Waarom we nog maanden moeten wachten op de Toyota Corolla Cross
![Toyota Corolla Cross](https://img.autovisie.nl/images/y03yKj2QoOy1WxGdUR-7Oa58lEQ=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FIMG_3434.jpg)
Op 2 december 2021 presenteerde Toyota de Corolla Cross voor de Europese markt. Maar ren niet meteen naar je lokale Toyota-dealer, want het duurt nog tot en met het najaar van 2022 voordat de eerste exemplaren Europa bereiken. Maar waarom duurt dat zo lang?
Dat is de vraag, aangezien de Corolla Cross al geruime tijd in Thailand leverbaar is en sinds kort al in Japan in de verkoop is. Is de vraag naar de nieuwe SUV voor het C-segment zo’n groot succes dat hij niet is aan te slepen in Azië? Er is maar één reden dat de auto niet eerder dan het najaar 2022 deze kant op komt. De Corolla Cross is nog niet productierijp. Jazeker, de Japanners zijn nog volop met de ontwikkeling van het model, bezig, ondanks dat de SUV in Azië al verkrijgbaar is.
![Toyota Corolla Cross](https://img.autovisie.nl/images/w6Tm-9HO7EOuu3dfk2x5ZSNXisI=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FIMG_3424.jpg)
Modificaties voor Europa
Welnu, voor Europa komt de autobouwer met een aangepaste versie. En die reeks modificaties zorgt ervoor dat de bouw van de Europese versie nog niet in productie kan gaan. Optisch zijn die aanpassingen beperkt. Het gaat om de lichtunits en de grille. Het is vooral het technische deel dat nog niet productierijp is. In Japan levert de autobouwer de Corolla Cross nu met de vierde generatie Hybride-aandrijflijn.
Efficiënter en lichter
Voor de Europese markt introduceert Toyota direct de vijfde generatie Hybrid-techniek. Die geëlektrificeerde motor is nog in ontwikkeling. De verschillen met de bestaande Hybrid-motorisering zijn groot. Toyota gebruikt voor de nieuwste editie minder componenten. Door een gereduceerd aantal onderdelen is de krachtbron efficiënter en krachtiger. In vergelijking met de vorige generatie weegt de aandrijflijn 40 procent minder, het accupakket met fonkelnieuwe techniek meegerekend.
![Toyota Corolla Cross](https://img.autovisie.nl/images/Kq5apG5Swg_Lod9pdcX-y-AWvRk=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FIMG_3436.jpg)
Rijassistentie T-Mate
Er is nog een reden. De fabrikant kiest voor de Europese markt voor zijn allernieuwste infotainmentsysteem met hogere resolutie en (voor het eerst) over-the-air updates. Het systeem is nu nog niet beschikbaar, maar binnenkort wel. Daarnaast introduceert Toyota zijn T-Mate-rijassistenten waarvoor het eveneens veel ontwikkelingstijd nodig heeft.
Najaar 2022
Toyota heeft niet veel tijd nodig om de Corolla Cross productierijp te maken, het bedrijf kondigt de auto gewoon heel vroeg aan. Vanaf het najaar van 2022 start de levering van de Corolla Cross. O ja, naast de 2.0 Hybrid 5.0 komt de Cross ook beschikbaar met de bekende 1,8-liter hybride-aandrijflijn, zoals we die nu in de resterende Corolla-varianten zien hangen.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?