Een echte filmster: maak kennis met de DeLorean DMC-12 van Sjoerd

Sjoerd Hengst stond dertig jaar geleden al te stralen naast een DeLorean en weet zeker dat hij dat over dertig jaar nog steeds doet naast zijn eigen DMC12.

Op een dag, het moet in mijn brommertijd geweest zijn, reed ik door een dorp hier in de buurt en zag een DeLorean DMC12 staan. Razend enthousiast was ik. De eigenaar zag dat en nodigde me uit een stukje mee te rijden.


  • Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2018. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
  • Tekst en fotografie: Arno Lingerak
  • Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF

Een echte jongensdroom

Ik ben ingestapt en herinner me dat die enorme middentunnel en de kleine zijraampjes me gelijk opvielen. We hebben maar een klein blokje gereden en het ging ook helemaal niet hard, maar vanaf dat moment wist ik het zeker: als ik ooit zo’n auto kan kopen, dan doe ik dat!

Die ervaring is me altijd bijgebleven en toen ik een jaar of vijf geleden een leuke bestemming zocht voor een rit op de motor besloot ik richting het plaatsje Hem in de kop van Noord-Holland te rijden, want echt waar: daar zit DeLorean Europe.

Het was zondag, dus het bedrijf was gesloten, maar iemand van een ander bedrijf adviseerde me op zaterdag langs te gaan. Dan was er altijd wel iemand en was er zeker tijd voor een gesprek. Ik ben er gelijk de volgende zaterdag heen gegaan en zag al direct dat er verschillende schitterende auto’s te koop stonden.

DeLorean DMC12 DeLorean DMC12

Mijn eigen DeLorean DMC-12

Maar ik wilde eigenlijk helemaal geen perfecte auto, ik zocht er juist een met ‘werk’, ik wilde zelf aan de slag. Maar in die staat was er maar één auto op voorraad en die stond net klaar om onder handen te worden genomen.

Maar uiteindelijk werd er toch een bedrag genoemd. Het was een vaste prijs, het was dus aan mij: ja of nee. Ik heb er niet lang over na hoeven denken, op maandag stond de auto op de trailer en ging ik ermee naar huis. Het interieur was stuk en alles zat onder een enorme laag stof, maar man, wat was ik trots. Mijn eigen DeLorean.

Het dashboard, de stoelen en hemel zijn met nieuw leer bekleed en alle rubbers zijn vervangen. Het blok was goed, daar moest alleen een nieuwe waterpomp op en ik heb dingen als kabels, filters, olie en bougies natuurlijk vervangen.

De open uitlaat is vervangen door een origineel exemplaar met katalysator. De automaat was in Amerika al eens vervangen, die is echt nagelnieuw. De bekabeling is waar nodig aangepakt en de zekeringenkast is vernieuwd.

DeLorean DMC12

Geen halve oplossingen

De motortjes van de centrale vergrendeling heb ik opnieuw laten wikkelen. Dit was best duur, maar in de plastic motortjes die ik kreeg opgestuurd als vervanging had ik weinig vertrouwen. Ik hou niet van halve oplossingen, het moet goed zijn.

Nu moet alleen de carrosserie nog geborsteld worden, dan komt die mooie lijn weer in het oppervlak. Ik heb het zelf geprobeerd, maar die mooie strakke lijn krijg ik er niet in, dat moet machinaal gebeuren en daarvoor moet ik nog een keer naar Hem.

Ik sleutel al jaren, maar ik zeg weleens dat dit een van de beroerdste auto’s is om aan te werken. Niet zozeer door de techniek, maar overal waar je in contact komt met de randen van de koets haal je je handen open.

Bij het werken aan de centrale vergrendeling bijvoorbeeld stond ik boven mijn hoofd in het inwendige van de portieren te sleutelen en die randen zijn echt vlijmscherp. De roestvaststalen koets roest natuurlijk niet, maar het chassis kan wél behoorlijk roesten, vooral bij de achterwielophanging. De onderkant van deze auto was gelukkig echt gaaf.

Good luck in Holland

Deze DMC12 is voor zover ik weet altijd in dezelfde Amerikaanse familie geweest. Bij het online zoeken op het chassisnummer heb ik de advertentie gevonden waarmee de auto te koop werd aangeboden in Amerika én een online bericht van de vorige eigenaar dat er na de verkoop van de auto een leegte was ontstaan in zijn garage.

Hij wenste zijn ‘friend’ good luck in Holland. Ik heb naar aanleiding van dat bericht een boodschap gestuurd en verteld dat ik de auto had gekocht en dat ik nog wat vragen had. Hij vroeg daarop wat ik wilde weten, maar nadat ik hem mijn vragen heb gestuurd, heb ik helaas niets meer van hem gehoord.

Zo’n DeLorean rijdt goed, maar is niet snel: meer comfortabel dan sportief. Iedereen kent de auto natuurlijk door de film Back to the Future, maar je ziet ze maar zelden in het echt. Er moeten onderweg dus al honderden foto’s gemaakt zijn. Ik weet wat ik heb, hoe goed hij is en dat ik niet snel weer zo’n mooi exemplaar zal vinden. En nog elke keer als ik de garage binnenloop denk ik: wat ben je toch mooi. Hij blijft dus!

Weetjes

De auto was niet perfect en zeker te duur, maar het zijn vooral de schandalen die John DeLorean de das om hebben gedaan. Een schrale troost: hij staat daarin zeker niet alleen. Denk maar aan de nieuwe baan die GM-topman José Ignacio Lopez aannam bij VW.

Met hem ging ook heel wat inside information mee naar zijn nieuwe baas. Uiteindelijk kostte dit hem zijn baan en VW zo’n 100 miljoen dollar. De topman van Fiat Chrysler Australië, Clyde Campbell, misbruikte tientallen miljoenen van zijn werkgever en kwam op straat te staan. Waar hij het geld aan uitgaf? Van een luxe jacht tot een gratis auto voor de kapper van zijn vrouw.