Volkswagen ontneemt grootste zorg van EV-sceptici met nieuwe accu
Degradatie van het prijzige accupakket dat je in elektrische auto’s treft, is een van de grootste zorgen van EV-critici. Volkswagen werkt aan een nieuwe batterij en de eerste resultaten zijn bemoedigend.
Eerder legde Autovisie je al de verschillen tussen batterijsoorten uit. De grootste doorbraak voor elektrische auto’s sinds de uitvinding van lithium-ion accu’s, zijn de solid state-batterijen. Er is veel te doen om deze zogenaamde vastestofbatterij en daarom experimenteren verschillende autofabrikanten ermee.
Volkswagen boekt goede resultaten met solid state-accu
Dit nieuwe type batterij gebruikt geen vloeibare, maar een vaste elektrolyt en dat kent enkele voordelen. Zo kan deze accu sneller opgeladen worden en heeft hij grotere energiedichtheid. Dat betekent een grotere actieradius als EV-accu’s hetzelfde formaat als nu behouden, of een kleinere, lichtere accu aan boord als ervoor wordt gekozen de actieradius gelijk te houden.
Zweethandjes voor Musk: Tesla niet meer best verkopende EV-merk
PowerCo, een batterij-ontwikkelingsbedrijf opgericht door Volkswagen Group, werkt aan zo’n solid state-accu. Nieuwe onderzoeksresultaten laten nog een groot voordeel van dit type batterij zien: een zeer beperkte degradatie. Dit is tot nu toe een groot punt van zorg voor veel EV-sceptici.
Half miljoen kilometer probleemloos rijden met EV
Voor de test werd een vastestofbatterij 1.000 keer opgeladen en vervolgens weer ontladen. Volgens het merk staat dit gelijk aan 500.000 kilometer rijden met een EV. Aan het einde van de proef bleek de batterij een indrukwekkende 95 procent van zijn oorspronkelijke accucapaciteit over te hebben. Volkswagen wil de nieuwe accu op grote schaal in elektrische auto’s plaatsen.
“Dit zijn zeer bemoedigende resultaten die het potentieel van de solid state-accu op indrukwekkende wijze onderstrepen”, stelt PowerCo-CEO Frank Blome naar aanleiding van de succesvolle test. “Het uiteindelijke resultaat van deze ontwikkeling zou een batterij kunnen zijn die een groot bereik mogelijk maakt, supersnel kan worden opgeladen en praktisch niet veroudert. We zijn overtuigd van de solid state-accu en werken op volle snelheid verder met onze partner QuantumScape aan serieproductie.”
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Volkswagen ID.Buzz
Lees ook:
Ook interessant
-
Chinese Tesla-concurrent krijgt slimme Nederlandse prijs
-
Koerswijziging Aston Martin, plots ligt de V12-motor voorin
-
Captur te klein? Deze Renault Symbioz heeft een maatje meer
-
Elektrische occasions plots populair nu EV-subsidie verdwijnt
-
Doei Tesla Model Y! Dit is nu de populairste EV van Nederland
-
Prijs van de Mercedes-AMG E 53 bekend en die is… merkwaardig
-
Deze elektrische auto’s kun je nog in 2024 verwachten
-
Let op: nieuw soort flitsers geplaatst en de boetes zijn niet mals
-
Duik in de prijslijst: Ford Bronco eindelijk in Nederland
-
Met Abarth 500e naar Frankrijk: ideale EV-trip met weinig range
-
Voor het bpm-bedrag van de nieuwe Volkswagen Golf, kocht je ooit bijna een nieuwe
-
Deze elektrische Polestar kan sneller laden dan jij kan tanken