Volkswagen introduceert IQ.DRIVE op vernieuwde Passat
Volkswagen komt met een intelligent klinkende benaming voor zijn nieuwe rij-assistenten. De fabrikant doopt de hulpsystemen IQ.DRIVE. Tegelijkertijd introduceert de autobouwer Travel Assist, die op de vernieuwde Passat zijn debuut maakt.
Travel Assist stelt de Passat in staat om gedeeltelijk autonoom te rijden. Door de adaptieve cruise control (ACC) en Lane Assist te combineren kan de Passat bijna zelfstandig binnen de lijnen blijven rijden. Het is vergelijkbaar met een oplettende chauffeur die het gaspedaal constant en het stuur recht houdt. Ook voor Travel Assist moet de chauffeur nog altijd zijn stuurwiel vasthouden. Het enige verschil is dat de bestuurder zijn aandacht kan laten verslappen, aangezien de elektronica tot snelheden van 210 km/h de auto binnen de lijnen houdt en op gepaste afstand van de voorligger blijft. De elektronica kan alleen niet anticiperen.
Brein
Mocht de bestuurder het stuurwiel te los of helemaal niet in de hand hebben, dan waarschuwt de elektronica middels akoestische signalen. Vervolgens duurt het nog enige tijd voordat het brein van de auto daadwerkelijk ingrijpt. De Passat is in staat een noodstop te maken wanneer de chauffeur geen gehoor geeft aan de signalen van de elektronica. De lijst met hulpsystemen vermeldt nu ook ‘Emergency Steering Assist’, dat met gerichte remingrepen assisteert bij uitwijkmanoeuvres, en Lane Assist herkent nu ook de wegafscheidingen van gras.
Gerestylede grille
De introductie van de IQ.DRIVE en Travel Assist maakt deel uit van de reeks vernieuwingen die Volkswagen op de Passat doorvoert. De vernieuwde uitgave is herkenbaar aan de gerestylede grille, bumpers en lichtunits en heeft het Passat-logo nu centraal op de achterklep staan. Het gamma exterieurkleuren en wieldesigns is tevens aangepakt.
Nutteloze gadget
Binnenin spreekt Volkswagen van andere materiaalkeuzes en kleuren. De analoge klok uit het bestaande model wordt ingewisseld voor een nutteloze gadget, te weten een verlicht Passat-logo. Dankzij een hertekende middenconsole is er meer bergruimte voorhanden, waarin optioneel een draadloze oplaadmogelijkheid voor smartphones is ondergebracht. Eveneens nieuw is de Digital Cockpit dat het Active Info Display vervangt. De graphics beloven scherper te zijn en het systeem biedt meer functionaliteiten.
GTE
Op motorisch vlak krijgt de Passat verbeterde aandrijflijnen. De GTE met stekkerhybride-aandrijflijn kan meer kilometers puur elektrisch afleggen en de 2.0 TDI Evo (150 pk) maakt zijn intrede.
Oktober
Het duurt nog even voordat de vernieuwde Passat wordt uitgeleverd. De eerste exemplaren staan vanaf begin oktober bij de dealer. De auto is eerder al op de Autosalon van Genève te zien.
Lees ook:
Ook interessant
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China