Hyundai Ioniq 5 goedkoper dan Kia EV6? Het prijsverschil uitgelegd

Nadat Hyundai gisteren de volledige prijslijst van de Ioniq 5 presenteerde, deed Kia hetzelfde voor de EV6. De auto’s zijn technisch in grote lijnen identiek aan elkaar, maar de Hyundai is verrassend genoeg in de basis goedkoper dan de Kia. Echter, dat is bij lange na niet het complete verhaal. Waar komt het prijsverschil vandaan?

Het is zeker opmerkelijk dat de Hyundai Ioniq 5 goedkoper is dan de Kia EV6, omdat Hyundai altijd bóvenaan de ladder staat binnen het concern. Daarom was ’t te verwachten dat de EV6 van Kia de goedkoopste van het stel zou zijn, maar dat is dus niet waar. De Ioniq 5 is er namelijk vanaf 43.500 euro, terwijl je voor de EV6 minstens 44.595 moet neerleggen. Een prijsverschil van bijna 1100 euro dus. Maar beide fabrikanten bieden voor dat geld een andere uitrusting.

Is Kia Tesla en Volkswagen voorbij? Dit zijn alle details van de EV6

Basisversie Kia EV6

Zo is de basisversie van de EV6, die geen specifieke naam draagt, altijd uitgerust met parkeersensoren rondom, stoelverwarming vóór, stuurwielverwarming en led-verlichting rondom. De basisversie (Style) van de Ioniq 5 heeft enkel led-dagrijverlichting en parkeersensoren achter. Stoel- en stuurwielverwarming zijn pas leverbaar op de 4000 euro duurdere Connect-uitvoering. Het gaat hierbij dus om de versies met de kleinste batterij (58 kWh) en enkel achterwielaandrijving (125 kW).

De variant met het kleinste accupakket en achterwielaandrijving biedt Kia maar in één uitrustingsniveau aan, terwijl Hyundai wél meerdere versies levert voor dat instapmodel. Wie een rijker uitgeruste EV6 wil, moet voor de versie met 77,4 kWh-batterij gaan. De Koreanen noemen die rijker uitgeruste versie de Plus (52.095 euro). Die biedt onder meer de V2L-functie, stoelverwarming achter, stoelventilatie voor, elektrisch verstelbare voorstoelen met relax-functie, een automatische achterklep, een geluidssysteem van Meridan én een warmtepomp.

Connect en Connect+

Wie die opties  op z’n Ioniq 5 wil, moet gaan voor de Connect of Connect+. Toch zijn die uitrustingsniveaus niet helemaal met die van de Kia te vergelijken, omdat ze niet precies overeenkomen. Zo bieden de Connect en Connect+ nog geen stoelverwarming achter en stoelverwarming voor, terwijl ook de relax-functie voor de voorstoelen op die versies ontbreekt. Een premium geluidssysteem (Bose) en een automatische achterklep zitten wel op de Connect, net als de verstelbare middenconsole en een draadloze telefoonoplader (niet op de EV6 Plus). De Ioniq 5 Connect+ heeft batterijverwarming, interieurverlichting, een head-up display, leren bekleding, zonwering voor de achterruiten en een warmtepomp.

Die Connect en Connect+ kies je bij Hyundai ‘al’ voor respectievelijk 47.500 en 50.500 euro, maar dan krijg je wel de versie met kleinere batterij. Vergelijken we de Hyundai met de Kia, dan kiezen we dus voor de grootste batterij (73 kWh) aangezien de basisversie van de EV6 er maar in één uitrustingsniveau is. De Ioniq 5 met 73 kWh accu en achterwielaandrijving kost als Connect 50.500 euro, de Connect+ is drie mille duurder. De versies zijn er ook met vierwielaandrijving en kosten dan respectievelijk 54.500 en 57.500 euro.

Duurste Lounge

Maar dan heb je nog steeds geen parkeersensoren vóór, geventileerde voorstoelen met relax-functie en stoelverwarming achter. Waar je die bij de Kia EV6 Plus wel krijgt, dien je bij Hyundai het hoogste uitrustingsniveau voor de Lounge te selecteren. Dan krijg je ook fraaie 20-inch wielen en een achterbank die elektrisch verstelbaar is. Dat laatste is sowieso nooit mogelijk op de EV6. De Lounge is er bij Hyundai vanaf 52.700 euro (58 kWh + RWD). In combinatie met de grotere batterij (73 kWh) kost die versie dan 55.700 (RWD) of 59.700 (AWD) euro.

Kia EV6

De topuitrusting van de EV6 is de GT-Line, een bekend uitrustingsniveau bij Kia. Die versie heeft o.a. een GT-Line exterieur, een glazen schuif-/kanteldak, een snelwegassistent inclusief rijbaanwisseling, intelligente parkeerassistentie, een 360-graden-camera en een head-up display. Die variant kost 56.895 euro (77,4 kWh + RWD) of 59.395 euro (77,4 kWh + AWD).

Kia levert overigens nog een absoluut topmodel in de vorm van de GT, die echter niet met de Ioniq 5 is te vergelijken. Dat topmodel heeft namelijk vierwielaandrijving en een gecombineerd vermogen van 584 pk. Die variant heeft ook een sportonderstel, een sperdifferentieel, performance remmerij, 21-inch wielen en sportstoelen. Die versie kost 63.595 euro, maar verschijnt pas in de winter van 2022. Verwacht wordt dat Hyundai ook met een vergelijkbare variant onder de N-vlag komt.

Standaarduitrusting Kia EV6

Al met al zit de Kia EV6 op vrijwel elk uitrustingsniveau iets ruimer in z’n spullen, maar is-ie daardoor vaak ook iets duurder. Wie de opties echter tegen elkaar afzet, zal zien dat de Kia meer biedt voor z’n geld, met bijvoorbeeld stoel- en stuurverwarming, parkeersensoren rondom en led-verlichting standaard. Bovendien profiteert de EV6 van een grotere actieradius, aangezien de batterij van die auto groter is dan die in de Ioniq 5 (77,4 tegenover 73 kWh). Hyundai geeft voor de Ioniq 5 met grootste batterij een maximaal bereik van 481 kilometer op, terwijl de Kia op papier verder dan 510 kilometer moet komen. Bovendien kost de optionele warmtepomp bij Kia ‘maar’ 995 euro, terwijl Hyundai er 1200 euro voor vraagt.

Alle specificaties van de Kia EV6 en Ioniq 5 vind je via onderstaande links:

Hyundai Ioniq 5: premium specificaties voor een premium prijs

Gloednieuwe Ioniq 5 krijgt ’t nu zelf al lastig door de Kia EV6