Wordt deze Hyundai Ioniq 5 N een van de leukste elektrische auto’s?
Hyundai laat beelden zien van een gecamoufleerde Hyundai Ioniq 5 N. Het model is de sportieve variant van de EV die we al kennen. Wordt dit een van de leukste elektrische auto’s?
De standaard Ioniq 5 kennen we van zijn indrukwekkende prestaties en bijzondere design. Zelfs dit model was in Sport-modus al tot glijpartijen te verleiden, zo bleek uit de Autovisie duurtest.
Een van de leukste elektrische auto’s?
De aanstaande Hyundai Ioniq 5 N moet nog een tandje sportiever worden. Zo laat Hyundai in de video zien dat de elektrische auto maar al te graag dwars gaat in winterse omstandigheden.
![Hyundai Ioniq 5 N, elektrische auto, leukste](https://img.autovisie.nl/images/LjX8oSuB-OnJVQzn2yT1zU2Pi6k=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2F05_Hyundai_IONIQ_5_N_Winter_Test.jpg)
Logischerwijs krijgt de Hyundai Ioniq 5 N dezelfde aandrijflijn als de EV6 GT van de andere Koreaanse autofbrikant. De Kia heeft een aandrijflijn die bestaat uit twee elektromotoren die goed zijn voor 585 pk en 740 Nm aan koppel. Vanuit stilstand sprint het model naar 100 kilometer per uur in 3,5 seconden. Het versnellen stopt pas bij 260 kilometer per uur.
De GT heeft niet alleen veel vermogen. Ook zijn geventileerde remschijven en een beter onderstel onderdeel van het GT-pakket. Dit kan je naar verluidt dus ook op de Hyundai Ioniq 5 N verwachten.
![Hyundai Ioniq 5 N, elektrische auto, leukste](https://img.autovisie.nl/images/dMiLM4i8XVDDgDx8--KzolJuowE=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2F03_Hyundai_IONIQ_5_N_Winter_Test.jpg)
Hyundai neemt het model, dat een van de leukste elektrische auto’s moet worden, mee over een ijsvlakte met -30 graden Celcius. Hoewel het geluid van de i20 N WRC-auto de show steelt, heeft de Ioniq 5 N geen moeite met dwars door de bocht gaan.
Hyundai geeft Ioniq 5 N een drift-modus
Hyundai geeft de Ioniq 5 N dan ook een drift-modus. Met dit geactiveerd kan je gecontroleerd driften doordat de distributie van het koppel over de voor- en achterwielen, de hoeveelheid koppel, de hardheid van vering en demping, de stuurbekrachtiging en de werking van het e-LSD (het elektronische-Limited Slip Differential) anders en op elkaar worden afgestemd. Hoe spannend het model is, moet nog blijken. De EV6 GT heeft zich in ieder geval al bewezen in onderstaande video.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de goedkoopste EV-occasion: wat krijg je voor die spotprijs?
-
Flinke verkoopdaling Tesla nu deze merken terrein winnen
-
Duurtest Volvo EX30: verbruik plots drastisch omlaag
-
Duurtest Volvo EX30: we hebben de EV ingeruild
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 7 komt dit jaar als Kia EV9-concurrent
-
Wat levert de vernieuwde Dacia Spring voor 18.950 euro?
-
Hot or not? Dit is de opvallendste Porsche Taycan van Nederland
-
Fiat Grande Panda: nieuwe budget-EV zonder gedoe met stekker
-
Sinds 2016 zijn nieuwe auto’s 400 kilo (!) zwaarder geworden
-
Audi Q6 e-tron: waarom de Performance-versie het populairst wordt
-
Nieuwe budget-EV van Nio komt met één groot nadeel
-
Polestar 4 zonder achterruit: goed concept of uitzichtloze frustratie?