Echt waar: topversie van de Kia EV6 krijgt bijna 600 pk!
Een Kia die bijna 600 pk heeft en binnen 3,5 tellen naar de 100 km/h kan sprinten, klinkt als een conceptmodel voor een verre toekomst. Maar nee, het topmodel van de EV6 met exact die prestaties staat volgend jaar al in de showroom.
Laat dat maar even op je inwerken. Want hoewel Hyundai en Kia onlangs de autowereld verrasten met de productieversies van de elektrische Ioniq 5 en EV6, zagen we dit niet helemaal aankomen. Anders dan moederbedrijf Hyundai presenteert Kia namelijk – nu al – met een heel krachtige versie van het nieuwe elektromodel, die het menig supercar bij het stoplicht lastig kan maken. De GT-versie heeft namelijk 430 kW (584 pk) en 740 Nm aan koppel, sprint binnen 3,5 seconde naar de 100 km/h en heeft een topsnelheid van 260 km/h. Kia denkt daarbij overigens niet alleen aan snelheid in een rechte lijn, maar levert de EV6 GT ook met limited slip differentieel.
Kia Stinger
Daarmee stoot de EV6 de tot nu toe snelste Kia, de Stinger, compleet van z’n troon. De 3,3-liter V6 uit het topmodel heeft namelijk ‘maar’ 366 pk en een koppel van 510 Nm, en doet er een dikke 5,4 seconden over om de 100 km/h aan te tikken. Ga je tot ‘t gaatje met beide auto’s, dan wint de Stinger het overigens wel. Die stopt pas bij accelereren bij 270 km/h. Kijken we naar de rest van de markt, dan blijft de Kia EV6 GT met z’n acceleratiecijfers niet veel achter bijvoorbeeld de Taycan Turbo en Model 3 Performance, die beide 3,2 tellen nodig hebben om vanuit stilstand de 100 km/h te bereiken.
Hyundai Ioniq 5: premium specificaties voor een premium prijs
Nu je van de cijfers bent bijgekomen, kunnen we het over het complete EV6-gamma gaan hebben. Kia geeft namelijk vandaag de specificaties en prestaties van alle varianten vrij. Zoals we eerder al meldden, komt een groot deel van de techniek overeen met die uit de Ioniq 5 van Hyundai. Dat betekent dat de EV6 er in vergelijkbare smaken komt, met de keuze tussen achter- en vierwielaandrijving en twee batterijpakketten: 77,4 en 58 kWh. Wie voor de kleinste batterij gaat, moet altijd genoegen met achterwielaandrijving. Wie voor de grotere batterij gaat, kan wél kiezen voor een AWD-systeem. De sterkste GT-variant is er altijd en enkel met vierwielaaandrijving.
Vermogen | Koppel | Acc. 0-100 km/h | Topsnelheid | Bereik | |
---|---|---|---|---|---|
EV6 77.4 kWh + AWD | 239 kW | 605 Nm | 5,2 s | n.n.b. | n.n.b. |
EV6 77.4 kWh + RWD | 168 kW | 350 Nm | 7,4* s | n.n.b. | 510 km |
EV6 GT 77.4 kWh + AWD | 430 kW | 350 Nm | 3,5 s | 260 km.h | n.n.b. |
EV6 58 kWh + RWD | 125 kW | 740 Nm | 8,5 s | n.n.b. | 410 km** |
*afgaande op specificaties Ioniq 5/**volgens Hyundai zorgt het kleinere accupakket in de Ioniq 5 voor een 100 km lager rijbereik
Wat betreft de laadprestaties van de EV6 zien we geen nieuws. Omdat de nieuwe elektrische Kia op hetzelfde E-GMP-platform als de Ioniq 5 staat, is de EV6 ook een topsporter aan de snellader. Alle versies hebben namelijk een 800 volt-systeem, waarmee ze heel snel kunnen ont- en opladen. Wie z’n EV6 aan een 350 kW-lader hangt, slurpt elke 5 minuten 100 km aan rijbereik binnen. Het kost slechts 18 minuten op de batterij van 10 tot 80 procent op te laden. Exact dezelfde prestaties als die Hyundai opgeeft voor de Ioniq 5, en da’s niet zo gek.
Stopcontact
Net als het nieuwe model van Hyundai heeft ook de EV6 een V2L-functie. De auto heeft twee ‘stopcontacten’ waar je ander apparatuur mee kunt opladen of gebruiken, met een maximaal vermogen van 3,6 kW. Een van die punten zit onder de bank op de tweede zitrij. Het andere laadpunt zit naast het laadpunt voor de batterij en kan gebruikt worden als de auto uit staat. Net als de Ioniq 5 mag de Kia EV6 1600 kg aan de haak slaan. Meer overeenkomsten tussen beide elektromodellen vinden we in het dashboard, want ook in de EV6 staan twee 12-inch digitale schermen centraal. Het linker exemplaar fungeert als instrumentarium, het andere als multimediascherm.
Gloednieuwe Ioniq 5 krijgt ‘t nu zelf al lastig door de Kia EV6
Desondanks zijn er grote verschillen tussen de auto’s, want Kia gooit een geheel eigen saus over de EV6. Dat begint bij het koetswerk, dat anders dan de hatchback-achtige Ioniq 5 een coupé-crossover. Zo loopt de neus veel ronder en lager af dan in het geval van de Hyundai en ligt de achterruit veel schuiner, door een aflopende daklijn die uitmondt in een (bescheiden) tweede spoiler. Fraai zijn de achterlichtunits. Die lopen niet enkel over de gehele breedte van de achterzijde, maar die vervolgen hun weg ‘door’ het achterwiel en moden uit in een lijn die de dorpels accentueert.In het interieur heeft Kia gekozen voor een minder minimalistische opzet ten opzichte van de Ioniq 5. De schuivende middenconsole uit Hyundais retro-EV keert niet terug op de Kia.
Frunk
Nog een verschil tussen beide auto’s is de interieurruimte, want daar wint de Ioniq 5 het van de Kia EV6. Laatstgenoemde neemt 520 liter mee, waar de Ioniq 5 531 liter tot zich neemt. Met de bank plat past er 1300 liter in de nieuwe Kia. De Ioniq 5 kan dan 1591 liter opslokken. Net als de Hyundai heeft ook de Kia EV6 een frunk in z’n neus. In het geval van de achterwielaangedreven versie past daar 52 liter in. Ga je voor een versie met AWD en dus ook een elektromotor op de voorste as, dan past er nog 20 liter in de neus. Ioniq 5 geeft daar een volume van respectievelijk 57 en 24 liter voor op.
Prijzen van de EV6 deelt Kia nog niet. Het model is vanaf begin april al te reserveren en staat dan naar verwachting rond september bij de dealers in ons land. Op de EV6 GT moeten we nog wel even wachten, want die staat voor het vierde kwartaal van 2022 op de planning. In de tussentijd kunnen we overigens al meer nieuws uit de Kia-hoek verwachten. Tussen nu en 2026 brengt het immers nog 11 nieuwe elektromodellen uit, waarvan er 7 zijn gebaseerd op het E-GMP-platform van de EV6.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8