Zo bizar veel geld verliest Ford op iedere verkochte elektrische auto
Ford gaat lekker. In de eerste drie maanden van dit jaar bleef er onder de streep een flinke winst over. Maar dat komt puur door het succes van de Blue-divisie, die brandstofauto’s maakt. De elektrische Model e-tak zit diep in het rood.
Iets meer dan een jaar geleden heeft Ford zijn bedrijf opgedeeld in drie business units: Blue voor de brandstofmodellen, Model e voor de EV’s en Pro voor de bedrijfswagens. En dat maakt de financiële resultaten buitengewoon interessant.
Veel winst én veel verlies voor Ford
Want we kunnen nu precies zien waar de winst wordt gemaakt en waar het geld, bij wijze van spreken, het riool in wordt gespoeld. Want Blue produceerde in de januari, februari en maart 80.000 meer voertuigen dan vorig jaar en maakte 2,6 miljard dollar winst.
Koopwijzer: Ford Mustang Convertible – problemen, uitvoeringen en prijzen
Bij Model e – dat in het eerste kwartaal zo’n 12.000 EV’s afleverde – gaat het vooralsnog niet zo best. Het verlies kwam uit op 700 miljoen dollar, wat neerkomt op precies 58.333 dollar per geproduceerde auto. Oef!
Op iedere Mustang Mach-e of F-150 Lightning legt Ford dus bijna 60.000 dollar toe. Dat klinkt slecht – en dat is het natuurlijk ook – maar er is wel een duidelijke verklaring voor.
Ford investeert flink in EV-fabrieken
Ten eerste is de Mustang Mach-e-fabriek in Mexico een tijd stilgelegd, waardoor het aantal geproduceerde EV’s in de eerste drie maanden van 2023 is gedaald. Ford is bezig de capaciteit van de fabriek te vergroten naar 210.000 auto’s per jaar.
Ford gaat Tesla achterna en maakt auto duizenden euro’s goedkoper
Daarbij heeft Model e 3,5 miljard dollar gestoken in onder meer een batterijfabriek in Michigan én een productiefaciliteit in Tennessee, waar de volgende elektrische pick-up gebouwd gaat worden.
Opschalen van productie kost geld
Zoals diverse elektrische startups, waaronder Rivian, Lucid en ook het Nederlandse Lightyear, ondervinden, kost het opschalen van de productie bizarre hoeveelheden geld.
We hoeven ons over Ford echter geen zorgen te maken; de Amerikaanse autogigant houdt vol. De voorspellingen zijn dat de Model e-divisie over heel 2023 een verlies van 3 miljard dollar in de boeken gaat zetten. En daar moet het bedrijf even doorheen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Onderzoek: ‘Bijna alle semi-autonome rijassistenten zijn ruk!’
-
Zuiniger dan fabrieksopgave? Het daadwerkelijke verbruik van de Ford Puma ST
-
Je raadt nooit hoeveel BPM je op de Ford Bronco betaalt!
-
Ford stopt met elektronische rijassistent die toch niemand gebruikt
-
Ford Mustang Mach-E duizenden euro’s goedkoper: nu met subsidie
-
Bij de vernieuwde Ford Puma draait het om het innerlijk
-
Waarom de Europese Ford Mustang meer dan 10 procent vermogen mist
-
Ruime occasion voor 10.000 euro: de Ford B-Max een goed idee?
-
Uw Garage: Tim moet kiezen tussen een Ford Mustang en een Taunus
-
De 5 belangrijkste dingen die veranderd zijn aan de Ford Kuga
-
Nederlandse sportwagen koop je voor minder dan 15.000 euro
-
Koop nu! Autovisie Speaker voor in jouw elektrische auto