Coen Grutters
Coen Grutters Nieuws 4 jan 2024
Leestijd: 2 minuten

Volkswagen ontneemt grootste zorg van EV-sceptici met nieuwe accu

Degradatie van het prijzige accupakket dat je in elektrische auto’s treft, is een van de grootste zorgen van EV-critici. Volkswagen werkt aan een nieuwe batterij en de eerste resultaten zijn bemoedigend.

Eerder legde Autovisie je al de verschillen tussen batterijsoorten uit. De grootste doorbraak voor elektrische auto’s sinds de uitvinding van lithium-ion accu’s, zijn de solid state-batterijen. Er is veel te doen om deze zogenaamde vastestofbatterij en daarom experimenteren verschillende autofabrikanten ermee.

Volkswagen boekt goede resultaten met solid state-accu

Dit nieuwe type batterij gebruikt geen vloeibare, maar een vaste elektrolyt en dat kent enkele voordelen. Zo kan deze accu sneller opgeladen worden en heeft hij grotere energiedichtheid. Dat betekent een grotere actieradius als EV-accu’s hetzelfde formaat als nu behouden, of een kleinere, lichtere accu aan boord als ervoor wordt gekozen de actieradius gelijk te houden.

Zweethandjes voor Musk: Tesla niet meer best verkopende EV-merk

PowerCo, een batterij-ontwikkelingsbedrijf opgericht door Volkswagen Group, werkt aan zo’n solid state-accu. Nieuwe onderzoeksresultaten laten nog een groot voordeel van dit type batterij zien: een zeer beperkte degradatie. Dit is tot nu toe een groot punt van zorg voor veel EV-sceptici.

Half miljoen kilometer probleemloos rijden met EV

Voor de test werd een vastestofbatterij 1.000 keer opgeladen en vervolgens weer ontladen. Volgens het merk staat dit gelijk aan 500.000 kilometer rijden met een EV. Aan het einde van de proef bleek de batterij een indrukwekkende 95 procent van zijn oorspronkelijke accucapaciteit over te hebben. Volkswagen wil de nieuwe accu op grote schaal in elektrische auto’s plaatsen.

“Dit zijn zeer bemoedigende resultaten die het potentieel van de solid state-accu op indrukwekkende wijze onderstrepen”, stelt PowerCo-CEO Frank Blome naar aanleiding van de succesvolle test. “Het uiteindelijke resultaat van deze ontwikkeling zou een batterij kunnen zijn die een groot bereik mogelijk maakt, supersnel kan worden opgeladen en praktisch niet veroudert. We zijn overtuigd van de solid state-accu en werken op volle snelheid verder met onze partner QuantumScape aan serieproductie.”

Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Volkswagen ID.Buzz

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.