Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 29 dec 2023
Leestijd: 2 minuten

Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Volkswagen ID.Buzz

Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Volkswagen ID.Buzz.

Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.

Volkswagen ID.Buzz

Autovisie rijdt de Volkswagen ID.Buzz in de Pro-uitvoering. Deze versie heeft een 204 pk elektromotor op de achterwielen en een accupakket met een capaciteit van 77 kWh. Volgens de fabrikant kom je 415 kilometer ver op een volle lading.

De daadwerkelijke actieradius

De Volkswagen ID.Buzz reden we onder ideale weersomstandigheden maar met sportieve en brede Hankook-banden.

Ondanks hun vermoedelijke invloed op het verbruik haalden we een nette 20 kWh per 100 kilometer op de normronde, waarmee een actieradius van 385 kilometer gehaald kan worden. Voor zo’n grote auto viel het verbruik op hogere snelheden best mee. Met constant 130 km/h op de klok bleek 250 kilometer haalbaar.

Snelladen met de Volkswagen ID.Buzz

Het beloofde snelladen met 170 kW hebben we niet weten te evenaren. De Volkswagen ID.Buzz bleef steken op 142 kW, maar bouwde daarna slechts geleidelijk af, zodat opladen van 10 tot 80 procent in een halfuur gepiept was.

Volkswagen ID.Buzz
Verbruik (WLTP) 21,2 kWh/100 km
Gemeten Verbruik 20,0 kWh/100 km
Actieradius (WLTP/Gemeten) 415 km / 385 km
Max. Gemeten Laadsnelheid 142 kW
Laadtijd 10-80% (Gemeten) 28 min.
Gemeten Laadtijd 10-80% 30 min.

De verbruiksronde

Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.

Volkswagen ID.Buzz, actieradius
(Afbeelding: Martijn Bravenboer)

Wil je deze dubbeltest en andere met alle meetgegevens volledig lezen neem dan een abonnement. Je hebt al een Premium-abonnement vanaf 0,92 cent per week.

Dit kost de Volkswagen Passat in Nederland

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.