Waarom de duurste auto’s ter wereld allemaal van één merk zijn
![Rolls-Royce, duurste auto's ter wereld, één automerk, merk](https://img.autovisie.nl/images/clhpyj_vYKXPDUzCkffuhOhGblg=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2FP90541184_highRes_rolls-royce-arcadia-.jpg)
De duurste nieuwe auto’s ter wereld worden allemaal geproduceerd door één automerk: Rolls-Royce. Maar waarom zijn deze modellen zo extreem duur?
Rolls-Royce presenteerde gisteren een nieuwe auto genaamd de Arcadia Droptail. Het model behoort tot de duurste auto’s ter wereld. Maar dat is niet de enige reden dat jij hem niet kan kopen.
De duurste auto’s ter wereld van Rolls-Royce
Als we kijken naar de prijzigste nieuwe auto’s ter wereld, dan zijn deze allemaal van het automerk Rolls-Royce. Zo is de La Rose Noire Droptail de duurste auto ter wereld (zo’n 29,37 miljoen euro), is er voor de Arcadia Droptail ongeveer 25 miljoen euro betaald en werd er voor twee Boat Tails 23 en 28 miljoen euro overgemaakt aan de Britse fabrikant.
Maar hoe komt het dat alleen auto’s van Rolls-Royce zo duur zijn en de bedragen veel hoger liggen dan bij bijvoorbeeld Bugatti, Bentley en Koenigsegg?
![Royce La Rose Noire Droptail](https://img.autovisie.nl/images/8a4HVAShJdS7ktgIRhqlWW_pIK4=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2FP90519236_highRes_rolls-royce-la-rose-.jpg)
![Rolls-Royce droptail, duurste auto ter wereled](https://img.autovisie.nl/images/loH2tE-5TG0iIjOdN5HLbviA3Lc=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2FP90519237_highRes_rolls-royce-la-rose-.jpg)
![Rolls-Royce droptail, duurste auto ter wereled](https://img.autovisie.nl/images/6hnvvjlq8Kao2mXYEjbDmqdBKFo=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2FP90519242_highRes_rolls-royce-la-rose-.jpg)
![Royce La Rose Noire Droptail](https://img.autovisie.nl/images/8a4HVAShJdS7ktgIRhqlWW_pIK4=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2FP90519236_highRes_rolls-royce-la-rose-.jpg)
![Rolls-Royce droptail, duurste auto ter wereled](https://img.autovisie.nl/images/loH2tE-5TG0iIjOdN5HLbviA3Lc=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2FP90519237_highRes_rolls-royce-la-rose-.jpg)
![Rolls-Royce droptail, duurste auto ter wereled](https://img.autovisie.nl/images/6hnvvjlq8Kao2mXYEjbDmqdBKFo=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2FP90519242_highRes_rolls-royce-la-rose-.jpg)
Zelfs voor de rijkste personen op deze planeet zijn Rolls-Royces duur. Tenminste, als je iets unieks wil. De duurste auto’s ter wereld zijn allemaal zogenaamde coachbuild-projecten. In 2016 liet het merk aan Autovisie weten dat ze in de toekomst aan klanten de mogelijkheid willen bieden om een eigen carrosserie te ontwerpen. Hiermee zijn de Britten de afgelopen jaren aan de slag gegaan.
De duurste auto’s ter wereld hebben allemaal een unieke koets die gekozen is door de klant. Het platform dat gebruikt wordt voor alle projecten blijft wel hetzelfde en kennen we van de Phantom.
Alle kosten voor één klant
Een auto ontwikkelen kost veel geld. In geval van de duurste auto’s ter wereld komt dat bedrag bij één klant te liggen. Zelfs als het platform al ontwikkeld is, kost het maken van een auto miljoenen euro’s. Daarbij worden auto’s van Rolls-Royce altijd uitgerust met de duurste en beste materialen die er zijn.
![Rolls-Royce Boat Tail](https://img.autovisie.nl/images/3e1cIquafgmTYQOmW-q6x74Pmdk=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2FRolls-Royce-Boat-Tail-Hosting-Suite-and-Parasol-Lifestyle.jpg)
![Rolls-Royce Boat Tail](https://img.autovisie.nl/images/2eXTELqyMJWq3p8s4HyLrxnt0as=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2FRolls-Royce-Boat-Tail-Front-3_4-Lifestyle.jpg)
![Rolls-Royce Boat Tail](https://img.autovisie.nl/images/iJaU-ud2UXIAUTejWsiex82FkFM=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FRolls-RoyceBoatTail-TheNextChapterLifestyleShoot_2.jpg)
![Rolls-Royce Boat Tail](https://img.autovisie.nl/images/3XB1941HPPZH3XJVQYWO5uRQZEY=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FRolls-RoyceBoatTail-TheNextChapterLakeComo_4_HiRes.jpg)
![Rolls-Royce Boat Tail](https://img.autovisie.nl/images/3e1cIquafgmTYQOmW-q6x74Pmdk=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2FRolls-Royce-Boat-Tail-Hosting-Suite-and-Parasol-Lifestyle.jpg)
![Rolls-Royce Boat Tail](https://img.autovisie.nl/images/2eXTELqyMJWq3p8s4HyLrxnt0as=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2FRolls-Royce-Boat-Tail-Front-3_4-Lifestyle.jpg)
![Rolls-Royce Boat Tail](https://img.autovisie.nl/images/iJaU-ud2UXIAUTejWsiex82FkFM=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FRolls-RoyceBoatTail-TheNextChapterLifestyleShoot_2.jpg)
![Rolls-Royce Boat Tail](https://img.autovisie.nl/images/3XB1941HPPZH3XJVQYWO5uRQZEY=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FRolls-RoyceBoatTail-TheNextChapterLakeComo_4_HiRes.jpg)
Bij andere ‘burgerlijke’ modellen worden de productiekosten verdeeld over alle kopers. Het is dus logisch dat de coachbuild-auto’s van Rolls-Royce zo extreem duur zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom we de Rolls-Royce Cullinan niet ‘gefacelift’ mogen noemen
-
Budget Rolls-Royce? Look-a-like kost nu maar 18% van de prijs
-
Zo beëindigde Rolls-Royce plots het verbod op deze deuren | Sjoerds Weetjes 394
-
Rolls-Royce krijgt concurrentie van Chinese autobouwer
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom