Volkswagen kan de vraag naar de 1.5 TSI-motorversie amper aan, waardoor de modellen met de anderhalve liter benzinemotor lange levertijden kennen. Het probleem doet zich niet alleen bij Volkswagen voor. Ook Seat, Skoda en Audi moeten hun klanten langer op de types met de 1.5 TSI-motor laten wachten.

Volkswagen T-RocVolkswagen T-Roc


Volkswagen T-Roc

Enkele maanden

Volgens de importeur is de vraag naar de krachtbron erg groot en bouwt Volkswagen onvoldoende blokken. “De verwachting is dat vraag en aanbod binnen enkele maanden op hetzelfde niveau zal liggen”, geeft de woordvoerder aan.

Volkswagen PassatVolkswagen Passat


WLTP

De productie van de 1.5 TSI-motor wordt gestaag verhoogd. Door de nieuwe testcyclus WLTP voor het vaststellen van de verbruikscijfers is de certificering van het blok vertraagd. Het blok hangt in veel verschillende Volkswagen-modellen, zoals in de T-Roc als in de Arteon. Ook de zustermerken passen het blok toe. De woordvoerder geeft aan dat de levertijd per model varieert.


Cilinderuitschakeling

Volkswagen introduceerde de 1.5 TSI-motor in 2016 als vervanger voor de bekende, meervoudig Engine of the Year-klassewinnaar 1.4 TSI. De intern als EA211 TSI evo aangeduide krachtbron is de eerste van een nieuwe motorengeneratie. Eind 2016 startte de levering van het blok. Volkswagen lanceerde het benzineblok in twee configuraties, een met 131 pk en een met 150 pk. De twee direct ingespoten versies beschikken over een turbo met variabele turbine-geometrie. Door een aangepast verbrandingsproces met cilinderuitschakeling en een common rail-inspuitsysteem met een druk van maximaal 350 bar daalde het verbruikscijfer met 10% ten opzichte van de 125 pk sterke 1.4 TSI met 92 kW die hij vervangt.

Volkswagen T-RocVolkswagen T-Roc


Programma

Hij blok is verkrijgbaar in onder andere de Polo, T-Cross, Golf, T-Roc, Passat, Arteon, Tiguan en Touran.

ZIE OOK: TEST VOLKSWAGEN GOLF GTI TCR