Bentley geeft vervolg aan Bacalar Mulliner
Nu het einde van de gelimiteerde productierun nadert, maakt Bentley Mulliner zich op voor de presentatie van het volgende few-off model. Wat het collectors item gaat worden, laat de fabrikant nog niet weten. Het wordt in ieder geval geen tweezits speedster a la Bacalar.
Bentley Mulliner heeft altijd aangegeven dat zijn activiteiten in drie categorieën zijn onder te brengen. De speciale bedrijfsdivisie van Bentley kleedt de reguliere modellen geheel naar persoonlijke wens van de klant aan. Daarnaast vervaardigt het bedrijfsonderdeel klassieke modellen opnieuw. En tot slot brengt het few-off modellen uit.
Bacalar Mulliner
Tot laatstgenoemde modellen behoort de in 2020 gepresenteerde Bacalar Mulliner, waarvan er slechts twaalf het levenslicht zien. De autobouwer maakt zich inmiddels op voor de levering van de laatste vier exemplaren. Acht zijn er reeds wereldwijd geleverd, waarvan één in de Benelux zoals Autovisie in 2020 onthulde.
Met de Bacalar bracht Mulliner een model uit met een uniek carrosserie-ontwerp en interieuraankleding. De vorm van het koetswerk – grotendeels vervaardigd van carbon fibre – stond vast, maar de clientèle van Bentley Mulliner konden hun persoonlijke wens over de aankleding van het koetswerk geven. Dat ging verder dan louter de kleur. De fabrikant bood klanten de mogelijkheid om specifieke delen van een andere tint te voorzien. Een van de kopers koos ervoor om de auto niet van buitenspiegels te voorzien, waarmee het exemplaar een regelrechte one-off is. Bij de auto is een tweede setje portieren met buitenspiegels en extra sleutel geleverd, zoals Autovisie in deze video onthulde.
Geen inzage in Bentley-creaties
Voor de aankleding van het interieur kon de klant eveneens zijn specifieke wens in vervulling laten gaan. Bentley Mulliner koos daarvoor voor bijzondere kleuren. Dat interieur is sowieso al compleet anders dan dat van de Continental GT waarop de auto is gebaseerd. Alleen het hart van het stuurwiel is uitwisselbaar, zoals aan de buitenzijde alleen de deurgrepen uitwisselbaar zijn. Voor de aankleding van de Bacalar stond elke klant in direct contact met de designafdeling van Mulliner, dat voor de configuratie van de open tweezitter de speciale configurator van de ontwerptak gebruikte. De twaalf kopers kregen geen inzage in de creaties van de andere klanten. Toch zijn er geen twee dezelfde Bacalars vervaardigd.
VIDEO: in detail: Bentley Bacalar Mulliner
RIJDEN: met de designstudie op Goodwood Motor Circuit
KIJKEN: exclusief: alles over de Bentley Bacalar
De laatste exemplaren staan nu op het punt om de fabriek in het Engelse Crewe te verlaten. Dat is later dan gepland. De autobouwer verwachtte in 2022 het project af te ronden, maar door de coronacrisis startte de bouw van de Bacalar Mulliner later op. Een tweede vertraging volgde dit jaar. De verwachting was dat de laatste auto rond april/mei richting de klant zou gaan. Het kost Bentley Mulliner zo’n zes maanden om een exemplaar te bouwen.
Exclusief bij wereldpremière en testsessie
Bentley plande de wereldpremière van de Bacalar voor de Autosalon van Genève in maart 2020. Autovisie kreeg de auto als enige Nederlands medium al enkele weken daarvoor te zien. Kort daarna brak de coronacrisis uit, waardoor Bentley de lancering van de auto wilde uitstellen. Uiteindelijk werd de open tweezitter toch in maart 2020 getoond. Het getoonde model betrof een designstudie, die met de handgebouwd was en maximaal 50 km/h kon rijden. Als enige media buiten Engeland mocht Autovisie met dat studiemodel rijden. Op dat moment was de oplage van de Bacalar volledig vergeven. De productie startte ruim een jaar later.
Lees ook:
Ook interessant
-
In de Bentley Continental GT Speed zit nog altijd genoeg… speed
-
Flying Spur is de krachtigste Bentley-sedan ooit
-
Om deze simpele reden zijn sommige Bentley-logo’s blauw | Sjoerds Weetjes 416
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer