Stijn Kuster
Stijn Kuster Occasions 7 okt 2020

Deze vijf JDM-auto’s koop je voor minder dan € 10.000

We kennen natuurlijk allemaal de film The Fast and The Furious – Tokyo Drift. Voor velen was dit het begin van de liefde voor Japanse auto’s. Wij lichten hier vijf JDM-auto’s uit die je kunt kopen voor minder dan € 10.000.

JDM klinkt heel speciaal, maar staat voor Japanese Domestic Market, wat vrij vertaald ‘Japanse thuismarkt’ betekent. Echte liefhebbers van JDM-auto’s dromen van modellen als de Honda NSX en Mazda RX-7 FD, maar ook voor minder dan 10 mille kun je al met een lachend gezicht toetreden tot de JDM-scene.

1. Nissan 350Z (Z33)

De Nissan 350Z, in Japan beter bekend als de Nissan Fairlady Z, is een echte JDM-cultheld. Naast dat-ie afstamt van de legendarische Datsun 240Z acteerde de Z ook in de film Tokyo Drift. De ‘betaalbare’ 350Z’s zijn geleverd met een atmosferische 3,5-liter V6. Deze motor levert 280 pk en 363 Nm koppel en sprint van nul naar honderd in 5,9 seconden. De Z is ook met 313 pk geleverd, echter zijn deze schaars en zeker niet te vinden voor minder dan 10 mille.

De achterwielaangedreven tweezitter is als coupé en roadster geleverd. Door de stoffen kap loopt de daklijn van de roadster iets minder mooi af dan die van de coupé. Omdat de dakloze versie van de Z minder mooi gevonden wordt, is deze wel aantrekkelijk geprijsd. Onder de 10 mille tik je makkelijk een 350Z Roadster op de kop. Wil je die mooie daklijn van de coupé, dan ben je al gauw 2 mille meer kwijt.

Nissan 350Z (JDM)
Nissan 350Z

2. Mazda RX-7

Van het geluid van een wankelmotor, en specifiek die van een Mazda RX-7 FD, droomt menig JDM-fan. Dit model is echter lastig te vinden in Nederland, en al helemaal onder de 10 mille. Hoewel een wankelmotor niet altijd even betrouwbaar – of goed bereden – is, blijft het een mooi concept met een prachtig geluid. De tweede generatie RX-7, de FC, koop je al wel voor minder 10 mille. Voor dit geld heb je vaak de cabrio, maar wie goed zoekt kan ook een coupé voor dit bedrag vinden. De 1,3-liter wankelmotor met turbo levert 200 pk en heeft een topsnelheid van 242 km/h. De Mazda sprint op papier in 6,2 seconden naar honderd kilometer per uur. De wankelmotor is gekoppeld aan een handbak met vijf versnellingen.

De Mazda RX-7 is een echte liefhebbersauto, maar wel eentje met een gebruiksaanwijzing. Zo verbruikt een wankelmotor veel olie en is het goed om elke rit minimaal een keer de toerenbegrenzer aan te tikken. Er zijn veel verschillende theorieën over hoe je een wankel in perfecte conditie houdt. Lees je dus voor aankoop goed in, zodat je lang plezier hebt van je unieke auto.

Mazda RX-7 FC (JDM)
Mazda RX-7 FC

3. Subaru Impreza (WRX)

Onder de 10 mille koop je al een Subaru, met zowel een rijke rallygeschiedenis als JDM-cultstatus. De tweede generatie Subaru Impreza (GD en GG) werd van 2000-2007 geleverd. Deze tweede generatie is twee keer ge-updated. Eerst werd de Subaru met ronde koplampen op de markt gebracht. De eerste facelift kreeg zogeheten ‘Blobeye’-koplampen, de tweede facelift ‘Hawkeye’-koplampen.

Voor minder dan 10 mille kun je al een WRX kopen van de laatste facelift. Deze is geleverd met een 2,5-liter viercilinder boxermotor met 230 pk. De motor levert 320 Nm en heeft een topsnelheid van 230 km/h. Nul naar honderd doet de WRX net zo snel als de 350Z, in 5,9 seconden. Het design van de WRX is op z’n zachtst gezegd uitgesproken. De agressieve neus, gigantische luchtinlaat en opvallende spoiler maken de  ‘Hawkeye’ een in het oog springend model.

Subaru Impreza WRX STi (JDM)
Subaru Impreza WRX STi

4. Toyota Celica

Toyota is al jaren heerser van autoshows met Japanse auto’s; de Supra is namelijk immens populair onder tuners en liefhebbers. Om de blits te maken met zo’n auto moet je echter meer investeren dan 10 mille, maar voor minder geld zijn er ook al genoeg leuke Toyota’s te vinden. Neem bijvoorbeeld de Toyota Celica. De zevende generatie tik je makkelijk voor minder dan 10 mille op de kop en dat model ziet er lekker sportief uit, met strakke lijnen, een luchtinlaat in de motorkap en een strakke kont.

De Celica is geleverd met een ongeblazen 1,8-liter viercilinder. Voor minder dan 10 mille koop je de T-Sport-uitvoering met 192 pk, 180 Nm en een topsnelheid van 225 km/u. De Toyota sprint in 7,4 seconden naar de 100 km/h. Het vermogen wordt met de versnellingsbak met zes verzetten naar de voorwielen gestuurd. Echt heel spannend is de Celica niet vergeleken met een WRX of 350Z. Toch is het wel een leuke auto om jouw JDM-passie mee te beginnen, want ook voor een paar Albert Heijn-maandsalarissen kun je al genoeg Celica’s vinden.

Toyota Celica (JDM)
Toyota Celica

5. Mitsubishi Lancer Evolution

Ook deze JDM-held trad op in The Fast and The Furious: Tokyo Drift. En ja, ook deze heeft zijn roots liggen in de rally. Omdat je de (Tokyo Drift-) IX niet onder de 10 mille kunt kopen breken wij een ‘lance’ voor de Evo IV. Deze generatie heeft een 2,0-liter viercilinder met turbo, goed voor 280 pk en 354 Nm. Nul naar honderd wint-ie van de WRX, met een tijd van 5,4 seconden. De Lancer stopt met versnellen bij 250 km/u in z’n laatste, de vijfde, versnelling.

De vierwielaangedreven sedan koop je met een beetje geluk net onder de 10 mille. Voor dit geld heb je een echte blikvanger met veel vermogen en relatief veel ruimte.

Mitsubishi Lancer Evolution IV
Mitsubishi Lancer Evolution IV