Stijn Kuster
Stijn Kuster | LinkedIn Nieuws 16 aug 2021

Deze winnende Mercedes-AMG DTM-auto kan van jou zijn

De Deutsche Tourwagen-Masters, beter bekend onder de afkorting DTM, is hét toerwagenkampioenschap van Europa. Een van de Mercedes-AMG C-Klasses W204 die meereed kan nu van jou zijn.

Veilinghuis RM Sotheby’s biedt de ex-auto van Bernd Schneider en Susie Wolff aan. Wolff reed in seizoen 2009, 2010 en 2011 met het knalroze scheurijzer nadat Schneider in 2008 met pensioen ging.

Een échte rauwe Mercedes-AMG V8

Onder de kap ligt een ongeblazen V8 met een slagvolume van 4,0 liter en een door de DTM verplichte toerenbegrenzer bij 9.000 tpm. Dit motorblok is goed voor 483 pk en 490 Nm aan koppel. Dit vermogen wordt via een sequentiële versnellingsbak met zes verzetten naar de achterwielen gestuurd.

Mercedes-AMG, DTM
(Afbeelding: Sotheby’s)

Door onder andere de uit koolstof vervaardigde monocoque en rolkooi weegt de DTM-auto slechts 1.070 kilogram.

De DTM-auto is een echte winnaar

De Mercedes-AMG werd eerst bereden door een van de allerbeste DTM-rijders aller tijden: Bernd Schneider. Na Formule 1-coureur Lewis Hamilton heeft geen enkele fabriekscoureur zoveel punten behaald als Schneider. In totaal haalde hij 1.648 punten met 46 overwinningen, 112 podia en 62 snelste rondes.

(Afbeelding: Sotheby’s)

De DTM-auto is de laatste auto waarin “Mr. DTM” een overwinning, podium en pole-kwalificatie reed.

Het echte DTM-succes was voorbij

Toen Schneider besloot met pensioen te gaan werd zijn auto verkocht aan Persson Motorsport. Hier nam Susie Wolff plaats achter het stuur en werd de auto voorzien van een roze livery.

Mercedes-AMG, DTM
(Afbeelding: Sotheby’s)

Sinds Wolff de auto bestuurde heeft het scheurijzer niet meer meegedaan aan de top van de DTM. Het beste resultaat behaalde ze op de Norisring in 2009. Hier kwam ze als 10e over de eindstreep. In 2011 reed zij het laatste seizoen met de auto, waarna ook de racewagen achter de geraniums verdween.

Verstoffen of versnellen

Het veilinghuis vraagt 650.000 euro voor de auto die naar alle waarschijnlijkheid in de collectie van een verzamelaar zal verstoffen. Of zal er een liefhebber komen die de DTM-auto gebruikt waarvoor-ie ooit gebouwd is: kosten wat kost, zo snel mogelijk een circuitronde afleggen.