Koopwijzer: Occasion Jaguar XK8 (1996-2005)

De Jaguar XK8/XKR is een traditionele Grand Tourer in de beste Engelse traditie. Waar moet je op letten tijdens het kopen van zo’n elegante auto?

De langverwachte opvolger van de Jaguar XJS laat tot 1996 op zich wachten. Met de nieuwe XK8 (X100) zet het merk een modern rijdende en klassiek gelijnde Grand Tourer op de weg.

Carrosserie

De vormgeving van de Jaguar XK8 Coupé laat zich het best omschrijven als ‘fin de siècle retro’. Net als bij de XJ en de latere S-Type zijn de lijnen van Geoff Lawson geïnspireerd op Jaguars uit de jaren zestig, en de ovale grille, langgerekte motorkap met koelopeningen en de daklijn zijn een modern eerbetoon aan de E-Type. De XKR heeft een maatkostuum van sportievere snit en de Convertible heeft een door Karmann ontwikkelde elektrisch bedienbare geïsoleerde softtop met een verwarmbare glazen achterruit. Na een kleine update voor modeljaar 2001, herkenbaar aan gewijzigde achterlichten, volgt voor modeljaar 2004 een grotere facelift met nieuwe bumpers en dorpelverbreders. Bij een gebruikte XK8/XKR is het oppassen voor barsten/barstjes in de koplampen, loslatende blanke lak en lekkage langs het voorruitrubber. Een weigerende cabriokap is vaak een kwestie van hydraulische vloeistof bijvullen. Roestvorming kan voorkomen aan de bodemplaat, de wielkastranden en aan de chassisbalken bij de achteras.

Interieur

Het dashboard heeft dezelfde opzet als de XJ (X300) met analoge meters, een knoppenrijke middenconsole en een ‘J-gate’ voor de automaat. Elektrisch verstelbare stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, leren bekleding en climate control zijn onderdeel van de standaarduitrusting. Stoelverwarming, voorruitverwarming en een geheugenfunctie voor de stoelverstelling zijn fabrieksopties. Voor modeljaar 2001 krijgt het interieur een opfrisbeurt en nieuwe stoelen met verstelbare hoofdsteunen. Check bij een occasion of alle elektronica foutloos functioneert, van de contactsleutel en de reservesleutel tot de automatisch zakkende en sluitende raamstijlloze portierruiten. De kans op zongedroogd en beschadigd leer is het grootst bij de Convertible. Door de lage daklijn is het XK-interieur minder geschikt voor lange bestuurders; achterin is slechts plaats voor (zeer) kleine kinderen.

Jaguar XK8

Motor

De XK8 heeft een atmosferische AJ26 4.0 V8 (294 pk). De XKR heeft hetzelfde blok met een mechanische Eaton-compressor (375 pk). De gemodificeerde AJ27 4.0 V8, met onder meer aangepaste nokkenasverstelling, doet vanaf 1998 zijn intrede. Eind 2002 verschijnt de nieuwe AJ34 4.2 V8 met 300 pk (XK8) of 400 pk (XKR). Aandachtspunten bij de 4.0 V8 zijn problemen met de Nikasil-cilinderwanden, met name bij auto’s uit landen met (vroeger) een hoog zwavelgehalte in de brandstof. Vanaf eind 2001 heeft de achtcilinder stalen cilinderbussen. Versleten kunststof distributiekettingspanners zijn een andere kwaal bij vroege motoren. Het is mogelijk om de metalen spanners van nieuwere motoren te retrofitten. Slijtage aan de mechanische compressor is een XKR-specifiek aandachtspunt. Het koelsysteem van de V8 heeft een bescheiden inhoud, zodat een versleten waterpomp, een defecte thermostaat of een vervuilde radiateur snel dure gevolgschade veroorzaken.

Transmissie

De achterwielaangedreven XK heeft altijd een automatische transmissie met koppelomvormer. Een handbak is niet leverbaar. De XKR met 4.0 V8 heeft een ZF-vijftrapsautomaat, de XKR met geblazen 4.0 V8 heeft een vijftrapsautomaat van Mercedes-Benz. Tegelijk met de nieuwe 4.2 V8 verschijnt een nieuwe ZF-zestrapsautomaat die zowel in de XK8 als de XKR wordt toegepast. Hoewel dit niet wordt voorgeschreven, hebben alle automaten baat bij tussentijdse oliewissels. Een bekende kwaal bij de XKR met 4.0 V8 is slijtage aan de uitgaande as en aan het planetaire tandwielstelsel van de transmissie.

Jaguar XK8

Wielophanging

Uit het oogpunt van tijd- en kostenbesparing recyclet Jaguar een deel van de bodemsectie van de XJ-S. Nieuwe hoogvaste staalsoorten vergroten de torsiestijfheid. Variabele stuurbekrachtiging, onafhankelijke voorwielophanging met dubbele draagarmen en de multilink achteras van de XJ staan garant voor Jaguar-waardige rijeigenschappen. Met het standaard onderstel en 17-inch wielen is de XK8 meer een Grand Tourer dan een sportauto. Het adaptieve CATS-onderstel en 18 inch wielen scherpen de reflexen aan. Het R Performance-pakket (1999) omvat Brembo-remmen, een sportonderstel en 18-inch wielen. Door het stevige gewicht kunnen de draagarmrubbers (vooras), de achterschokdempers en de wiellagers versneld slijten.

Welke moet ik hebben?

Ruim twintig jaar na de marktintroductie zijn de prestaties van de atmosferische achtcilinders onverminderd sportautowaardig. De supercharged motoren zijn nog sneller – en nog dorstiger. Check bij aankoop van een XK met de 4.0 V8 vooraf grondig of alle zwakke punten zijn rechtgezet. De 4.2 V8 is ook gevoelig voor zorgvuldige behandeling en vakkundig onderhoud, maar heeft minder intrinsieke zwakke plekken dan zijn voorganger. Classic (leer, walnotenhoutfineer op dashboard en stuur) en de Sport (leer/stof, grijs houtfineer). De XKR heeft een sportinterieur afgewerkt met pianolak of koolstofvezel sierdelen. Interessante fabrieksopties zijn het Harman Kardon of Alpine audiosysteem; vanaf de facelift zijn adaptieve cruise control, dvd-navigatie en Alpine-audio.

Jaguar XK8

Moet dit hem worden?

Een chique vormgeving, potige achtcilinders en een rijke standaarduitrusting met alle vierkante meters leer en houtfineer: de XK8 en XKR hebben alles wat je van een traditionele Engelse sportauto mag verwachten. Helaas geldt dat ook een beetje voor de bouwkwaliteit, want ondanks de positieve invloed van de toenmalige eigenaar Ford gaat er weleens iets stuk. Vanuit financieel oogpunt is gezonde techniek en schriftelijk bewijs van gespecialiseerd onderhoud bij aankoop van een X100 belangrijker dan kleinere cosmetische tekortkomingen. Hetzelfde geldt voor de kilometerstand: een regelmatig bereden en goed onderhouden auto is vaak een betere keuze dan een auto die langere periodes heeft stilgestaan. Een betaalbare en nauwgezet onderhouden XK8/XKR vinden is niet eenvoudig, maar daar staat een scherpe prijsstelling tegenover, en wie goed rondkijkt, koopt een auto met de uitstraling van een strandvilla voor de prijs van een hoekwoning.

Tijdlijn

najaar 1996 – introductie Jaguar XK8 (X100) Coupé en Convertible
1998 – Jaguar XKR, AJ27 V8
1999 – R Performance-pakket
najaar 2000 – kleine facelift

2001 – XKR Silverstone
najaar 2002 – XKR 100, nieuwe 4.2 V8, ZF-zestrapsautomaat,
najaar 2003 – kleine facelift
2005 – XKR 4.2 S, einde productie, introductie nieuwe Jaguar XK (X150)

Kopen

+ Tijdloze vormgeving
+ Sfeervol interieur
+ Gunstig geprijsd t.o.v. concurrentie

Niet kopen

– Krap interieur
– Meer GT dan sportauto
– Serieuze kans op kostbare reparaties

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set € 150,85
Remschijven voor, per set € 164,38
Schokdemper achteras, per stuk vanaf € 276,29
Distributiekettingset met spanners,
Waterpomp, € 65,89
Dunlop Sport Maxx 245/50 R18, per stuk vanaf € 155,–

Prijzen zijn inclusief btw en exclusief montage en gelden voor een Jaguar XK8 4.0 V8 uit 2001.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 350,–

Grote onderhoudsbeurt vanaf € 550,–

Het onderhoudsinterval is 12.000 kilometer of 1 jaar.

Denk ook eens aan een…

Maserati 3200 GT (1998-2002)
De 3200 GT is een luxe GT met Giugiaro-vormgeving en een twinturbo-V8. Het oermodel met de gebogen achterlichten is het mooist; opvolger 4200 GT is braver en degelijker. 14.000-37.000 euro

Mercedes-Benz CL (2000-2005)
De Mercedes-Benz CL verpakt de techniek van een S-Klasse in een ingetogen tweedeurs coupé met plaats voor vier personen. Onder de motorkap ligt een atmosferische of geblazen V8 dan wel een V12. 3500-28.000 euro