Dit is waarom de Hyundai Ioniq 5 géén retro-auto is
Hoewel we de Ioniq 5 van Hyundai maar al te graag willen zien als een retro-model dat teruggrijpt naar het verleden van de Koreaanse autobouwer, moeten we die auto niet zo beschouwen. Dat legt Thomas Bürkle, hoofdontwerper bij Hyundai, uit aan Autovisie.
Omdat de opmars van elektrotechniek auto’s steeds meer op elkaar laat lijken, moeten fabrikanten alles uit de kast trekken om een aantrekkelijk product te bouwen. Een manier om dat te doen, is om in het rijke verleden te duiken. Wie met het uiterlijk van een elektrische auto weet in te spelen op de emoties van de consument, kan op een hoop enthousiasme rekenen. Kijk naar Renault: het presenteerde begin dit jaar enkel het ontwerp van de nieuwe 5 en werd, zonder ook maar iets over de aandrijflijn te zeggen, bedolven onder de positieve aandacht.
Volkswagen ID.Buzz
De Fransen zijn natuurlijk niet de eersten die dit trucje uithalen. Fiat en Mini deden het kort na de eeuwwisseling ook. Hyundai leek onlangs met de Ioniq 5 hetzelfde te doen. Dat model is een productieversie van de 45 Concept, een studiemodel dat in 2019 plots op de IAA van Frankfurt verscheen. Die auto was een verwijzing naar de Pony Concept uit de jaren 70, getekend door de beroemde Giorgetto Giugiaro. Maar dat betekent niet dat de Ioniq 5 ook een retromodel is, net als die nieuwe 5 van Renault of de ID.Buzz van Volkswagen.
Bürkle geeft namelijk toe dat het gros van de Europeanen die fraaie conceptcar helemaal niet kent. Althans, niet in de mate waarin men wel de Renault 5 of Volkswagen Microbus herinnert. “Je moet de Ioniq 5 dus ook niet zien als een retromodel als de nieuwe Mini of Fiat 500”, vertelt Bürkle. “De Ioniq 5 is meer een knipoog naar het verleden, naar auto-ontwerpen uit de jaren 70. We zijn met het ontwerpteam bijvoorbeeld naar Italië afgereisd en hebben daar een sessie met Giugiaro gedaan, om zo een uniek tijdsbeeld terug te laten keren op de 45 Concept en Ioniq 5. Noem het een ‘Zeitgeist’, dat is het juiste woord”, zo vertelt de ex-BMW-designer.
Scherpe hoeken
Dat betekent uiteraard niet dat er geen enkele verwijzing is naar de originele Hyundai Pony uit de vorige eeuw. Met name de C-stijl en de schuin aflopende daklijn van de Ioniq 5 komt overeen met het productiemodel, terwijl de scherpe hoeken in het plaatwerk juist weer teruggrijpen naar de Pony Coupé.
Lees ook:
Ook interessant
-
Creatieve armoede? Gelekte beelden tonen nieuwe Nissan Micra
-
Occasions alleen in westen populair, Chinezen kopen niet tweedehands
-
Daar is-ie dan! Xiaomi’s ‘betaalbare’ Porsche-killer gaat in productie
-
Mazda-designer bevestigt: deze sportwagen is gemaakt voor productie
-
Waarom je nu alleen de koplampen van de nieuwe Mercedes CLA mag zien
-
EV-kopers opgelet: prijs elektrische Jeep Avenger daalt plots flink
-
De allerdikste Brabus ooit is een camper met 2.600 Nm aan koppel!
-
Dit wordt de nieuwe auto van Donald Trump en zoveel kost hij
-
Japanse sportwagen met V6 is nu betaalbare occasion, maar er is een minpunt
-
Zien: deze Lada heeft een kettingzaag-V16
-
Plug-in Toyota RAV4 veel goedkoper, dit kost de SUV in Nederland
-
Fantastische rally-concept Toyota is als occasion wél te krijgen