Peugeot 404 Break: Anne en Barry rijden rond in een museum

Anne Goos en Barry Stuijts kamperen in stijl: met een klassieke caravan. Maar daar hoort natuurlijk ook een passende trekauto bij: de Peugeot 404 Break.


  • Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2017. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
  • Tekst en fotografie: Arno Lingerak
  • Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF

Vakantiegevoel

We gingen altijd op vakantie met een geleende caravan, een klassieke Eriba. Maar die moesten we elke keer ophalen, we konden nooit meteen weg als er een mooi weekend werd verwacht. Daarom besloten we vorig jaar om zelf een caravan te kopen. Door onze ervaring met de Eriba wisten we dat het een klassieker moest worden. We zijn dus gaan googelen op oldtimercaravan en dan komen er echt de de mooiste modellen voorbij, zoals Otten, Constructam en Yvonne.

Peugeot 404 Break Peugeot 404 Break

En voor die laatste zijn we gevallen. Vooral door de vormgeving, de druppelvorm. Toen zijn we gaan uitzoeken wat het kost, wat het weegt en of ze er ook geremd zijn. Want de gedachte om er eventueel een klassieker voor te zetten kwam toen al bij ons op. Nog diezelfde avond hebben we iemand gebeld die een Yvonne Mostard uit 1967 aanbood. Een paar dagen later zijn we gaan kijken en we waren gelijk verkocht, liefde op het eerste gezicht.

Het is een Nederlandse caravan, gebouwd in Limburg. En door de goede zomer en heerlijke nazomer zijn we er vorig jaar al negen keer mee op pad geweest in Nederland. Maar goed, dan hangt dat achter je moderne auto en dan zie je subiet: hier klopt iets niet helemaal.

Peugeot 404 Break

De caravan werd vrij impulsief gekocht en we hadden voor het najaar nog een hele andere vakantiebestemming in de planning: Cuba. En dat is natuurlijk een groot automuseum! Het viel ons op dat daar behalve veel grote Amerikanen ook redelijk wat Peugeots rondreden. Het begon te kriebelen; daar hebben we ons voorgenomen dat áls er een klassieke auto voor de Yvonne zou komen, het een Peugeot 404 Break zou worden. De stationwagonversie is gekozen voor het gemak, maar zeker ook uit esthetisch oogpunt.

De doorlopende lijn van het autodak in combinatie met de caravan is erg fraai. De eerste 404 Break die we vonden, een mooie witte met rode bekleding, was een diesel. Al snel bleek dat er voor een Europese trip dan snel meerdere milieuvignetten nodig zouden zijn, en dat we sommige steden zelfs niet eens in zouden kunnen komen. Die auto viel dus af. Daarna gingen er een paar maanden voorbij zonder dat er een geschikte auto werd aangeboden. We begonnen het somber in te zien, totdat we deze auto zagen staan.

We zagen het meteen, dit is hem, dit moet hem worden, alles was goed aan deze Break. De technische staat, de prachtige, wat verweerde lak en hij had zelfs al een trekhaak! We zijn zo snel mogelijk gaan kijken en hebben een heerlijke proefrit door Friesland gemaakt. Het voelde allemaal goed aan, genoeg vermogen en het remde ook goed. We waren vrij snel om en op Tweede Paasdag hebben we de 404 opgehaald.

Peugeot 404 Break

Het grotere werk

De auto is tot 2003 van de eerste eigenaar in Frankrijk geweest, er zit zelfs nog documentatie bij uit die periode. Een bijna uit elkaar vallend boekje waarin ze de kilometerstanden van grote tochten bijhielden en wat rekeningen. Wij zijn nu de derde eigenaar. We hebben eerst alles perfect voor elkaar gemaakt.

De oplooprem laten reviseren, nieuwe banden gemonteerd, en natuurlijk een paar caravanspiegels gezocht die bij het bouwjaar passen. Daarna zijn we om rustig te beginnen op Koningsdag op een camping 15 kilometer verderop gaan staan. Een ritje met een klein stukje snelweg, een paar viaducten, prima als eerste rit. De volgende rit was met Hemelvaart en ging 120 kilometer ver. En na nog wat weekendjes in Nederland wisten we zeker dat we klaar waren voor het grotere werk: drie weken naar Noord-Frankrijk.

Rijdend museum

Een rit van 2000 kilometer over de secundaire wegen. Wat gereedschap en kleine onderdelen mee en rijden maar! En het enige wat stukging, was een zekering. Een enkele keer moesten we op een helling terug naar de tweede versnelling, maar over het algemeen ging het prima. De reacties van mensen waren ook geweldig, ze vragen je te blijven staan bij een stoplicht om even een goede foto te maken en op een camping waar het bordje ‘complet’ bij de slagboom hing bleek ineens toch plaats te zijn.

Voor onze combinatie werd een uitzondering gemaakt. Het wordt gewaardeerd dat je dit spul koestert en opknapt. We zijn een rijdend museum op de camping, mensen komen zelfs vragen of ze even binnen mogen kijken. Dit is echt geweldig, misschien moeten we eens wat langer de tijd gaan nemen voor een reis door heel Europa!

Weetjes

De Peugeot 404 kwam in 1960 op de markt en is een evergreen gebleken. Het Pininfarina-ontwerp was leverbaar als sedan, stationcar (ook als zevenzitter), coupé, cabriolet, maar ook als pick-up. Betrouwbaarheid was een sterk punt, zeker in combinatie met de onverwoestbare dieselmotor.

In 1975 stopte Peugeot met de productie, maar in veel landen, zoals bijvoorbeeld Maleisië, Nigeria, Argentinië, Uruguay, Australië en Chili, maar ook dichter bij huis in Portugal en Ierland ging de productie gewoon door. In Kenia kon je zelfs in 1991 nog naar de dealer voor een splinternieuwe 404.