Geeft Hyundai de kersverse Ioniq 5 nu al een update?
De Ioniq 5 is nog geen jaar op de markt, of Hyundai is al bezig met een geüpdate versie. Althans, als we het Zuid-Koreaanse ET News moeten geloven.
Dat medium zegt namelijk dat Hyundai nu al bezig is een modeljaarupdate door te voeren. Het zou gaan om verbeterde prestaties, zowel op het gebied van snelheid als het bereik. Ook doet het via over-the-air-updates enkele aanpassingen aan de rijassistenten.
Hyundai Ioniq 5 goedkoper dan Kia EV6? Het prijsverschil uitgelegd
Zelf downloaden
Dat laatste is niet zo vreemd, gezien veel nieuwe auto’s tegenwoordig worden verzien van dergelijke updates. Daarbij kan de auto zelf bepaalde software downloaden, die direct daarna al wordt geïnstalleerd in de auto. Het is voor fabrikanten een ideale manier om reeds gebouwde auto’s op het gebied van software up to date te houden.
Groter nieuws zit ‘m in een technische update. Hyundai gaat namelijk een grotere batterij in de Ioniq 5 monteren. Die meet nu in de versie met het grootste pakket 73 kWh. Vanaf volgend jaar zou het elektromodel met een 77,5 kWh-exemplaar op de markt verschijnen. Die grootte is niet uit de lucht gegrepen. Zustermerk Kia monteert in de technisch identieke EV6 namelijk zo’n zelfde 77,5 kWh-exemplaar.
Bereik Hyundai Ioniq 5
Het zou betekenen dat het WLTP-bereik van de elektro-Hyundai de 500 kilometer zal overschrijden. Dan gaat het wel om de achterwielaangedreven versie met dat grootste batterijpakket. Dat zijn immers de waarden die Kia ook met de achterwielaangedreven EV6 realiseert. Bovendien voert Hyundai een update door in de vehicle-to-load-functie. Daarmee kun je externe apparaten aansluiten op de auto en de Ioniq 5 als elektriciteitsbron gebruiken. De functie is niet op alle auto’s gemonteerd, maar via de software-update kan de fabrikant ook die auto’s van de V2L-functie gaan voorzien.
Daarmee wordt de Ioniq 5 dus een nog completere auto dan-ie al was. Dat komt tot uiting in de belangstelling naar het model, want eerder dit jaar meldde Hyundai al dat de vraag het aanbod van auto’s oversteeg. Door het wereldwijde chiptekort kan de Zuid-Koreaanse fabrikant momenteel minder auto’s leveren dan het zou willen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt
-
Bij dit type tankstation is benzine tot 10 procent goedkoper
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg