Geeft Hyundai de kersverse Ioniq 5 nu al een update?

De Ioniq 5 is nog geen jaar op de markt, of Hyundai is al bezig met een geüpdate versie. Althans, als we het Zuid-Koreaanse ET News moeten geloven.

Dat medium zegt namelijk dat Hyundai nu al bezig is een modeljaarupdate door te voeren. Het zou gaan om verbeterde prestaties, zowel op het gebied van snelheid als het bereik. Ook doet het via over-the-air-updates enkele aanpassingen aan de rijassistenten.

Hyundai Ioniq 5 goedkoper dan Kia EV6? Het prijsverschil uitgelegd

Zelf downloaden

Dat laatste is niet zo vreemd, gezien veel nieuwe auto’s tegenwoordig worden verzien van dergelijke updates. Daarbij kan de auto zelf bepaalde software downloaden, die direct daarna al wordt geïnstalleerd in de auto. Het is voor fabrikanten een ideale manier om reeds gebouwde auto’s op het gebied van software up to date te houden.

Hyundai Ioniq 5

Groter nieuws zit ‘m in een technische update. Hyundai gaat namelijk een grotere batterij in de Ioniq 5 monteren. Die meet nu in de versie met het grootste pakket 73 kWh. Vanaf volgend jaar zou het elektromodel met een 77,5 kWh-exemplaar op de markt verschijnen. Die grootte is niet uit de lucht gegrepen. Zustermerk Kia monteert in de technisch identieke EV6 namelijk zo’n zelfde 77,5 kWh-exemplaar.

Kia EV6 komt een dorp verder dan de Hyundai Ioniq 5

Bereik Hyundai Ioniq 5

Het zou betekenen dat het WLTP-bereik van de elektro-Hyundai de 500 kilometer zal overschrijden. Dan gaat het wel om de achterwielaangedreven versie met dat grootste batterijpakket. Dat zijn immers de waarden die Kia ook met de achterwielaangedreven EV6 realiseert. Bovendien voert Hyundai een update door in de vehicle-to-load-functie. Daarmee kun je externe apparaten aansluiten op de auto en de Ioniq 5 als elektriciteitsbron gebruiken. De functie is niet op alle auto’s gemonteerd, maar via de software-update kan de fabrikant ook die auto’s van de V2L-functie gaan voorzien.

Hyundai Ioniq 5: goede orderportefeuille, te weinig auto’s

Daarmee wordt de Ioniq 5 dus een nog completere auto dan-ie al was. Dat komt tot uiting in de belangstelling naar het model, want eerder dit jaar meldde Hyundai al dat de vraag het aanbod van auto’s oversteeg. Door het wereldwijde chiptekort kan de Zuid-Koreaanse fabrikant momenteel minder auto’s leveren dan het zou willen.