Gematst door het RDW: maak kennis met de Datsun 240Z van Jordy

Jordy Koelhuis prees zichzelf al gelukkig met zijn zelf geïmporteerde Datsun 240Z, maar zijn kentekenplaten zijn echt de kers op de taart.


  • Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2017. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
  • Tekst en fotografie: Arno Lingerak
  • Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF

Datsun 240Z

Ik was echt op zoek naar iets aparts, sportief en met karakter. Toen ik een artikel las over de waardestijging van auto’s uit de jaren zeventig ben ik zelf eens gaan kijken, wat zijn voor mij nou echt de klassiekers uit die tijd? En toen kwam de Datsun 240 voorbij. Stijgend in waarde, maar nog wel betaalbaar. Ik vond het direct een gaaf model en ben er een paar gaan bekijken in Nederland.

Al snel kwam ik er achter dat de prijzen in Nederland hoog zijn en de auto’s matig. Ik kan goed dingen organiseren, maar iets maken… nee. Ik moet alles uitbesteden, en dat zou dus flink in de papieren gaan lopen. Na maanden zoeken kwam ik uiteindelijk deze 240 tegen in Amerika.

Uw Garage Datsun 240Z Uw Garage Datsun 240Z

Nieuw in de lak, een gereviseerd en wat groter blok, een vers gestoffeerd interieur én de goede looks met die brede schermen achter. Toen kwam het ineens dichtbij, dit zou mijn auto kunnen zijn.

Een vriend van me zit in het container transport, hij wist me alles te vertellen over het vervoer van Carson in Californië naar hier. Via hetzelfde bedrijf is er een expert naar de auto gestuurd om te kijken in welke staat de auto was, en of de papieren klopten.

Het kost wat, maar het geeft je wel zekerheid. Dan zit je dus tegen middernacht thuis op de bank en krijg je een gesprek via Skype binnen van die agent. Het is toch best bijzonder dat je live je toekomstige auto ziet starten. Hij heeft voor de camera een stukje gereden en me de hele auto laten zien. Ik wilde de auto toch ‘beleven’, er een beetje gevoel bij hebben, en dat is prima gelukt op deze manier.

Uw Garage Datsun 240Z

Oog in oog

Dan sluit je de deal en krijg je te horen dat de auto over acht weken in Nederland zal zijn. Dus toen er na twee maanden nog niets was kreeg ik opmerkingen; dit wordt niets, jammer joh, dat heb jij weer. Maar ik wist dat het goed zou komen, ik had immers een soort track and trace gekregen en kon het schip live volgen via internet. Ik keek soms wel drie keer op een dag.

De avond voor aankomst belde mijn vriend me met het voorstel de auto zelf op te halen. En dan gaan de deuren van de container open en sta je dus oog in oog met je nieuwe auto. Hoewel, nieuw: de Z had een paar weken in de Californische haven staan wachten en zat dus onder het stof, en er stonden allerlei teksten en nummers op de ramen. Op de foto’s zag de auto er veel beter uit! Maar veel tijd om me daar druk over te maken was er niet, al snel was het nou meneer, starten maar, hij moet weg.

Ik heb de Datsun zelf op groene platen naar een lokale garage gereden, dat was een bijzondere ervaring. Iedereen keek, door het stof en de teksten natuurlijk, en het gas bleef hangen, maar ik heb het gehaald. En na een flinke was en poetsbeurt bleek de Datsun er geweldig uit te zien.

Waar ben ik aan begonnen?

Daarna ben ik bijna dagelijks gaan kijken bij het keuring – klaar maken. Omdat de auto achter van schijfremmen in plaats van de standaard trommels is voorzien zat er geen handrem op, en de ruitenwissers bleken er niet op te zitten. Verder was er eigenlijk weinig aan de hand. Hoewel: onderweg naar de keuring begon de auto ineens te sputteren.

En als je dan op de van Brienenoord brug ineens een enorme vrachtwagen achter je hebt die begint te seinen omdat je nog maar veertig gaat… Toen dacht ik wel even: waar ben ik aan begonnen? Tijdens de keuring liep de auto gelukkig goed en is de auto in een keer goedgekeurd, en nadat later de tank grondig is schoongemaakt loopt de 240 nu als een zonnetje.

Wat later kreeg ik bericht dat de papieren binnen waren en dat er kentekenplaten gemaakt konden worden. Toen deze er waren maakte ik er een foto van en stuurde die naar mijn broer. Ik kreeg direct bericht terug: wat een mazzel heb jij zeg! Ik stuurde nog een bericht terug, hoezo?

En gelijk weer een reactie: kijk even goed naar die platen! En toen zag ik het pas. Dit is geen toeval, er moet een liefhebber bij de RDW hebben gezeten die me iets gunde, dat kan niet anders.

Weetjes

Nissan heeft de Z serie in 1969 op de markt gebracht, en tijdens de hele ontwikkeling is sterk rekening gehouden met de Europese en Amerikaanse markt. Albrecht Goertz, die eerder de BMW 507 tekende, was verantwoordelijk voor de styling.

De 240 was snel en niet duur, en dus direct een succes, Nissan kon in de eerste jaren niet aan de vraag voldoen. De eerste en tweede plaats in de East African Safari Rally van 1971 bevestigden het sportieve imago. In 1996 kocht Nissan enkele 240’s terug, restaureerde deze en bood ze als nieuw aan via de dealers. Vreemd genoeg zijn er nog geen vijftig van verkocht.