Deze occasion wil je: Saab 96, “een wagen om te hebben”
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een leuke klassieke occasion: de Saab 96.
Saab introduceerde de 96 in 1960 als aerodynamische middenklasser. Autovisie reed een jaar later met de auto voor een uitgebreide test. “Men hoort aan borreltafels en in visite-praat maar al te vaak een bepaalde automobiel in enkele woorden afgemaakt worden met: “Veel te duur voor wat hij biedt …” – en Saab is daarvan één.”
De Saab 96 alvorens het een occasion werd
“Hoe komt de Saab toch aan dat aureool van “duur”? Is het het feit, dat de wagen slechts 750 cc cilinderinhoud had en nu 850 cc zuigerverplaatsing heeft? Is het de achtergrond van een grote, bijzondere vliegtuigfabriek of is het de beïnvloeding van de faam van Zweeds staal, Zweeds vakmanschap? We weten het niet.”
“Want even acht mille voor een wagen die goed plaats biedt aan vier volwassenen, die ruim voorzien is van allerlei extra’s, die een extreem goede en krachtige verwarming en ventilatie heeft, die geruisloos en windgeruisarm is, die zeer hecht en goed gebouwd is, die mooi is afgewerkt en comfortabel toegerust, die een onvergelijkelijk goede wegligging heeft en een pittig trekkend motortje, die een top van 124,5 km per uur, een acceleratie van stilstand tot 80 in 14 seconden en een verbruik van 1 op 13 heeft, is beslist niet duur.”
De Saab 96 heeft voor zijn tijd goede remkracht
“Een speciaal woord van lof verdienen de remmen, die van grote, met koelribben omgeven trommels voorzien zijn – voor een tweetakt met vrijwiel (en dus geen remkracht op de motor) een gebiedende eis.”
“Saab-remmen zijn er de oorzaak van, dat de Saab-dealers een groot aantal achterbumpers in voorraad moeten hebben.”
“Saab-remmen zijn er de oorzaak van, dat de Saab-dealers een groot aantal achterbumpers in voorraad moeten hebben, zo verluidt het in vakkringen, want iedereen rijdt altijd achter op een remmende Saab … Badinage à part – de Saab remt zeer krachtig en blijft daarbij keurig in het rechte spoor.”
Deze occasion wil je: Renault 5 Alpine Turbo, een van de pioneers van de turbotechniek
“Dat het stuurwiel zich niet met de pink laat ronddraaien, is wel te begrijpen: niet alleen stuurt een voorwielaandrijving wagen nooit bijzonder licht, maar bovendien heeft de Saab een zeer directe stuuroverbrenging.”
Een interieur vol knopjes
“De afwerking van het interieur van de nieuwe Saab 96 is op één punt voor kritiek vatbaar: dat er te veel inzit. Het dashboard is mooi, maar er steken maar liefst twaalf knoppen uit: drie voor verwarming en ventilatie, één voor verwarmings-aanjager, één voor regeling dashboardverlichting, één voor de choke-knop en de lichtknop (dimschakelaar op de grond), een knop voor ruitenwissers en -sproeier, trekhandel voor de starter, ontgrendeling van de (naar de goede kant, dus naar voren openende) motorkap, asbak en dashboardkastje. Verder is er een snelheidsmeter (van het wat schommelig lint-type), een kilometerteller, verklikkerlichtjes voor clignoteurs en groot licht, een temperatuurmeter, een brandstofmeter mét controlelichtje, een ampèremeter, een klok en contactslot – bij elkaar een heleboel.”
“De levensduur en de betrouwbaarheid van de Saab zijn spreekwoordelijk en het feit dat dit betrouwbare werkpaardje geen slome duikelaar is, integendeel zelfs eerder sportwageneigenschappen bij groot comfort en grote geruisloosheid bezit, maakt de Saab tot een unieke aanbieding op de hedendaagse automarkt. De gehele redactie, die het test-Saabje eendrachtig heeft mishandeld, vond het dan ook “een wagen om te hébben”.”
De Saab 96 als occasion
Autovisie vindt een Saab 96 als occasion van het laatste bouwjaar: 1980. De auto is origineel in Nederland geleverd en heeft iets meer dan 63.000 kilometer gereden. De occasion beschikt over de 1,5-liter viercilinder van Ford, goed voor 65 pk.
De Saab 96 ziet er op het oog nog erg netjes uit en heeft nog APK tot november 2023. De verkoper vraagt voor de witte oldtimer net geen 9 mille
Lees ook:
Ook interessant
-
Elektrische Mazda MX-30 is nu betaalbaar door giga-afschrijving
-
Deze zorgeloze, Koreaanse occasion kost slechts 5.000 euro
-
Extreem unieke sportwagen nu in Nederland te koop als occasion
-
Deze ruime, compacte occasion is net een Rolls-Royce
-
Deze compacte, ruime occasion slaat de juiste toon aan
-
Betaalbare hot hatch: Ford Fiesta ST vs. Renault Clio R.S. Trophy
-
De tsunami aan Tesla-occasions blijft voorlopig uit
-
Voor ultiem comfort kies je deze Duitse occasion van 20.000 euro
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro biedt topkwaliteit
-
Addertje onder het gras! Deze occasion-EV van 7.500 euro mist iets
-
Tenaamstellingscode kwijt? Geen paniek, dit moet je doen
-
Deze elektrische occasion kost niks, maar geeft je wel actieradiusstress