschikt, heeft 21-inch grote lichtmetalen wielen met 315/30-banden. Overigens monteert Porsche nu ook grotere remschijven rondom.

Lichtgewicht Pakket

Voor de S-uitmonstering kondigde Porsche al verschillende nieuwe opties aan. Die komen ook voor de Turbo beschikbaar. Naast een sportonderstel en een sportuitlaatsysteem kan er op de optielijst een Sport Pakket of Lichtgewicht Pakket worden aangevinkt. Laatstgenoemde zorgt ervoor dat het wagengewicht met 30 kg afneemt. Je krijgt onder andere lichtgewicht kuipstoelen en minder isolatiemateriaal. Daarnaast schrapt Porsche de achterste zitplaatsen, wat de versie een tweezitter (!) maakt. Het Sport Pakket voorziet in SportDesign Pakket, zwarte accenten, carbondelen en Exclusive Design-achterlichten.

Porsche 911 Turbo prijzen

De Porsche-verkopers kunnen de 911 Turbo nog niet leveren. Ze zijn net met de levering van de per 1 juli 2020 fors goedkoper geworden Turbo S begonnen, maar noteren al orders voor de S-loze versie. De prijs per oktober 2020 bedraagt voor de Coupé €239.200,-. Als Turbo Cabrio kost de nieuweling exact €254.600,-. De Turbo S kost als Coupé per juli 2020 €272.500,- en als Cabriolet €287.900,-.