Autovisie
Autovisie Nieuws 3 feb 2020
Leestijd: 3 minuten

Zo ziet het Nederlandse wagenpark van Mazda eruit

Feest in Hiroshima, de lokale autobouwer Mazda viert zijn 100everjaardag. Het bedrijf begon echter niet als producent van automobielen.

 

Sterker nog, het allereerste voertuig van Mazda was een driewielige bedrijfswagen. Pas enkele jaren na dat model verscheen de eerste auto. Dan hebben we het over de jaren zestig. In de periode voor de start van de automobielproductie maakte het bedrijf kurk. Een mooie verwijzing naar de oorsprong van het bedrijf is terug te vinden in de kakelverse MX-30, die later dit jaar op de markt komt. De middenconsole van de elektro-auto is belegd met kurk.

Mazda Museum

NSU rwankelmotor

Mazda staat vandaag de dag te boek als eigenwijze speler in de moordende auto-industrie. Je kunt stellen dat de Japanse overheid daarvoor aan te wijzen is. De regering vond dat het land te veel autofabrieken telde en wilde dat de verschillende merken categorisch werden samengevoegd. Om zelfstandig te blijven, zocht Mazda contact met NSU voor de rotatiemotor. Door het gebruik van de wankelmotor was Mazda uniek binnen de Japanse auto-industrie en kon het zelfstandig verder.

 

Renesis-motor

De in licentie gebouwde rotatiemotor werd jarenlang in verschillende modellen toegepast, zoals de Cosmo Sport en de RX-7. De RX-8 was de laatste Mazda waarin de eigen doorontwikkeling, de Renesis gedoopte motor werd gehangen. In 2012 viel het doek, maar dat wil niet zeggen dat de Japanners naar de geschiedenisboeken is verwezen. In de MX-30 komt wederom een rotatiemotor te hangen, die dan dienst doet als range-extender. Het blok komt later ook voor andere modellen beschikbaar, maar dan als plug-in hybrid.

Mazda Museum

Mazda in Nederland

De allereerste vierwieler van het merk was de R360, een uiterst compact model met vier krappe zitplaatsen. Hij kwam in de jaren zestig uit. Kort daarna volgde andere modellen. Met de 1500 zette Mazda ook koers naar Europa. De eerste Mazda ging in 1967 de Nederlandse weg op. Weet je dat de oudste in Nederland geregistreerde Mazda een 1500 Deluxe is uit 1967? Maar wat heel bijzonder is, is dat de op een na oudste Mazda op Nederlands kenteken ook daadwerkelijk in 1968 in Nederland werd verkocht!

 

De productiejaren

Momenteel zijn er in Nederland bijna 175.000 Mazda’s geregistreerd. Slechts 14 dateren uit de jaren 60. Uit de jaren zeventig zijn er nog 386. Uit de jaren tachtig nog altijd 1858, maar de jaren negentig modellen zijn er dik 21.000 stuks. Het aantal Mazda’s met een leeftijd van 20 jaar zijn er 150.000, waarvan de helft maximaal 10 jaar oud is.

Mazda Museum

De meest voorkomende modellen

De meest voorkomende Mazda vandaag de dag op de Nederlandse weg is de Mazda 2 met 31.238 stuks. Op de tweede en derde plaats staan respectievelijk de CX-5 (30.324 eenheden) en de Mazda 3 (28.050). Van de MX-5 zijn er 11.808 exemplaren actief. De excentrieke Cosmo Sport telt twee Nederlandse exemplaren.

 

De meest voorkomende kleuren

De meeste Mazda’s in ons land zijn grijs. Liefst 60.000 stuks hebben deze lakkleur. Daarna komen blauw en zwart met respectievelijk  32.087 en 26.163 stuks. Rood volgt met afgerond 22.500 eenheden op de vierde plaats en wit (13.265) completeert de top 5 van meest voorkomende kleuren. Overigens, afgelopen jaar was grijs de gewildste tint, maar dan gevolgd door rood, blauw en zwart. Van alle Mazda’s in Nederland zijn er 10.836 groen, een tint die nu niet meer leverbaar is. Van een gele Mazda zijn er 352 te vinden, van een crèmekleurige 170. Oranje komt 348 keer voor, inclusief een verse MX-5.

 

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.