Volvo herstelt aandeel in Polestar
Volvo Cars is weer bijna voor 50% eigenaar van Polestar. Door een investering van onbekende geldschieter eerder dit jaar nam het aandeel van de Zweedse autobouwer in het elektromerk af. Het bedrijf spreekt zelf van ‘verwateren’. Nu komt Polestar weer voor een groot deel in handen van Volvo Cars.
De verworven nieuwe aandelen komen van PSD Investment. Deze particuliere investeringsmaatschappij staat onder leiding van Eric Li, dezelfde persoon die voorzitter van zowel Volvo Cars als de moedermaatschappij Zhejiang Geely Holding Group is. Ondanks dat PSD Investment zijn belang reduceert, blijft het de op één na grootste aandeelhouder van het EV-merk. Volvo Cars laat weten dat het geen plannen heeft om zijn belang verder te vergroten.
Huistuner
Polestar is al sinds 1996 aan Volvo verbonden, maar niet als zustermerken. Het bedrijf nam met Volvo-modellen deel aan races en zorgde voor tuningkits voor de producten van de landgenoot. In 2015 werd de onderneming deels overgenomen. Uitgezonderd de racedivisie kreeg Volvo zodoende Polestar Performance AB in handen. De activiteiten onder supervisie van de nieuwe eigenaar zouden zich toespitsen op het ontwikkelen en verkopen van high performance-modellen op basis van de diesel- en benzinetypes, alsmede de plug-in hybrides.
Volvo zag een groeiende vraag naar dergelijke tuningsmodules en snelle varianten en wilde daarvan maximaal profiteren. In een gelimiteerde oplage verschenen de S60 en V60 Polestar, die later in grotere verkoopvolumes werden aangeboden.
Europese productie onderweg
Toen het management van Volvo aan het kijken was naar volledig elektrisch aangedreven modellen, was het van mening dat dergelijke modellen niet onder de Volvo-merknaam tot hun recht zouden komen. Daarop werd besloten om Polestar als merk voor de elektromodellen te introduceren. In 2017 kondigde Volvo het label voor ‘high performance’ elektrische auto’s te gaan gebruiken.
Als eerste model verscheen een plug-in hybride-sportcoupé, de 1. Twee jaar later was het de beurt aan de 2, die in tegenstelling tot de tweedeurs coupé wel een volledig elektrisch aangedreven model was. Binnenkort stelt het merk de 3 voor, terwijl het ook de Precept Concept in productie gaat nemen. Momenteel bouwt Polestar zijn auto’s in China. Vanaf volgend jaar gaat het ook modellen in de Amerikaanse Volvo-fabriek maken, terwijl naar een productielocatie in Europa wordt gekeken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver