Wordt deze Hyundai Ioniq 5 N een van de leukste elektrische auto’s?
Hyundai laat beelden zien van een gecamoufleerde Hyundai Ioniq 5 N. Het model is de sportieve variant van de EV die we al kennen. Wordt dit een van de leukste elektrische auto’s?
De standaard Ioniq 5 kennen we van zijn indrukwekkende prestaties en bijzondere design. Zelfs dit model was in Sport-modus al tot glijpartijen te verleiden, zo bleek uit de Autovisie duurtest.
Een van de leukste elektrische auto’s?
De aanstaande Hyundai Ioniq 5 N moet nog een tandje sportiever worden. Zo laat Hyundai in de video zien dat de elektrische auto maar al te graag dwars gaat in winterse omstandigheden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2F05_Hyundai_IONIQ_5_N_Winter_Test.jpg)
Logischerwijs krijgt de Hyundai Ioniq 5 N dezelfde aandrijflijn als de EV6 GT van de andere Koreaanse autofbrikant. De Kia heeft een aandrijflijn die bestaat uit twee elektromotoren die goed zijn voor 585 pk en 740 Nm aan koppel. Vanuit stilstand sprint het model naar 100 kilometer per uur in 3,5 seconden. Het versnellen stopt pas bij 260 kilometer per uur.
De GT heeft niet alleen veel vermogen. Ook zijn geventileerde remschijven en een beter onderstel onderdeel van het GT-pakket. Dit kan je naar verluidt dus ook op de Hyundai Ioniq 5 N verwachten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2F03_Hyundai_IONIQ_5_N_Winter_Test.jpg)
Hyundai neemt het model, dat een van de leukste elektrische auto’s moet worden, mee over een ijsvlakte met -30 graden Celcius. Hoewel het geluid van de i20 N WRC-auto de show steelt, heeft de Ioniq 5 N geen moeite met dwars door de bocht gaan.
Hyundai geeft Ioniq 5 N een drift-modus
Hyundai geeft de Ioniq 5 N dan ook een drift-modus. Met dit geactiveerd kan je gecontroleerd driften doordat de distributie van het koppel over de voor- en achterwielen, de hoeveelheid koppel, de hardheid van vering en demping, de stuurbekrachtiging en de werking van het e-LSD (het elektronische-Limited Slip Differential) anders en op elkaar worden afgestemd. Hoe spannend het model is, moet nog blijken. De EV6 GT heeft zich in ieder geval al bewezen in onderstaande video.
Lees ook:
Ook interessant
-
Cupra Born VZ is praktische hatchback, maar is-ie heet genoeg?
-
Maakt de Alpine A290 verwachtingen waar tijdens EV Supertest?
-
Weet de Abarth 600e te overtuigen als elektrische hot hatch?
-
Prijsvechter MG komt met nieuwe Kia EV3-concurrent: de S5
-
De Lucid Gravity is een verrassend goed (en ruim) totaalpakket
-
EV-occasion kopen? Bij dit merk geen zorgen over slechte accu
-
EV Supertest 2025: Abarth 600e zeer kansrijk door unieke feature
-
EV Supertest 2025: is Alpine A290 GTS als ‘lichtgewicht’ kansrijk?
-
EV Supertest 2025: dit is de enige achterwielaandrijver van het veld
-
EV Supertest 2025: dit is de deelnemer met de meeste pk’s
-
Firefly moet jou uit de Volvo houden, maar vergeet iets belangrijks
-
Met deze Koreaanse EV heb je het vaakst pech, dit is waarom