Deze occasion wil je: Jaguar XK Coupé, luxe GT en serieuze sportwagen

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een echte Britse GT, de Jaguar XK.

De allereerste Jaguar XK(8) werd in 1996 geïntroduceerd op de Autosalon van Genève. Na enkele facelifts kwam in 2006 de tweede generatie met de codenaam ‘XK X150’ op de markt. Dit model staat bekend als een Engelse gentleman met een ondeugend randje.

Jaguar XK Coupé

Jaguar leverde de XK altijd met een V8. Kopers hadden de keuze uit een 3,5-liter met 258 pk, een 4,2-liter met 298 of 420 pk en een 5,0-liter met 385 of 510 pk. Autovisie reed in 2006 met de ongeblazen 4,2-liter V8. Een motorisering die zowel de benaming ‘luxe GT’ als ‘competente sportwagen’ prima dekt.

“Echt weergaloos snel maakt hij de auto niet (daarvoor moet je de geblazen XKR hebben), maar natuurlijk is hij met bijna 300 pk en dik 400 Nm wel gewoon erg vlot, en de motor hangt lekker gretig aan het gas. Bovendien bleek de automatische zesbak met stuurflippers een aangename verrassing: het ding reageert ontzettend rap op manuele commando’s, haast met dezelfde bite als een gerobotiseerde handbak.”

Opmerkelijk: designbaas Jaguar vertrekt nèt voordat de storm gaat losbarsten

Met deze automaat sprint de Jaguar XK van 0 naar 100 kilometer per uur in 6,3 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 kilometer per uur, al beginnen de 20-inch banden boven de 150 kilometer per uur een doordringend zangerig geluid te produceren, aldus onze testverslaggevers.

Sportief geluid maar een chique voorkomen

Een klank waar meer van te genieten valt, komt uit het uitlaatsysteem “waarin Jaguar buitengewoon veel research gestoken heeft. Het heeft een vernuftig kleppensysteem opgeleverd dat de gassen bij constante snelheid in toom houdt, maar bij ingetrapt gaspedaal voor een unieke sound zorgt: een diepe gorgel, luid maar gedistingeerd, die vooral bij omstanders tot in de diepste vezels doordringt.”

(Afbeelding: AutoTrack)

Naast het geluid is ook veel tijd en energie in de vormgeving van de Jaguar XK Coupé gestoken. Tijdens een diner vertelde de designbaas Giles Taylor aan Autovisie dat de auto ervoor moest zorgen dat de bestuurder goed voor de dag komt. “En het klopt zowaar: met mijn bescheiden postuur zit ik er in veel auto’s wat verloren bij, maar deze Jag staat me verdraaid goed”, zei de testredacteur in 2006.

Had je hem maar nooit weggedaan, Jaguar XK 120 voor 1350 euro…

“Over de neus zijn de meningen meer verdeeld; vooral de vorm van de koplampen is niet ieders smaak. Maar als geheel is het zonder meer een geslaagde sportwagen. Agressiever van lijn dan zijn voorganger, maar geen spat minder smaakvol.”

Jaguar XK Coupé occasion

Autovisie vindt een Jaguar XK Coupé, exact de auto die wij in 2006 reden. Het exemplaar komt uit 2007 en heeft net geen 90.000 kilometer ervaring. De verkoper vraagt voor de Jag in British Racing Green 24.950 euro.

Jaguar XK, occasion
(Afbeelding: AutoTrack)