BMW brengt historisch label terug op de 128ti
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2FP90402170_highRes_the-all-new-bmw-128t.jpg)
We wisten dat-ie zou komen, de BMW 128 ‘turismo internazionale’. Met de kleine krachtpatser vult BMW de ruimte tussen de 120i en de M135i.
Voor wie de aanduiding ti niet direct bekend in de oren klinkt: dat is een sportief sublabel dat BMW in het verleden vaker op auto’s plakte. Relatief kort geleden plakte BMW de type-aanduiding ook op de 3 Serie Compact van de E36 en E46-generatie. Bekender zijn misschien de illustere BMW 2002 ti en tii uit de vorige eeuw, toen ook de 1600 en 1800 de toevoeging van deze twee letters kregen. Met de nieuwe 128ti blaast BMW het sportieve sublabel dus nieuw leven in.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2Fbmw_318ti_compact_5.jpg)
De subtopper van de 1 Serie wordt geleverd met een 265 pk en 400 Nm sterke 2,0-liter viercilinder, die is gekoppeld aan een achttraps automaat. De 128ti is niet voorzien van xDrive, de ti stuurt zijn vermogen enkel naar de voorwielen. Daartussen plaatst BMW een Torsen-sperdifferentieel.
Broertje van de M
De BMW ti krijgt twee turbo’s en sprint van 0-100 km/h in 6,1 seconden. De hatchback stopt pas met versnellen bij 250 km/h. Daarmee ligt de topsnelheid net zo hoog als bij de M135i, maar hij heeft meer overeenkomsten met dat topmodel. De 128ti levert BMW standaard bijvoorbeeld met veel opties die ook op de M135i zitten. Zo biedt de ti standaard hetzelfde M Sport-remsysteem, dezelfde stabilisatorstangen en identieke -maar anders afgestelde- veren en schokdempers. Wel is de BMW 128ti 80 kilo lichter dan de M135i, onder andere door het ontbreken van het xDrive-systeem.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2FP90402192_highRes_the-all-new-bmw-128t.jpg)
Het oog wil ook wat
Naast een potente motor en een sportief onderstel heeft de nieuwe BMW 128ti enkele fraaie details. Zo staat de BMW op 18-inch lichtmetalen wielen die exclusief voor deze subsporter leverbaar zijn. Michelin Pilot Sport 4 banden zijn zelfs zonder meerprijs leverbaar. Achter de wielen vinden we één van de vele rode accenten in de vorm van de remklauwen. Ook de dorpelverbreders en mistlampkappen zijn in het rood uitgevoerd. Ook binnenin wordt de 128ti aangekleed met allerlei rode details en stiksels.
Wanneer je kiest voor een andere carrosseriekleur dan wit worden deze accenten in het zwart uitgevoerd. De grille, spiegelkappen en koplampbehuizing zijn optioneel ook zwart.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2FP90402210_highRes_the-all-new-bmw-128t.jpg)
In november komt de BMW 128ti bij de dealer te staan met een vanafprijs van €49.990,-. Autovisie mocht als een van de eerste internationale media een tijdje terug echter al rijden met de BMW 128ti. Niet zomaar ergens, maar de Nordschleife was twee ronden lang voor Dries van den Elzen en ‘zijn’ BMW 128ti! Zin om mee te rijden en te ontdekken hoe BMW’s nieuwe subtopper zich gedraagt? Kijk dan de video hieronder!
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo verbruik je in de file zo min mogelijk benzine en bespaar je geld
-
Gelekt: productieversie van de Renault 5 E-Tech vanuit elke hoek
-
Er ligt straks een Amerikaanse muscle car onder jouw kerstboom
-
Geen enkele auto is ooit hoger geklommen dan deze Porsche!
-
Opletten! In Amsterdam mag je vanaf morgen nog maar 30 km/h
-
Joel Beukers: ‘Ik heb liever al mijn auto’s zwart’
-
Morgan maakt ons blij met een (elektrische) dooie mus
-
Waarom de allerleukste elektrische auto per direct niet meer te koop is
-
Minder elektrische auto’s graag
-
Prijs ‘powerbank’ Tesla Cybertruck gelekt
-
Er ontbreekt iets heel belangrijks bij deze Mini Cooper John Cooper Works
-
Duik in de prijslijst: dit heeft de BYD Seal te bieden