Waarom Tesla ineens ‘stuurloos’ is
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2FANP-453677340-1.jpg)
Tesla levert op de Model S en X standaard een Yoke-stuurwiel. Hoewel het een leuke optie lijkt, blijkt dit in praktijk anders. Niet alleen voor de bestuurder, maar ook voor Tesla zelf. Het bedrijf is namelijk nu ‘stuurloos’.
Tesla en stuurwielen gaan sowieso niet zo goed samen. Zo liet eerder al een stuur los. Daarbij levert de nieuwe Yoke simpelweg veel onhandigheid op. Rijd je op de snelweg, dan is zo’n vliegtuigstuur prima. Echter, als je moet overpakken om een scherpe bocht te maken, dan kan dit niet bij een Yoke.
Tesla is ‘stuurloos’
Toch hebben veel kopers van een Model X of S gekozen voor een Yoke. En die hebben daar nu spijt van. Er zijn nu zoveel aanvragen bij Tesla voor een normaal stuur, dat de fabrikant ‘stuurloos’ is. Wanneer het normale stuur weer op voorraad is, weet de fabrikant nog niet, zo meldt AutoEvolution.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2F0x0-ModelS_18.jpg)
De Yoke vervangen kost bij Tesla 900 euro inclusief montagekosten, veel kopers vinden dat vervangen het geld wel waard. Het stuur is simpelweg niet geschikt om snelle manoeuvres uit te voeren. Welk stuurwiel je ook kiest, de richtingaanwijzers vind je bij beide sturen aan de linker kant op het bedieningsvlak. Richtingaanwijzers achter het stuur ontbreken.
Een veel beter stuur
Je hoeft als eigenaar van een EV met Yoke trouwens niet een nieuw stuurwiel te kopen bij Tesla. Ook kan je shoppen op de after market. Zo maakt het bedrijf T Sportline een gaaf Yoke-stuurwiel dat wel rond is. Het prijskaartje is echter flink, minimaal 2 mille.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2Ftesla-model-x-white-interior-matte-carbon-fiber-yoke-360-steering-wheel-seatback-wm-6_5362c58d-2cff-4eb9-9584-355318ae2fc5_4000x%402x.progressive.webp)
Lexus doet wat Tesla niet kan
Hoewel het Yoke-stuur bij Tesla niet goed werkt, zijn er fabrikanten die het wel lukt. In onderstaande video neemt Jaco Bijlsma je mee in de Lexus RZ 450e. Hij vertelt je alles over het bijzondere stuur en de EV.
Wordt deze Hyundai Ioniq 5 N een van de leukste elektrische auto’s?
Lees ook:
Ook interessant
-
Cybertruck inruilen? Zelfs Tesla geeft er maar een grijpstuiver voor
-
Tesla heeft dit probleem nog in ieder geval vijf jaar
-
Goedkope Tesla laat toch weer langer op zich wachten
-
Zo weinig Cybertruck-reserveringen heeft Tesla weten te verzilveren
-
Leasemaatschappij verlaagt boete contractbreuk voor Tesla-rijders met spijt
-
Deze AliExpress-gadget maakt einde aan grote Tesla-ergernis
-
Zo makkelijk kun je een ‘zelfrijdende’ Tesla voor de gek houden
-
Toch ineens een goedkopere Tesla, dit weten we over de mini-Y
-
Aandeel Tesla met 50 procent gedaald! Dat is het Elon Musk-effect
-
Met deze Tesla Cybertruck houd je helemáál geen vrienden meer over
-
Deze vier grote autoconcerns zouden klanten misleiden met EV-range
-
Tesla-verkopen ingestort! Europeanen moeten niks van Musk hebben