Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 3 aug 2022

Kia EV6 GT: de leukste elektrische auto van dit moment?

Met zijn bijzondere uiterlijk, ruime en ergonomisch doordachte interieur, 800 Volt boordnet en aansprekende dynamische en elektrische prestaties heeft de Kia EV6 inmiddels al een hoop Nederlandse kopers weten over te halen.

Voor iedereen die de 325 pk van het topmodel niet genoeg achtte, is er nu goed nieuws. De EV6 GT is gearriveerd met een duo elektromotoren dat 585 pk en 740 Nm produceert. Daarmee sprint de GT in 3,5 seconden naar 100 km/h en is een topsnelheid van 260 km/h haalbaar. Serieuze cijfers, maar toch zijn die niet eens het sterkste punt van deze Kia.

Kia EV6 GT is meer dan alleen veel vermogen

Het Koreaanse merk heeft namelijk meer gedaan dan alleen krachtige motoren monteren. De achterste, 367 pk sterke unit is bijvoorbeeld voorzien van directe oliekoeling om stabiele prestaties voor langere perioden te garanderen. Zowel op voor- als achteras zijn forse geventileerde remschijven toegepast om de auto remkracht te geven die hoort bij dit soort rechtelijn prestaties. Ook is het complete onderstel tegen het licht gehouden.

KIA EV6 GT, elektrische auto
(Afbeelding: Kia)

De voorste veren werden zachter gemaakt, de achterste juist harder en op alle vier de hoeken zijn nieuwe, elektronisch gestuurde schokdempers geïmplementeerd om de juiste mix van comfort en dynamiek te realiseren. De standaard Kia EV6 is met grotere wielen al behoorlijk stug, dus simpelweg meer demping was geen optie. In de ‘Normal’ stand laten ze echter behoorlijk wat beweging door, waardoor de dagelijkse bruikbaarheid geen moment in het geding komt. Het vermogen is dan ook beperkt op ‘slechts’ een paar honderd pk, zodat je geenszins het idee hebt in een bijzondere auto te rijden.

De elektrische auto op het circuit

Daarvoor moet je de GT-stand selecteren met de felgroene knop op het stuur. Dan krijgt de besturing meer gewicht, worden de dempers stugger en ontsluiten de motoren hun volledige vermogen. Ondanks dat je met minimaal 2.200 kilo onderweg bent in een auto met een wielbasis van 2,9 meter, voelt de EV6 GT compacter naarmate je er vlotter mee gaat rijden.

Hyundai Ioniq 5 is nu meer een Kia EV6

De vooras blijft maar grip vinden en de achterkant volgt keurig. Afhankelijk van de gekozen rijstand verdeelt de computer het beschikbare vermogen over de voor- en achteras. Met een stabiele wegligging in de Eco en Normal stand, en de mogelijkheid om de auto op het overvloedige vermogen door de bocht te duren in de Sport en GT-settings. Daarbij staat zelfs een elektronisch gestuurd sperdifferentieel je bij om te zorgen dat de achterwielen niet overmatig doorslippen. Functies waar de gemiddelde bestuurder weinig aan heeft, maar die de liefhebber misschien over de streep kunnen trekken om eens een Kia te gaan rijden. Nog steeds aan het twijfelen? Kijk dan de video waarin we de Kia EV6 op tempo over een testcircuit jagen, en laat je verrassen!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.