Mazda kent een van de succesvolste verkoopjaren in Nederland

Mazda Nederland kan terugkijken op een succesvol jaar. Het Japanse merk verkocht in 2019 in totaal 11.036 auto’s, een stijging van 13% ten opzichte van het vorige jaar.

Een grote bijdrage aan die positieve cijfers werd gelegd door de Mazda CX-5. Maar liefst 4.081 Nederlanders werden in 2019 eigenaar van de fraai gelijnde crossover/SUV. De Mazda 2 staat – geheel in lijn met z’n benaming – op de tweede plek, met 2.473 ‘verkochte’ exemplaren. De laatste keer dat de cijfers zo positief waren voor het merk was in 2003.

CX-30

In september 2019 lanceerde Mazda bovendien een tweede crossover in de vorm van de CX-30. Van de auto, die heel veel gelijkenissen toont met de CX-3, werden in vier maanden tijd 770 eenheden geleverd. De nieuwe Skyactiv-X motor die in dit model beschikbaar is, blijkt dus populair. Volgens het merk is dat ook de reden dat de verkopen van de Mazda3 dit jaar met bijna 50% zijn gestegen.

Het grootste nieuws van Mazda was vorig jaar de elektrische MX-30. De auto werd eind oktober voor het eerst getoond op de Tokyo Motor Show en trok direct de aandacht. Enerzijds door zijn speels maar tegelijkertijd robuuste uiterlijk, anderzijds door het relatief kleine accupakket van 35,5 kWh. In twee maanden tijd besloten 110 Nederlanders al een exemplaar te bestellen, mede door de scherpe prijs van €33.900 die niet heel ver van de benzinegestookte CX-30 ligt. Dat is in de huidige markt redelijk uniek, gezien de prijzen van bijvoorbeeld de aankomende Peugeot e-208 en Volkswagen e-Up!.

Accupakket

Mazda koos overigens heel bewust voor een kleiner accupakket in de MX-30. Het merk weet dat men gemiddeld maar 48 kilometer per dag met een auto rijdt, waardoor de accu met zijn bereik van 200 kilometer ruim voldoende voor dagelijks gebruik zal zijn. Voordelen van zo’n kleinere batterij zijn er volgens Mazda volop. Ten eerste heeft een kleinere batterij een kleinere invloed op het milieu. Bovendien zorgt een kleine batterij voor minder bandenslijtage en een lager stroomverbruik.

Dit jaar is er overigens weer reden voor een feestje bij Mazda, want het merk bestaat in 2020 honderd jaar. In het kader van die verjaardag besloten we langs te gaan bij het Mazda Museum in Hiroshima. We maakten er onderstaande video om de geschiedenis van het merk met jullie te delen.