Autovisie
Autovisie Nieuws 21 jun 2021

Voorproefje Audi RS 3, Sportback en Limousine komen tegelijk

Audi trekt het doek van de nieuwe generatie RS 3, maar de laklaag is nu nog voorzien van een folielaag. Toch, dit is de nieuwe hot hatch van Audi Sport. Hij komt eind dit jaar en zal volgens het merk ‘dynamischer dan ooit’ zijn, dankzij een torque splitter op de achteras.

De camouflagelaag mag dan enkele lijnen bedekken, het overall-beeld van de nieuweling is duidelijk. Hier staat een topmodel. Hij kenmerkt zich door verder uitgeklopte wielkasten, een luchtuitstroomopening achter het voorwiel, een subtiele achterspoiler en vooral een (bijna) wagenbrede grille. De cijfers 1-2-4-5-3 op de flanken duiden op het motorische geweld van Audi zeer rappe compacte middenklasser. Ze staan, in deze volgorde, voor het cilindertal van de motor – en diens ontstekingsvolgorde. Audi Sport blijft de vijfpitter trouw. De tekst op de koets is tevens een sneer naar Volkswagen, dat voor de huidige Golf R ook graag gebruik had gemaakt van de vijfcilinder turbomotor. Het motorblok in de RS 3 Sportback en RS 3 Limousine perst er 400 pk aan vermogen uit en genereert het blok een koppel van 500 Nm, 20 Nm meer dan het vorige type.

Driftmodus

Uiteraard wordt de trekkracht via vierwielaandrijving op de weg gebracht. Echter, anders dan bij de vorige edities beschikt de boreling over een actieve koppelverdeling op de achteras. Door die constructie kan alle trekkracht op de achteras naar slechts één wiel worden gestuurd. Het zorgt voor een hogere rijdynamiek en dito bochtsnelheden. Maar het biedt de chauffeur ook een nieuwe optie te selecteren. Middels de nieuwe RS-rijstanden komt de RS 3 nog beter op het circuit uit de voeten en kan er met de hot hatch ook gecontroleerd worden gedrift. Audi spreekt van een RS Torque Splitter.

Audi wilde eigenlijk geen RSQ3 – Sjoerds Weetjes #195

Het is de eerste maal dat Audi Sport een systeem dat het aandrijfkoppel op een volledig variabele manier over de achterwielen verdeelt toepast. De RS Torque Splitter in de nieuwe Audi RS 3 maakt een actieve, volledig variabele koppelverdeling tussen de achterwielen mogelijk. Het systeem vervangt de constructie van de vorige editie met een lamellenkoppeling op de achteras. Op het nieuwste model zijn twee elektronisch geregelde lamellenkoppelingen aanwezig, één voor elk aangedreven achterwiel.

Dit was Volkswagen met de Golf R van plan | Sjoerds Weetjes 232

Abt laat Audi S3 dichter bij sterkere RS3 komen

Topsnelheid 250 km/h tot 290 km/h

De nieuwste Audi RS 3 is in staat om de sprint 0-100 km/h in 3,8 seconden af te ronden. De topsnelheid is afhankelijk van de geopteerde opties. In de basis treedt de elektronische begrenzer bij 250 km/h in werking, maar optioneel wordt de waakhond pas bij maximaal 290 km/h actief. Audi laat de teugels verder vieren wanneer de klant voor het RS Dynamic-pakket met keramische remschijven en Pirelli P Zero ‘Trofeo R’-banden kiest. De vijfcilinder is overigens aan een DSG-transmissie met dubbele koppeling en zeven verzetten gekoppeld.

Demperkarakteristiek

Voor de liefhebbers biedt Audi Sport de bestuurder de mogelijkheid om het stabiliteitsprogramma minder attent op te treden. In de Sport-modus treedt de functie later in werking, terwijl de chauffeur er voor kan kiezen om het helemaal uit te schakelen. De RS 3 beschikt optioneel over actieve demperregeling, waarbij de schokdempers opnieuw ontwikkeld zijn. Ook het kleppensysteem van de dempers zijn specifiek voor de nieuwste RS 3. Audi Sport claimt dat de reactietijd van het onderstel korter is. De chauffeur kiest uit drie karakteristieken, Comfortabel, Gebalanceerd en Sportief. Ook kan de bestuurder zijn persoonlijke voorkeur instellen onder het kopje ‘RS Individual’.

Wanneer komt de RS 3?

Audi onthult de nieuwe generatie RS 3 volgende maand. De levering start eind dit jaar.