Autovisie
Autovisie Nieuws 2 mrt 2021

Weer een flitsende Hyundai: dit is de nieuwe Bayon

We zijn nog maar net bijgekomen van de zeer flitsende en vooruitstrevende Hyundai Ioniq 5 en de volgende nieuwe vlotte Hyundai staat al zo goed als in de showroom. Maak kennis met de nieuwe Hyundai Bayon.

Geen verrassing

Ook Hyundai verstaat de kunst van het teasen, en dus heb je hier al menig bericht kunnen lezen over het feit dat er iets aan zat te komen. Het leek wel een soort familieshow waar je de uiteindelijk vorm van de Hyundai Bayon moest raden met steeds weer kleine aanwijzingen. De naam was al bekend en we kregen al de nodige puzzelstukjes te zien in de vorm van koplampen en andere details.

BAYON FRONT DRIEKWART

Waar moet je hem plaatsen?

De Hyundai Bayon is een SUV-achtige cross-over die in het B-segment hoort en daarom veel techniek deelt met de Hyundai’s hatchback in dat segment, de i20. Hyundai noemt de Bayon zelf het kleinste lid van haar SUV-familie en dat klopt want je moet hem nog onder de populaire Kona plaatsen. Aan het hoofd van de SUV-familie staat ‘godfather’ Sante Fe. De Hyundai-clan is ook een veelzijdige SUV-familie met heel diverse aandrijflijnen. Zo is er nog de Nexo met brandstofcel maar ook de volledig elektrische Ioniq 5 die nog maar net uit het ei gekropen is.

Bayon driekwart raar

Opnieuw scherp design

Geheel in lijn met de andere modellen staat ook hier weer een auto met vlot design. Design-chef Luc Donkerwolcke dwong ook bij deze Hyundai Bayon duidelijk een familie-look af en die kenmerkt zich door veel scherpe lijnen in de flanken. Ook het front en de achterzijde zijn strak gedefinieerd met smalle, strakke lichtunits.

Bayon front

Leuk maar waar hebben we het precies over?

De Bayon, die overigens is vernoemd naar Bayonne, een toerische plaats in Zuid-West Frankrijk, is 4,18 meter lang, dik 1.77 meter breed en net geen anderhalve meter hoog. Hij heeft een voor deze klasse flinke bagageruimte die 411 liter groot is. Hyundai zet hem ondanks het ontbreken van 4WD wel duidelijk neer als SUV want ze noemen expliciet zijn grote bodemvrijheid van 16,5 cm. Dankzij de wielbasis van 2.58 meter moet hij zowel voor- als achterin voldoende binnenruimte bieden.

Bayon achter

Complete uitrusting

Bovendien is de Bayon beladen met een complete uitrusting. Zoals we recent al tijdens testritten met de nieuwe i20 vaststelden, ligt de lat al hoog bij Hyundai als het gaat om rijassistenten in het B-segment. Het is dan ook geen verrassing dat deze Hyundai Bayon die veiligheidsuitrusting ook heeft. Rijstrookassistenten met actieve stuurhulp, adaptieve cruisecontrol en daaraan weer gekoppelde verkeersbordherkenning en navigatiegegevens maken ook van deze Bayon een semi-autonoom rijdende auto die behoorlijk ver vooruit kan denken. En dat is geen theorie maar (goed werkende) praktijk merkten we in de i20.

Bayon dashboard

Bekende motoren

Ook geheel in lijn met het overige modellengamma is deze Hyundai Bayon voorzien van moderne driecilinders met turbo en milde hybride 48v-techniek. Een populaire keus zal waarschijnlijk de driecilinder 1.0 T-GDI met 100 pk met zesbak worden, maar wie meer wil, kan ook voor de 120 pk versie met 7-traps automaat met dubbele koppeling kiezen. De basismotor van de i20, de atmosferische 1.2 MPI staat voorlopig niet op het menu. Of hij ooit op de Nederlandse prijslijst komt, blijft voorlopig een vraag net als de prijs van de Bayon. Hyundai probeert de aandacht opnieuw vast te houden en maakt pas later de prijzen bekend.