Deze occasion wil je: Renault 5 Alpine Turbo, een van de pioneers van de turbotechniek
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2Frenault_5_alpine_77.jpg)
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een voor Nederland erg unieke auto: de Renault 5 Alpine Turbo.
Renault kwam het afgelopen jaar met een nieuw conceptmodel gebaseerd op de legendarische ‘5’. De oorspronkelijke auto werd van 1972 tot 1996 geproduceerd en er zijn 7,3 miljoen exemplaren verkocht.
De Renault 5
De Renault 5 kreeg in de basisuitvoering dezelfde motorisering als de Renault 4: een 850 cc viercilinder. Ook waren er grotere motoren leverbaar, tot een slagvolume van 1400 cc.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2F18.jpg)
Voor de sportieve autoliefhebber kwamen er drie modellen op de markt. Er is de rally-versie met middenmotor en een GT Turbo en Alpine Turbo met de motor voorin. In geval van de Renault 5 Alpine krijgt de 1,4-liter viercilinder een turbo van Garret. Hierdoor levert de krachtbron 110 pk en 149 Nm. Door zijn lage gewicht, van nog geen 900 kilogram, sprint de sportieve fransman van 0 naar 100 kilometer per uur in 9,1 seconden. De topsnelheid bedraagt 185 kilometer per uur.
Voor Nederlanders onbekende occasion: Hyundai Kona N met 280 pk
De constructeur pakte ook het onderstel aan. Er werden onder andere dikkere stabilisatorstangen gemonteerd. Met een stugger weggedrag en meer vermogen, is de Alpine Turbo een leuk sturende en unieke klassieker.
Alpine pakte het design nauwelijks aan
De Renault 5 Alpine Turbo herken je aan de buitenkant aan zijn bijzondere velgen, ook wel ‘schoepenwielen’ genoemd. Het model valt echter niet zo erg op als de Renault 5 Turbo met zijn grote luchthappers en uitgeklopte wielkasten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2F10.jpg)
Ook het interieur kent weinig Alpine-upgrades. Alpine verving enkel het grote ronde stuurwiel voor een sportief driespaaks sportstuur.
Renault 5 Alpine Turbo is een prijzige klassieker geworden
In 2015 tipte Autovisie de lezer op een Renault 5 Alpine Turbo die je voor iets minder dan 15 mille kon kopen. In de afgelopen zeven jaar zijn de prijzen van het model erg opgelopen. Veel Alpinetjes zijn immers weggeroest of zijn om een andere reden niet meer in leven.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2F4.jpg)
Echter, er zijn nog steeds pareltjes te vinden. Je zult dan wel een flinke smak geld voor de kleine Fransoos neer moeten leggen. Autovisie vindt een Renault 5 Alpine Turbo uit 1984 met iets meer dan 140.000 kilometer ervaring.
Deze occasion wil je: Volkswagen Atlas VR6, een gigantische Amerikaan
De auto ziet er op het eerste gezicht nog erg netjes uit, al is het ook geen goedkope klassieker. De verkoper hangt een prijskaartje van net geen 53 mille aan de occasion.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2F5.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2F2.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Alpine A110 met een wel héél bijzonder accessoire
-
Vier Internationale Barbiedag met deze roze occasions
-
Te koop – Met deze 4 rallyauto’s maak je je Groep B-collectie compleet
-
Renault 5 Alpine Turbo is een (duur) koopje
-
Alpine Alpenglow is zeker geen toiletgeurtje van Ambi Pur …
-
De Renault 4 is al 30 jaar dood, lang leve de Renault 4!
-
De Alpine A110 R zou je ook Alpine A110 CSL of GT3 RS kunnen noemen
-
Covermodel: Ranger 2500 GTS, obscure voetnoot uit de historie van General Motors
-
Deze occasion wil je: Alpina B4 Coupé, een heerlijke ‘sleeper’
-
Occasions: 3 vijfdeurs gezinsauto’s die beter zijn dan een Polo voor 15.000 euro
-
Je raadt nooit hoe extreem veel duurder occasions van Audi zijn geworden
-
Deze occasion wil je: Mega Tjaffer, “functioneel met eigen gezicht”