Autovisie
Autovisie Nieuws 13 jul 2021

Volvo herstelt aandeel in Polestar

Volvo Cars is weer bijna voor 50% eigenaar van Polestar. Door een investering van onbekende geldschieter eerder dit jaar nam het aandeel van de Zweedse autobouwer in het elektromerk af. Het bedrijf spreekt zelf van ‘verwateren’. Nu komt Polestar weer voor een groot deel in handen van Volvo Cars.

De verworven nieuwe aandelen komen van PSD Investment. Deze particuliere investeringsmaatschappij staat onder leiding van Eric Li, dezelfde persoon die voorzitter van zowel Volvo Cars als de moedermaatschappij Zhejiang Geely Holding Group is. Ondanks dat PSD Investment zijn belang reduceert, blijft het de op één na grootste aandeelhouder van het EV-merk. Volvo Cars laat weten dat het geen plannen heeft om zijn belang verder te vergroten.

Volvo koopt Polestar

Komt Polestar nu écht met een performance-versie van de 2?

Huistuner

Polestar is al sinds 1996 aan Volvo verbonden, maar niet als zustermerken. Het bedrijf nam met Volvo-modellen deel aan races en zorgde voor tuningkits voor de producten van de landgenoot. In 2015 werd de onderneming deels overgenomen. Uitgezonderd de racedivisie kreeg Volvo zodoende Polestar Performance AB in handen. De activiteiten onder supervisie van de nieuwe eigenaar zouden zich toespitsen op het ontwikkelen en verkopen van high performance-modellen op basis van de diesel- en benzinetypes, alsmede de plug-in hybrides.

Volvo zag een groeiende vraag naar dergelijke tuningsmodules en snelle varianten en wilde daarvan maximaal profiteren. In een gelimiteerde oplage verschenen de S60 en V60 Polestar, die later in grotere verkoopvolumes werden aangeboden.

Polestar 1 Gold
Polestar 1 Gold

Europese productie onderweg

Toen het management van Volvo aan het kijken was naar volledig elektrisch aangedreven modellen, was het van mening dat dergelijke modellen niet onder de Volvo-merknaam tot hun recht zouden komen. Daarop werd besloten om Polestar als merk voor de elektromodellen te introduceren. In 2017 kondigde Volvo het label voor ‘high performance’ elektrische auto’s te gaan gebruiken.

Als eerste model verscheen een plug-in hybride-sportcoupé, de 1. Twee jaar later was het de beurt aan de 2, die in tegenstelling tot de tweedeurs coupé wel een volledig elektrisch aangedreven model was. Binnenkort stelt het merk de 3 voor, terwijl het ook de Precept Concept in productie gaat nemen. Momenteel bouwt Polestar zijn auto’s in China. Vanaf volgend jaar gaat het ook modellen in de Amerikaanse Volvo-fabriek maken, terwijl naar een productielocatie in Europa wordt gekeken.