Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 10 feb 2022

Hyundai Ioniq 5 is nu meer een Kia EV6

De Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 staan beide op het E-GMP-platform en delen dus veel techniek, maar de twee modellen waren op detailniveau afwijkend. Die verschillen zijn nu deels opgelost.

Het ging dan vooral op het batterijpakket dat de twee merken in de Ioniq 5 en EV6 monteerden. Waar Hyundai koos voor een exemplaar met een capaciteit van 73 kWh, lepelde Kia een 77,4 kWh-pakket in de vloer van de EV6. Hyundai doet nu hetzelfde en rust de versie met grootste batterij ook uit met zo’n 77,4 kWh-exemplaar. Geen verrassing trouwens, want in november van 2021 meldden we al dat de Ioniq 5 een grotere batterij zou krijgen.

Bereik Hyundai Ioniq 5

Wat dat met de range van de auto doet, is nog onbekend. De nieuwe variant bevindt zich nog in de homologatiefase. De Ioniq 5 met 73 kWh-accu komt (in combinatie met enkel achterwielaandrijving) nu 480 kilometer ver. De Kia EV6 met het grotere 77,4 kWh-pakket komt 528 kilometer op een lading stroom.

Dit is waarom de Hyundai Ioniq 5 géén retro-auto is

Hyundai voert overigens meer updates door. Zo krijgt de Ioniq 5 optioneel een digitale binnenspiegel, waarvoor de camera onder de achterspoiler van de auto de beelden opneemt. Ook vervangt Hyundai de buitenspiegels door digitale exemplaren. Die moeten de luchtweerstand verminderen. Schermen aan de binnenzijde van de auto geven het beeld naar achteren weer. Een tamelijk rigoureuze update dus, die overigens niet compleet nieuw voor de auto is. In bepaalde markten bood de fabrikant deze optie al aan.

OTA’s

Over the Air (OTA) updates zijn modieus, zo bleek tijdens recente presentaties bij de finaletest van de Auto van het Jaar-verkiezing. Niet alleen Hyundai, maar ook zustermerk Kia kondigde ze aan. Dat zit ‘m nu vooral in de toegevoegde pre-heating van de batterij. Door de aangekondigde OTA kan de Ioniq 5 nu de batterijtemperatuur tijdens het rijden al aanpassen, zodat de unit op de juiste temperatuur is op het moment dat de snellaadsessie gaat beginnen. Ook de laadplanning met behulp van het navigatiesysteem wordt verbeterd.

De nieuwe software moet de tijdens eerdere test enigszins tegenvallende laadprestaties van de Ioniq 5 verbeteren. Tijdens onze allereerste tests in de zomer lukte het de de auto om op z’n piek 215 kW te laden, waardoor het slechts 20 minuten duurde om van 10 naar 80 procent ‘state of charge’ te laden. Bij latere tests bij koudere temperaturen (5 graden Celsius) kwam de laadsnelheid echter niet boven de 60 kW, mede omdat pre-heating nog niet mogelijk was. Ook past Hyundai de respons van de dempers aan voor een verbeterd rijcomfort. Kia geeft zijn EV6 bovengenoemde updates eveneens.

Hyundai meldt dat het deze updates in de tweede helft van dit jaar doorvoert op de Ioniq 5. Of en in welke mate de prijzen gaan veranderen, is nog onbekend.

Autovisie

Benieuwd naar onze ervaringen met de Hyundai Ioniq 5? We hebben de veelbelovende EV onlangs toegevoegd aan onze duurtest-garage, dus in Autovisie Magazine lees je de komende maanden uitgebreide verslagen over de Koreaan.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.